מערכת COL | יום י"ד כסלו ה׳תשע״ו 26.11.2015

סודו של ר' יעקב לרנר: ביום מדען, בלילה רקדן ● מפעים

מי שלא ראה ריקוד חסידי של ר' יעקב לרנר, לא ראה ריקוד מימיו: כל מי שרואה את ר' יעקב, היהודי החסידי בעל הזקן הלבן, נדהם מכושר הריקוד היוצא מן הכלל ● מתי הוא התחיל במנהג לשמח אנשים? ומניין היכולת הוירטואוזית?  ר' יעקב לרנר
סודו של ר' יעקב לרנר: ביום מדען, בלילה רקדן ● מפעים
ר' יעקב לרנר משמח יהודים בחג הגאולה במוסקבה (ארכיון COL)
משה בן-חיים

כל מי שרואה את 'הרקדן החסידי' בפעולה, ללא ספק מתפעל. יהודי חסידי, עם זקן לבן, מפליא במחרוזת ריקודים הכוללת גם כמה מונחים מקצועיים בעולם הריקוד: החל בוולס, טנגו, וכלה ב'הופ קאזאק' המיוחס ל'סבא משפולי', עם 'ניחוח של פעם'. יש שיחשבו: בטח הוא 'פנסיונר', ובזמנו החופשי הוא משמח אנשים...

מסתבר שהרקדן החסידי, הוא מדען בכיר שעסוק מבוקר עד ערב. כששוחחנו איתו, הוא הציע שנבקר אצלו בירושלים, במשרדו שנמצא ב'מכון הטכנולוגי להלכה', שם הוא מועסק כמדען, בכדי להתרשם מעיסוקו במדע וטכנולוגיה, בשירות התורה וההלכה. הפגישה עדיין לא יצאה לפועל. ועוד חזון למועד.

מי אתה, הרקדן החסידי?

"נולדתי ברוסיה. אבא שלי וחותני היו אנשים מאוד שמחים. היינו משתתפים בשמחות של מעוטי יכולת ומשמחים אותם. לאט-לאט למדתי את כל ה'טריקים', מה שהביא לי גם יכולת גופנית טובה. בימי רוסיה הקומוניסטית, למדתי ועסקתי בספורט, כי 'ספורטאי' נחשב למשהו מכובד, אבל יש גם סיבה עיקרית: כך אפשר היה יותר בקלות לשמור שבת בלי חשש מהעין הפקוחה של השלטונות. גם כספורטאי לא היה קל להסתתר מעיניהם הבוחנות, אבל זה היה יותר טוב מעבודה רגילה.


ר' יעקב לרנר


משמח את כוחות הביטחון אי-שם בגבול

"מאז שהייתי ילד, לקחו אותי לשמח אנשים. אני ושלום-בער גורליק (מנחל'ה) היינו 'משמחים'. למדנו את כל ה'טריקים', איך ללכת על הידיים ולשמח. למדנו בעיקר איך לשמח ולרקוד בלי לעשות 'רעש' מיותר. ואם תשאל ממה חששנו? מספיק שכן היה שומע אותם רוקדים, נניח בשמחת-תורה, ומבחינתו זה התארגנות מחתרתית, ויכולנו להיכנס לצרות... בכלל, לא היה מושג כזה סתם לשבת בבית. את כל זה למדנו היטב עד שהפכנו לרקדנים מן המניין".

אנקדוטה מעניינת: עוד כשהיה בחור, שימח יעקב לרנר בחתונות אנ"ש בסמרקנד, והרים כמה וכמה חסידים מוכרים באנ"ש, על הכתפיים... בשיחה הוא מציין פרטים מאותם ימים, משל זה היה אך אתמול...

תגובות נלהבות

לפני מספר ימים פרסמנו באתר קליפ וידאו בו אתה נראה רוקד. מהו הריקוד הזה?

"מדובר במחרוזת ריקודים מעורבת, ריקוד של מומחים. הריקוד מתחיל בוולס, ממשיך בטנגו, הופ קאזאק, ועוד כמה סוגים. אני מקבל תגובות נלהבות על הוידאו הזה"...

אם הזכרת תגובות, איזה סגנון תגובות אתה מקבל על הריקודים?

"מצלצלים הרבה בהתפעלות. חלק חושבים שלמדתי לרקוד 'בלט' ברוסיה. אחרים אומרים: 'אתה בטח בעל תשובה ממוסקבה', 'מאיפה למדת לנגן כל כך מקצועי?', ועוד תגובות.


(צילום: שניאור שיף)

"אחרי שהופעתחי ברוסיה, היו גם לא יהודים שהגיבו: 'גנבת ניגונים שלנו...', אבל מישהו ענה להם: 'גם את הניגונים האלו, חיברו יהודים...'. בשנה שעברה הופעתי בי"ט כסלו באודסה, ומישהו הגיב בהתלהבות: 'הרב הזה שימח אותנו'.




למעלה: ר' יעקב לרנר מרתק את הקהל במוסקבה בסיפוריו על מסירות הנפש של החסידים מאחורי מסך הברזל. למטה: בריקוד חסידי משמח (חב"ד מוסקבה, ארכיון)

מדען בכיר

כאמור, ר' יעקב לרנר, משמש כמדען בכיר ב"מכון המדעי להלכה" בראשות הרב לוי-יצחק הלפרין. הפרוייקט האחרון עליו הוא אמון, היה בנושא אוטומציה בחברת החשמל לישראל, כדי למנוע חילול שבת בהפעלת טורבינות הכוח.

"ב-15 שנה האחרונות עסקתי בפרוייקט הזה", מספר לנו ר' יעקב. "הצד הטכני מסודר וניתן לבצעו הלכה למעשה. מה שנשאר זה רק להעמיד צוות מקצועי שידע להפעיל נכון את המערכת עפ"י ההלכה.

לאחרונה יש מגמה בציבורים מסויימים לעבור לגנרטורים בשבת ולא להשתמש בחשמל רגיל?

"לדעתי האישית כמי שעוסק בתחום, הגנרטור הכי טוב - פחות טוב מחשמל רגיל לעניין שבת".

ר' יעקב זכה לעידוד מהרבי בנושא עיסוקו במדע. "הרבי עודד אותי להמשיך בכיוון הזה, ובכך אני ממשיך עד היום. ב'כובע השני', אני משמח אנשים עם ריקוד חסידי 'כמו פעם...'".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.