מערכת COL | יום ז' כסלו ה׳תשע״ו 19.11.2015

הגר"ש עמאר ל-COL: "שלחתי לנתניהו את דעת הרבי" ● בלעדי

שבוע וחצי לאחר נאומו המהדהד של הראשון-לציון והרב הראשי לירושלים, הגאון הרב משה-שלמה עמאר ב'בנקעט' השלוחים העולמי, הוא העניק ראיון בלעדי ומיוחד ל-COL ● איך התרשים מכינוס השלוחים העולמי, מדוע בחר לספר בנאומו על השליח הרב שלמה מטוסוב ע"ה, מה כתב לראש-הממשלה לפני שיצא לכינוס השלוחים, מדוע דווקא לרבי התאימה תקנת לימוד הרמב"ם היומי, במה צריך להתחזק בימים אלו, וגם: על מסירות נפשו של הרבי על גיור כהלכה ● מגזין שישי  הרב עמאר בראיון מיוחד
הגר
ראיון מיוחד. הגר"ש עמאר שליט"א משתתף בכינוס השלוחים העולמי (צילום: ברוך עזאגווי)

משה בן-חיים

"לעולם לא אשכח את השליח הראשון של האדמו"ר, הגאון החסיד והצדיק רבי שלמה מטוסוב זצ"ל, שהוא ראוי להיות אות ומופת ודוגמא לכל השלוחים", אמר הרב עמאר בנאומו ב'בנקעט' השלוחים העולמי, בנאום שהדהד באוזני הנוכחים, והותיר רושם עז.

לאחר ה'בנקעט', הגיע הגאון הרב משה-שלמה עמאר לביקור מיוחד באוהל הק'. לאחר התפילה באוהל הק', הלך הרב עמאר במיוחד להתפלל על קברו של מורו ורבו השליח הרב שלמה מטוסוב ע"ה.

פחות משבועיים לאחר שנחתם כינוס השלוחים העולמי, ישבנו לשיחה מיוחדת ובלעדית עם הרב עמאר, במהלכה סיפר על התרשמותו מצבא השלוחים של הרבי, על הקשר העמוק רב-השנים וההשפעה הגדולה שקיבל מהרב מטוסוב ע"ה - מאז היותו בגיל 12 כתלמיד בישיבה במרוקו, ועל התקנה העצומה של הרבי בלימוד הרמב"ם, ועוד עניינים שעל סדר היום בארצינו הק'.

 מפעל השלוחים
"עומק וחכמה של הרבי"

הרב היה בשבוע שעבר אורח כבוד בכינוס השלוחים העולמי. מה התרשמותכם מצבא השלוחים של הרבי?

"בכל פעם שאני נמצא בכינוסים - אפילו קטנים - של שלוחי חב"ד בעולם, אני רואה מחדש את העומק והחכמה של הרבי. לא רק בתורה, 'בדעתו תהומות נבקעו', ובמבצעים ובתכניותיו הק', אלא גם בחכמה כזו שחובקת קצוות עולם. הן עברו מאז שנים רבות, אך השלוחים הם ה'כלי שמחזיק ברכה' וכל כינוס הוא חיזוק גדול לשלוחים.


הרב עמאר נושא דברים בבנקעט השלוחים (צילום: ברוך עזאגווי)

"כינוס כזה זה הרי הכי קרוב שאפשר לבוא לרבי, באותם מקומות שהרבי השפיע לעולם כולו. בציון הק', בביתו, בבית המדרש שלו. באופן נוסף, ה'ביחד' והעוצמה של הכינוס, נותן כח חיים לכל השנה כולה.

"נכחתי גם בהתוועדויות, היתה רוח של התרעננות. איזה התלהבות וחיות היו לא רק מהצעירים, אלא גם משלוחים וותיקים כמו רבה של רוסיה הרב בערל לאזאר, ושלוחים וותיקים נוספים. זה מראה עד כמה הכינוס הזה מרענן ומביא חיות חדשה לעבודת השליחות".

 זכרונות מהרב שלמה מטוסוב:
"מראה שלא נשכח ממני עד היום"

פרסמנו לפני מספר ימים תמונות מיוחדות של הרב עולה על קברו של הרב מטוסוב ע"ה. נשמח לשמוע על הקשר המיוחד שהיה לרב עם השליח הדגול.

"זה דבר מעניין מאוד. בסך הכל הייתי שלושה חודשים בישיבה של חב"ד במרוקו וגם הקשר שלי אל רבי שלמה מטוסוב - שהיה המנהל הכללי - לא היה ישירות, אלא עם ר"מ מסויים שלימד אותנו, יהודי מקומי. הייתי אז בן 12 וחצי בערך וראיתי אותו בהליכתו, בתפילתו, וגם בעבודתו במשרד.

"אני זוכר מראה שלא נשכח ממני עד היום: הרב שלמה מטוסוב במשרדו, אצבע אחת על מכונת הכתיבה וביד השניה כוס עם קצת מים חמים. הייתי הולך במיוחד רק כדי להסתכל עליו. הרגשתי אז: אני רואה עכשיו איש קדוש. לא מבין מה ולמה, אבל הייתי הולך להביט בו.


הרב עמאר בריקוד השלוחים (צילום: ברוך עזאגווי)

"לימים, בארץ-ישראל", ממשיך הרב עמאר בשיחתו המרתקת, "חשבתי לעצמי: 'אולי זו סתם תמימות של ילד?' ואז, זה קרה: פגשתי אותו יום אחד, כשיצאתי משיעור שמסרתי במירון. היתה התרגשות גדולה בפגישה הזו, ואז הבנתי שאז כילד לא טעיתי.

"היה לי קרוב משפחה שנסע לרבי. מה שהוא סיפר לי, לימים,
רק חיזק אצלי את ההרגשה הזו. וכך היה: הוא סיפר שמה ש'תפס' אותו, היה דווקא היחס המדהים שהרבי נתן ב-770 לרב שלמה מטוסוב. הייתה חלוקת 'כוס-של-ברכה' במוצאי החג לציבור האלפים. קהל החסידים עבר והרבי חילק להם 'משקה' לאמירת 'לחיים'.


הראשון-לציון הרב משה-שלמה עמאר עם הרב מטוסוב ע"ה (ארכיון COL)

"כשעבר הרב מטוסוב, הרבי החל לעודד את השירה בידיו הק', וכך הקהל פצח בשירה אדירה. כל זה בזמן שהרב מטוסוב מול הרבי. ואז, הסתיים שיר אחד, והרבי שוב, מסמן להתחיל שיר חדש... כך במשך זמן, כשהרבי מעודד בידיו.

אחר כך הרבי נתן לרב מטוסוב 'כוס של ברכה'... החסידים מצידם, שראו את הקירוב הגדול של הרבי אליו, הקיפו אותו אחר כך, והיו כאלה שביקשו ממנו ברכה... הבנתי שוב, שהרבי מכבד אותו כאדם גדול והמבט שלי עליו, אז כילד – היה נכון"...

ממשיך ומספר הרב עמאר: "כשהגעתי לראשונה לארה"ב, אחד החסידים הזמין אותי להתוועדות והפתיע אותי כשהזמין את הרב מטוסוב והמזכיר של הרבי הרב בנימין קליין ע"ה. זה היה מדהים, דיברו וסיפרו במשך שעות על הרבי. למחרת, הזמין אותי הרב מטוסוב למסיבת קשרי השידוכין של בתו.


עולה על קברו של הרב שלמה מטוסוב ע"ה (צילום: שניאור שיף)

"ההשלמה לכל הנ"ל, הייתה כשהרב שלמה מטוסוב נפטר בדיוק בשבוע של כינוס השלוחים. ראיתי בכך סימן מהשמים, שהוא צריך לשמש סמל ודוגמא לשלוחים. אמרתי לשלוחים פעם: להגיד להיות כמו הרבי – זה לא שייך. אבל לומר תלמדו מהתלמיד – זה אפשר. תלמדו ממנו, הוא היה שליח אמיתי! ראו אצלו את השילוב המיוחד, גם אישיות דגולה וגם פשטות ויושר.

"אמרתי פעם בהתוועדות: כשאדם ממנה שליח, למכור אפילו עיר שלמה, לא צריך אפילו עדים, שטר או קניין, מספיק אפילו הוראה בטלפון. אבל דבר אחד מבטל שליחות: אם משנה ממה שנאמר – השליחות בטלה! אם ח"ו משנים מהשליחות – אין כח המשלח בשליח. ואת קיום השליחות היושר והיראת שמיים אפשר ללמוד מהרב מטוסוב ע"ה".

 גיור כהלכה
"השקעתי כוחות אדירים למען גיור כהלכה"

ביקשנו לשמוע מהרב את התייחסותו לסוגיית גיור כהלכה שהייתה כה חשובה לרבי. "ההלכה הייתה אצל הרבי העיקר. הרבי ממש מסר את נפשו על נושא גיור כהלכה. בתפקידי כראשל"צ, השקעתי כוחות אדירים לתיקון החוק, גם בצנעה. אולם לצערי הרב, כמעט ברגע האחרון ביטלו לי את זה. אני הוכחתי מהגמ' שתיקון העניין כרוך בביאת משיח, כנראה בגלל זה העניין עד היום לא תוקן כהלכה".

מוסיף ומדגיש הרב עמאר: "צריך להיזהר מאוד שיהיו גיורים כדין, ולהזהר מפניות צדדיות, זה בוודאי חובתינו. הרבי צעק על זה כל הזמן. אם לא נעשה הפרדה בינינו ונהיה ח"ו ככל העמים, יבואו דברים קשים. שבוע לפני יציאתי לכינוס השלוחים, שלחתי מכתב לראש-הממשלה עם איזכור של דברי הרבי - ממש דברי נבואה, שאם לא תהיה הפרדה בין ישראל לעמים ח"ו 'לא יוכלו לישון בלילות'.


בשיחה עם הרב משה קוטלרסקי (צילום: שניאור שיף)

"יצא לי בעבר להיות בבית-כנסת בחו"ל והבחנתי במחיצה שעשויה כולה מזכוכית שקופה. הוכחתי על זה, שעבירה קלה של ציבור, הרבה יותר חמורה מעבירות של אנשים פרטיים, יש בזה מעין הסכמה של הציבור. 'טובה תוכחה מגולה מאהבה מסותרת'".

הרב מציין את תפקידם החשוב של שלוחי הרבי ברחבי העולם בביצור חומות היהדות, בדרכו של נשיא הדור. "תורת חב"ד זה פנימיות רוחב ועומק. שליח זה לא רק ליופי, שליח זה שגריר של הרבי. ח"ו אם יש פגם כחוט הסערה".

 תקנת הרמב"ם
"רק לרבי מתאימה התקנה הזו"

נושא חשוב לא פחות, שהעלנו בשיחה עם הרב, עסק בנושא אקטואלי: תקנת לימוד הרמב"ם היומי שתיקן הרבי לכלל הציבור, בימים אלו נשלם המחזור הל"ד.

"אני סבור", מטעים הרב, "שכשמסתכלים על פועלו של הרבי, זה מתאים מאוד. הרבי לא הסתכל רק על ד' אמות אלא על העולם כולו. העובדה שבתחילת דרכו כמנהיגשלח יהודי שיצא מאחורי מסך הברזל, לשליחות במרוקו – מצביעה על תפיסה עולמית.

"הרמב"ם מדבר על הכל ולא ברח משום דבר, ובהכל היה הכי גדול. אם היה מותר להתבטאות כך, לרמב"ם ולרבי – במרחק של 800 שנה - היה מבט ישר ורחב אופקים. רק לרבי מתאימה התקנה הגדולה הזו שילמדו את הרמב"ם יום-יום. מהשמים זיכו את התקנה הנפלאה הזו, אשרי מי שלומד בעולם הזה, ואשרי חלקו לעולם הבא!".

 עניינים הדורשים חיזוק:
"תורה וגמילות חסדים"

עם ישראל עובר זמנים לא קלים בתקופה זו. מה דעת הרב, במה צריכים להתחזק?

"ברור שמדובר בחבלי משיח. לא תארנו לעצמינו את הקשיים הללו. בזהר הק' כתוב שהרשב"י הוריד ראשו ופרץ בבכי. תלמידיו פחדו ושאלו על מה זה. ענה ואמר אני רואה שפיכות דמים בדור האחרון, והוסיף שרק 'פתגמי דאורייתא' ימנעו את הגזירות. גם בחז"ל ראינו בהרבה מקומות, מה יעשה אדם ויינצל? בתורה וגמילות חסדים.


ביציאתו מהאוהל הק' (צילום: שניאור שיף)

"אור החיים הק' בפרשת ויחי, מדבר בעיקר על לימוד התורה ומפרש: "כיבס ביין לבושו – ביינה של תורה ואז הגאולה תבוא בשובה ונחת. ואם לא – "בדם ענבים סותו" – בשפיכות דמים ר"ל. זה מה שהרבי מפיץ – לימוד תורה ופנימיות התורה, ואפילו באמירת הפסוקים, לחזק תורה ואמונה.

"אנו לא צריכים לפחד, יש להוסיף בלימוד תורה ומעשי חסד, והעיקר לימוד התורה. מי שיכול ללמוד בעיון, ומי שלומד כמו שתיקן הרבי את הרמב"ם היומי, שיוסיף וילמד עם פירוש. ככל שעמלים יותר בתורה הערך של הלימוד עולה. זו ההצלה לעם ישראל".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.