מערכת COL | יום י"ג כסלו ה׳תשע״ו 25.11.2015

מסמך היסטורי: החלוץ שקרא לבנו על-שם אביו של הרבי

מה סיפר השו"ב הרב יעקב יוסף רסקין בסוד לידידו המשפיע הר"ר חיים שאול ברוק? ומה היתה התוצאה של שיתוף אותו סוד? ● לרגל היארצייט העשירי של ר' מנחם מענדל ברוק ע"ה, אנו מגוללים את הסיפור המלא מאחורי אגרת הקודש הנדירה שזכה לקבל לאחר שהיה החסיד הראשון שהעניק לבנו את השם "לוי יצחק" על שם אביו של הרבי ● מיוחד  הרב מנחם מענדל ברוק ע"ה עשור לפטירת הרב מענדל ברוק ע"ה: שביבים מיוחדים מחייו
מסמך היסטורי: החלוץ שקרא לבנו על-שם אביו של הרבי
מכתבה של הרבנית חנה, לצד הרב מענדל ברוק ע"ה

חיים ברון

בקשר עם היארצייט העשירי של הרה"ח הרה"ת ר'
מנחם מענדל ברוק ע"ה (י"ב כסלו) מן הראוי להעלות ע"ג הכתב את הסיפור המלא של אגרת הקודש המיוחדת במינה שזכה לקבל מכ"ק אדמו"ר זי"ע.

כפי הידוע, ר' מענדל היה החסיד הראשון שהעניק לבנו הרך הנולד שם ע"ש כ"ק המקובל הרה"ג וכו' הר"ר לוי יצחק שניאורסאהן זצ"ל, שנלב"ע במקום גלותו לאחר יסורים וסבל רב, בכ"ף מנחם אב ה'תד"ש, באלמא אטא ושם מנוחתו כבוד.

המעשה המיוחד גרם נח"ר רב לבנו הגדול הלא הוא הרבי, וכפי שביטא זאת באגרת הקודש ששלח לאבי הבן. וכן לאחר שנודע על כך לאם המלכות הרבנית חנה אשת חבר להרלוי"צ הביעה את תודתה העמוקה, ומיני אז העניקה יחס מיוחד במינו למשפחה ולילד שנקרא בשם זה.

השו"ב הרב יעקב יוסף רסקין התיישב בעיר ראשון לציון, שם דרה משפחת ברוק, בהשתדלות ר' מענדל שדאג שיקבל את משרתו ופרנסתו בעיר. ידידות רבה נקשרה בין המשפחות שדרו בשכנות. הרב רסקין זכה  לשמש באלמא אלטא את הרלוי"צ וזוגתו הרבנית, וכן ילדיו ר' מענדל, ר' דוד, ר' שלום דובער ור' לייבל שימשו אותם וסייעו. הקשר שנוצר בתנאים אלו המשיך לאורך השנים, כפי שידוע ומפורסם. וכן הי' מאלו שהשתדלו רבות ביציאת הרבנית מאלמא אטא  והשתכנותה בעיירה בסמיכות למוסקבה, כמו גם על ידי חתנו הרה"ח ר' דוד ברוומאן בהשגת הניירות בכדי שתוכל לצאת מעמק הבכא.

לאחר שהגיעה צליחה לחצי כדור התחתון ביום הבהיר כ"ח סיון ה'תש"ז, היה זה בהזדמנות מסויימת כאשר הרבנית חנה שיתפה את אשר על לבה בפני ר' דוד רסקין (לימים יו"ר צעירי אגודת חב"ד, ומנהל ישיבת 'תומכי תמימים ליובאוויטש' המרכזית) ששנים מספר חלפו עברו מעת הסתלקות בעלה ועדיין לא ניתן אפי' שם אחד... הדבר העיק עליה במיוחד לאחר שלא היו צאצאים ישירים שישאו שם זה.

ר' דוד סיפר זאת לאביו, ואביו סיפר זאת למשפיע הגה"ח הרב חיים שאול ברוק ולבנו ר' מענדל שהתגוררו אז כאמור בשכנות בעיר ראשון לציון. או אז גמלה ההחלטה בליבו של החסיד ר' מענדל לתת את השם לצאצא שיוולד לו. וכך היה, כאשר נולד בנו בל"ג בעומר תשי"ב, בעת קריאת השם בברית המילה, נתן את השם "לוי יצחק".

הרב רסקין שהיה נוכח בברית ושימש כמוהל, דיווח על כך במכתב מיוחד אל הרבנית חנה (הצילום מצו"ב):

"ביום ג', כ"ה אייר שנה זו, היה ברית מילה אצל אחד מידידינו התמימים הגר פה בראשון לציון. ושמו התמים מנחם מענדל ברוק שי'. והוא בנו של ידידינו הרה"ח ר' חיים שאול ברוק שיחי', שהוא אצלנו פה הרב החב"די, וראש הישיבה שיסדנו עכשיו פה בראשל"צ.

והנה כשקיבלתי מבני התמים ר' דוד שי' ע"ד שכבודה בקשה בענין השם של כבוד הרה"ח אישה זצ"ל, זי"ע, סיפרתי זאת בסוד לידידי הרה"ח ר' חיים שאול ברוק שי' הנ"ל, ועכשיו כשנולד אצלם הילד הזה החליטו לקרוא אותו בשם "לוי יצחק" שיחי' לאורך ימים, בשם כבוד אשה הרה"ח זצ"ל, ואני הייתי המוהל אצלו.

השי"ת יאריך ימיו ושנותיו בנעימים, וזכותו יגן עלינו שיהיה חסיד ולמדן ויר"ש, ברוב נחת להוריו שיחיו. האברך התמים ר' מנחם מענדל ברוק שי', יש לו עכשיו ב"ה חמישה ילדים, וביתו מתנהג בדרכי החסידים. גם זוגתו תחי' אשה כשרה מילידי ירושלים, והוא עובד עכשיו פה בבית חרושת של עשיית בירה". 

*

הרבנית חנה התרגשה מאוד לקבל את המידע, ושיתפה אותו גם עם בנה הגדול הלא הוא הרבי שעלה לבקרה מידי יום ביומו, כנודע. ולא הסתפקה בכך, אלא יצאה לרכוש מתנה מיוחדת, בגד מתאים לתינוק הרך, ושלחה זאת במצורף למכתב הבא לקמן שמוען אל הרב רסקין, בו כתבה (הצילום מצו"ב):

ב"ה. יום ג' ח' תמוז תשי"ב

ברוקלין, נ.י.

כבוד הרה"ח וכו' מו"ה יעקב יוסף יחי'

ע"ש רעיתו הכבודה תחי' עם בניהם היקרים יחיו

שלום וברכה!

מכתבו מיום א' ט"ו סיון קבלתי במועדו ולעונג הי' לי לקרוא ששלום אתכם ושביעי רצון אתם מתוצאות המכתב אודות בנם יחי', יתן ה' שיהי' בהצלחה.

מז"ט משמי להרה"ח מו"ה מ' מענדל ברוק וזוגתו תחי' בעד הולדת בנם "לוי יצחק" יחי' לארך ימים טובים. ויקבלו ממנו רוב נחת בגשמיות ורוחניות, זאל וואקסען מיט הצלחה כחפצם.

שולחת אני מתנה [עבור] הבן הנולד זאל ער נוצן געזונטערהייט בהנאה.

אתי ת"ל שלום. כתבו.

בברכת כל טוב סלה לכל משפחתכם.

אסיים

דו"ש

חנה שניאורסאהן

קירבה מיוחדת

גם ברבות השנים גילתה הרבנית יחס מיוחד של קירבה והתענינות ב"לוי יצחק" זה, בהוריו ובבני משפחתו. כך ניתן לראות בסדרת המכתבים, שנדפסה לראשונה בקונטרס צדי"ק למלך (ו' תשרי ה'תשנ"ד).

לקראת חג הסוכות ה'תשי"ג, כחמשה חודשים לאחר שנולד לוי יצחק ברוק שיחי', משגרת הרבנית מכתב אל אמו "כבוד הנכבדה מרת חנה תחי' ברוק!" באיחולים לשנה טובה, שנת חיים ושלום, נחת מהילדים ובתוכם מלוי יצחק יחי'.

כך גם בא' ניסן תשט"ו, שולחת הרבנית מתנה ע"ס 10 דולר באיחולי פסח כשר ושמח, ומוסיפה לכתוב "בנך לוי יצחק יחי' כבר ילד גדול". היה זה יותר מחודש ימים קודם ה'אפשערעניש' שלו.

ההורים נהגו לשלוח אל הרבנית, תמידין כסדרן, תמונות מהתפתחותו של הילד הקט, שכה היה יקר לרבנית בזכות השם אותו הוא נושא. בד' שבט תשט"ז כותבת הרבנית: "גברת נכבדה מ' חנה ברוק תחי', שלום וברכה! מכתבך בצירוף התמונות של בנך לוי יצחק יחי' קיבלתי במועדו, והנני מודה על כך מאוד. מחמת כמה סיבות לא עלה בידי להשיב עד כעת, בלי עין הרע ילד יפה תואר, יזכה לחיים ארוכים, שתרוו ממנו נחת יחד עם כל שאר יו"ח. הנני שולחת בזה צ'ק, ותשתמשו בזה בבריאות".

*

אך גולת הכותרת היא בהחלט אגרת הקודש המיוחדת במינה שקיבל אבי הבן, לאחר שהודיע על הולדת בנו והכנסתו בבריתו של אאע"ה, אגרת בה כתב הרבי ביטויים נדירים ביותר (צילומו מצו"ב):

ב"ה, י"ב סיון תשי"ב

ברוקלין

הוו"ח אי"א נו"נ וכו' מוה"ר מנחם מענדל שי'

שלום וברכה!

זה עתה נתקבל מכתבו, בו מודיע אשר נולד לו בן למזל טוב ונקרא שמו בישראל ע"ש אאמו"ר ז"ל [וכאן הוסיף בכתב יד קודשו על הנוסח המוכן למשלוח] , לאורך ימים ושנים טובות.

והנני בזה להביע ברכתי, אשר הוא וזוגתו שיחיו יגדלוהו לתורה לחופה ולמעשים טובים מתוך הרחבה ומנוחת הנפש ומנוחת הגוף.

כשאהי' על הציון של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, אזכירו ואת זוגתו ואת הרך הנימול שיחיו לבריאות הנכונה ולטוב גשמי ורוחני, ויהי רצון מהשי"ת, אשר כשם שגרם לי קוראת רוח ביותר במה שקרא בנו בשם אאמו"ר ז"ל, הרי יזכהו השי"ת להיות בקורת רוח ונחת רוח מכל בני ביתו וגם מעצמו שיחיו, הן ממצבם בגשמיות והן ממצבם ברוחניות, ויזכה לבשר תמיד אך טוב וחסד,

בברכת מזל טוב

מנחם שניאורסאהן

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.