מערכת COL | יום ח' כסלו ה׳תשע״ו 20.11.2015

אלפים במעמד סיום הרמב"ם העולמי ● סיקור מקיף, גלריה

קהל רב אנשים נשים וטף, מלאו עד גדותיו את אולמי אהלי תורה-אהלי מנחם בשכונת קראון הייטס למעמד הגדול של סיום ספר משנה תורה היד החזקה להרמב"ם בפעם הל"ד על ידי רבבות אלפי ישראל בכל העולם כולו  סיום הרמב"ם העולמי
אלפים במעמד סיום הרמב
שמואל פבזנר

תקנתו המפורסמת של הרבי ללימוד החיבור המקבץ וכולל את כל התורה כולה התפשטה בקרב רבים רבים מאחנו בני ישראל ובלשון קדשו של הרבי: "עוד יותר מכפי ששיערו בתחילה", מגמת הגידול התחזקה ממחזור למחזור, גם בימים שהחושך מכסה ארץ, שמירת תקנות הרבי מתרחבת ואלפים רבים הצטרפו ומצטרפים בהתלהבות ללימוד היומי.

הלימוד בשלושת המסלולים הפך לחלק קבוע מסדר היום בקהילות ישראל, בכל מקום ניתן לראות את הלומדים עם ספרי הרמב"ם בידיהם אם זה בעיצומה של טיסה, או בשיעור מאורגן בבית הכנסת, מלבד המחזה שהפך לשגרה של בעלי בתים מן המנין שהלכות שאינם מצויות שגורות על לשונם.

מסביב ללימוד התפתחה בטבעיות מערכת שלמה של ספרי רמב"ם מבוארים, הוצאות נוחות ומתאימות למסלולים, קונטרסי עיונים וביאורים של הלומדים, ספרי ביאורי וכללי הרבי ברמב"ם, וארועים רבים שבראשם הסיום המסורתי של הספר כולו.

שמחת הסיום נחגגת בארועים רבי רושם בכל העולם כולו, בהשתתפות רבבות יהודים. המעמד המרכזי מתקיים בסמיכות לבית חיינו – 770, יחסו המיוחד של הרבי לחגיגות הסיום בכללם ולחגיגה המרכזית במיוחד מעצימה את משמעות המעמד.

קהל רב אנשים נשים וטף, מלאו עד גדותיו את אולמי אהלי תורה-אהלי מנחם בשכונת קראון הייטס למעמד הגדול של סיום ספר משנה תורה היד החזקה להרמב"ם בפעם הל"ד על ידי רבבות אלפי ישראל בכל העולם כולו.

את שרביט ההנחיה נוטל המארגן הוותיק הרב שמואל שי' בוטמאן, שזוכה לנהל את חגיגות הסיום במשך עשרות שנים לאויוש"ט, בפתח הארוע הוא מזמין את הש"ץ החסידי הרב שנאור זלמן שי' בוימגארטען לקרוא את פרק קי"ד בתהלים, הפרק המתאים לשנותיו של הרבי נשיא דורנו,כשבהמשך צופה הקהל בשיחת קודש של הרבי בקשר לסיומי הרמב"ם.

לפתיחת פרק הנאומים לכבוד הסיום מוזמנים רבני השכונה הרב אברהם אזדאבא, הרב אהרן יעקב שווי, והרב יוסף ישעי' ברוין שליט"א, שחולקים עם הקהל ביאורים נפלאים בדברי הרמב"ם בדרך ההלכה ועל פי חסידות, כידוע שתחילת וסיום ספר הרמב"ם עוסק בענין ידיעת ה'.

בעריכת הסיום מתכבד הרב חיים שמרלר שליט"א ראש ישיבת אורייתא בארה"ק, ומחשובי מרביצי התורה בקהילת צאנז קלויזנבורג, הרב שמרלר ידוע במפעלו האדיר 'שערי הוראה' במסגרתו לומדים ונבחנים אלפים מידי שנה על שולחנו הטהור של רבנו הזקן, הרב שמרלר מתחיל בלימוד ההלכות האחרונות העוסקות במצב העולם בימות המשיח, ונושא דברים נלהבים הנשמעים בשקיקה בגודל מעלת הסיום, ובמופת שחוה בעת שביקש ברכה מהרבי על הציון הק' לחלוקת אלף סטים של שו"ע רבה"ז לבתי מדרשות ובאותו היום השיג תורם לכל הסטים שאכן חולקו. לקול תשועות הקהל המשיך הרב שמרלר מיד שכעת הוא מבקש ברכה לאלף סטים נוספים.

בין גברא לגברא עומד הרב בוטמאן על המשמעות המיוחדת של הסיום בשנת הקהל, מה שמיוחד השנה שכאן נפגשים שני ענינים שיש להם שייכות מיוחדת עם הגאולה השלימה. כידוע שכל עניניו של הרבי היו כדי להביא לימות המשיח ולימוד הרמב"ם, כשלימות התורה, יחד עם עם שלימות העם ושלימות הארץ הם ההכנה לגאולה האמיתית והשלימה. והשנה נקבצו ובאו יחד שני הענינים הקשורים קשר הדוק עם משיח לימוד ןסיום הרמב"ם יחד עם שנת הקהל שענינו של הקהל הוא הגאולה השלימה. כי ההקהל האמיתי של כל בנ ישראל עדיין לא הי' כי ישנם כמה סוגים שפטורים מהקהל, וביניהם עיוור ופיסח. ובגאולה השלימה שאז יהי' "בם עיוור ופיסח" אז יהי' ההקהל של כל העם היהודי כולו.

אל הדוכן מוזמן להשמיע דברי תורה וברכה הרב יעקב ברוך לעדרער שליט"א רב חסידי סטולין בארה"ב וגיסו של כ"ק האדמו"ר מסטולין שליט"א העומד על סדר המצוות ברמב"ם והלימוד מזה לכל אחד בעבודתו.

הרב יצחק רבינוביץ שליט"א מחשובי חסידי בויאן ומשתתף קבוע בסיומים נושא דברים מלאי רגש על התגברות לימוד הרמב"ם שנים ארוכות אחרי ג' תמוז.

אורח חשוב בחגיגה השנה הוא הרב זלמן סופר שליט"א גאב"ד ערלוי בארה"ב ובנו של כ"ק אדמו"ר מערלוי שליט״א. כהקדמה להזמנתו סיפר המנחה הרב בוטמאן כי בשנת תשמ"ט קיבל הזמנה מקהילת ערלוי יחד עם עוד אחד מעסקי אנ"ש להשתתף בסעודת מלוה מלכה במחיצת גאב"ד ערלוי, הוא כתב על כך לרבי והרבי הורה להם להשתתף במלוה מלכה אך לא להטריח את האדמו"ר. לאור ההוראה התיישבו האורחים מליובאוויטש בקצה האולם בכדי שלא לגרום לגאב"ד טרחה בבואם, אך תיכף כשראה אותם, קם הגאב"ד והחל ללכת לכיוונם, הרב בוטמאן וידידו לא ידעו מה לעשות מצד אחד לא רצו לגרום טרחה לרב סופר בפגישה פא"פ ושיחה, מצד שני הוא חוצה את כל האולם בדרכו אליהם, למעשה הרב סופר לא הניח להם עד שעסקני ליובאוויטש ישבו בשולחן הראשי במסיבה, למחרת התקיים ביקורו המפורסם של גאב"ד ערלוי בחלוקת הדולרים, בה קבלו הרבי בחיבה יתרה והרבי ביקש ממנו, שלא כרגיל לומר דבר תורה, וכשענה שאינו רוצה לקחת מזמנו היקר של הרבי, אמר הרבי כי לא יניח עד שיאמר, וכך היה. הרב הגיע בלווית חמישים חסידים שגם עברו לברכה אצל הרבי, לשניים מבין החסידים אמר הרבי לבדוק את המזוזות. תיכף בחזרם לבית מדרשו בבורו פארק הורה הרב סופר לשני חסידיו שקבלו את ההוראה לבדיקת המזוזות שילכו מיד לעשות כן, ואכן אצל שניהם מצב המזוזות הצריך תיקון.

הרב סופר שליט"א חלק עם הקהל סיפורים ופרטים רבים מהקשר רב השנים בין שושלת החתם סופר לנשיאי חב"ד. והפליא בוגדל תקנת הרמב"ם וסיפר כי גם בבית מדרשו לומדים מידי יום שלושה פרקים רמב"ם ליום.

הרב יחזקאל בקנהורט שליט"א שליחו של כ"ק האדמו"ר ממודזי'ץ שליט"א מסר דברי תורה על ההלכה האחרונה שנאמרו לו לכבוד הסיום ע"י האדמו"ר שליט"א.

בקשב מיוחד נשמעים דבריו המרתקים והנרגשים של הרב מיכל דסקל שליט"א ראש ישיבת צמח צדיק וויז'ניץ, הרב דסקל שוזר בעניני הפרשה את ענינו של רבי, מהלכו של חסיד, ומעלת התוועדות החסידים יחד והכוח המיוחד של כל אלו בימים שלאחר ג' תמוז כשהשלוחים באים אל הרבי לבית חיינו.

בשלב זה חושף המנחה מענה מיוחד של הרבי השופך אור חדש על חגיגת סיומי הרמב"ם בשנים אלו: בשנת ה'תשנ"ב כשהכנסתי כרגיל דו"ח מהסיום העולמי, ענה הרבי בכתי"ק: נת' ות"ח וכאן הוסיף הרבי שלא כרגיל שורה בזה"ל: וימשיך בזה ובשמחה ובטוב לבב, כשראיתי את התשובה נרעדתי, ולא הבנתי מה פרוש וימשיך בזה, האם יש דרך אחרת? ומדוע יש להדגיש שיהיה בשמחה. בסיום הבא בשנת תשנ"ג לצערנו, תשובת הרבי היתה ברורה: וימשיך בזה ובשמחה ובטוב לבב.
המנחה מקדם בברכה את בואו של הגאון המפורסם הרב חיים לייב כ"ץ שליט"א גאב"ד סרדעהלי מגדולי וחשובי רבני דורנו.

הרב מרדכי לייב וויס שליט"א גיסו ושלוחו של כ"ק האדמו"ר ממונקאטש שליט"א, ומשתתף קבוע בסיומים מקשר בחן את הסיום לפרשת השבוע.

ראש ישיבת יגדיל תורה דגור הרב אליעזר בוים שליט"א ריתק כדרכו את הקהל ועמד בדבריו על כוח המשלח הנראה אצל שלוחי הרבי ומקיימי התקנות.

הרב אהרן גולדמינצער שליט"א מחשובי רבני סקווירא ושליח כ"ק אדמו"ר מסקווירא לסיום, מייחד את דבריו לשנת הקהל בה אנו מצויים.

המנחה מזכיר בצער את העדרו בשנה זו של הרה"ח הרב יקותיא-ל מנחם ראפ ע"ה, משתתף קבוע ופעיל בסיומי הרמב"ם.

במהלך הערב כולו ניתן לשמוע מכל הדוברים את ההערצה העמוקה של כל חצרות הקודש לכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו, האחד מספר מופת מהרבי שאירע לאחרונה, והאחר מעלה על נס את ההתקשרות העמוקה, שנים רבות אחרי ג' בתמוז תשנ"ד, השלישי מספר מעבודת הקודש של שלוחי הרבי בכל אתר ואתר, וכאלה הם דבריו החמים של הרב שלמה לייזער שליט"א, דיין קהל חסידי קלויזנבורג בבורו פארק, המסיים את פרק הנאומים של ערב מרומם זה, נציין סיפור אחד קצר מתוך אלו שסיפר הרב לייזער, כפי ששמע מידידו הרה"ג הרב גבריא-ל ציננער שליט"א, שבאה אליו לאחרונה אשה גרושה ל"ע, וספרה לו שבאה אליה הצעת שידוכין, ואחרי שנראה לה הענין רצתה להתקדם ולהביא את ההצעה לידי גמר, בשנתה הגיע אליה הרבי נשיא דורנו בחלום ואמר שלא לעשות את השידוך, למחרת חשבה בלבה כי מאחר והיא איננה מגדירה את עצמה מחסידי ליובאוויטש ודברי חלומות אינם מעלים ואינם מורידים, על כן היא תמשיך, רק שלמחרת נשנה החלום שוב. בשלב זה החליטה לנסוע לאוהל הק' ולשאול עצה וברכה. תיכף בצאתה מהאוהל לבית הסמוך, נגשה אליה ידידתה ותוך כדי דיבור החלה לדבר על האיש המוצע לה, והידידה ספרה שהוא מאנשי דלא מעלי ויש להתרחק ממנו. וכך בזכות הרבי ניצלה מליפול בקשרי שידוכין שכאלו.

עושין שמחה לגמרה של תורה, המארגנים עורכים סעודת מצוה ואמירת לחיים, הזמר החסידי ר' בני פרידמן פוצח במחרוזת ניגונים, כשכל הקהל משתתף בריקודי שמחה לרגל הסיום.

הרב בוטמאן מודה במיוחד לבנו הרה"ח ר' יוסף יצחק שי' על המסירות הרבה להביא ערב זה לפועל ומכריז כי הסיום הבא יתקיים בע"ה בירושלים עיה"ק הרבי והרמב"ם ידיו בהקהל הגדול בבית המקדש
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.