מערכת COL
|
יום ו' כסלו ה׳תשע״ו
18.11.2015
כיצד צריכה תנוחת הגוף להיות בזמן עניית 'ברכו'?
כיצד צריכה תנוחת הגוף להיות בזמן עניית 'ברכו'? ● במדור 'פינת ההלכה' ב'שיחת השבוע', הרב יוסף שמחה גינזבורג משיב עניית 'ברכו'
שאלה: כיצד צריכה תנוחת הגוף להיות בזמן עניית 'ברכו'?
תשובה: הרמב"ם כתב שהש"ץ עומד והציבור יושב בעניית 'ברכו'. ב'כל בו' כתב שהש"ץ משתחווה מעט ב'ברכו' וזוקף בשם ה', אך הפוסקים וכתבי האריז"ל לא הביאו זאת. ומה שנהוג שהציבור משתחווה מעט כשהש"ץ אומר 'ברכו', כתב ב'שער הכולל' שהוא כדרך מקבלי ברכות, שמכופפים מעט את ראשם.
ב'ביאור הלכה' הביא מקור לזה (לצורת עניית הציבור) מהפסוק בדברי הימים (א כט,כ): "ויאמר דוד לכל הקהל: ברכו נא את ה' אלוקיכם, ויברכו כל הקהל... וייקדו וישתחוו...".
בילקוט יוסף כתב שעדיף שלא להשתחוות כלל, אבל הנוהגים להשתחוות מעט בעת שהש"ץ אומר 'ברכו', יש להם על מי לסמוך.
כשהרבי מליובאוויטש שימש שליח ציבור, היה מרכין ראשו ואומר "ברכו... המבורך", וזוקף, וחוזר ומרכין ראשו ואומר "ברוך... ועד". כשהיה מן הציבור היה מרכין ראשו קצת באמירת הש"ץ "ברכו... המבורך", וכשענה עם הקהל היה מרכין ראשו יותר.
בספר הרוקח כתב שמנהג קדמונים שהעולה לתורה משתחווה בברכות התורה. אבל זה משום כבוד התורה, ולא משום 'ברכו'. ולמנהג הספרדים אין משתחווים אז. וגם ב'שער הכולל' כתב שאין להשתחוות ב'ברכו' של העלייה לתורה. וכן נהג הרבי.
מקורות: רמב"ם הל' תפילה פ"ט ה"א. כל בו סי' ח. ספר הרוקח סי' שיט. ביה"ל סי' קיג ס"ג ד"ה הכורע. שער הכולל פ"ז ס"א. ילקוט יוסף (תשס"ד) סי' נו הע' ט, וש"נ.
תשובה: הרמב"ם כתב שהש"ץ עומד והציבור יושב בעניית 'ברכו'. ב'כל בו' כתב שהש"ץ משתחווה מעט ב'ברכו' וזוקף בשם ה', אך הפוסקים וכתבי האריז"ל לא הביאו זאת. ומה שנהוג שהציבור משתחווה מעט כשהש"ץ אומר 'ברכו', כתב ב'שער הכולל' שהוא כדרך מקבלי ברכות, שמכופפים מעט את ראשם.
ב'ביאור הלכה' הביא מקור לזה (לצורת עניית הציבור) מהפסוק בדברי הימים (א כט,כ): "ויאמר דוד לכל הקהל: ברכו נא את ה' אלוקיכם, ויברכו כל הקהל... וייקדו וישתחוו...".
בילקוט יוסף כתב שעדיף שלא להשתחוות כלל, אבל הנוהגים להשתחוות מעט בעת שהש"ץ אומר 'ברכו', יש להם על מי לסמוך.
כשהרבי מליובאוויטש שימש שליח ציבור, היה מרכין ראשו ואומר "ברכו... המבורך", וזוקף, וחוזר ומרכין ראשו ואומר "ברוך... ועד". כשהיה מן הציבור היה מרכין ראשו קצת באמירת הש"ץ "ברכו... המבורך", וכשענה עם הקהל היה מרכין ראשו יותר.
בספר הרוקח כתב שמנהג קדמונים שהעולה לתורה משתחווה בברכות התורה. אבל זה משום כבוד התורה, ולא משום 'ברכו'. ולמנהג הספרדים אין משתחווים אז. וגם ב'שער הכולל' כתב שאין להשתחוות ב'ברכו' של העלייה לתורה. וכן נהג הרבי.
מקורות: רמב"ם הל' תפילה פ"ט ה"א. כל בו סי' ח. ספר הרוקח סי' שיט. ביה"ל סי' קיג ס"ג ד"ה הכורע. שער הכולל פ"ז ס"א. ילקוט יוסף (תשס"ד) סי' נו הע' ט, וש"נ.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות