מערכת COL | יום י"ז חשוון ה׳תשע״ו 30.10.2015

טרור הסכינים, לאן? ● הפרשן הצבאי הבכיר עושה סדר

גל הטרור נמשך וקצהו עדיין לא נראה באופק ● ההפחדה התקשורתית, השקר שמחבר בין הר הבית לגל הטרור ומה קורה מאחורי הקלעים ● הפרשן הצבאי המוערך ישראל קצובר עושה לכם סדר ● מיוחד למגזין שישי  טרור הסכינים, לאן? בפנים: תיעוד מדהים מחברון - כך הבריח צה"ל עשרות מתפרעים פלסטינים >>>
טרור הסכינים, לאן? ● הפרשן הצבאי הבכיר עושה סדר
צילום: משטרת ישראל
משה בן חיים

היו גורמים שניסו 'להרגיע' את המצב ושכביכול באמצעות 'איפוק' הגל הזה יחלוף, אבל זה עדיין לא קרה והטרור ממשיך להכות. האם המצב הבלתי אפשרי הזה, שבו הטרור מכה והביטחון האישי התערער, יכול להמשך לאורך זמן ח"ו?

הפרשן הצבאי המוערך ישראל קצובר, 'עושה סדר' ומסביר: "השאלה הזו לא מדוייקת עובדתית. היו לצערינו תקופות יותר איומות וקשות. נכון, כל נפש מישראל חשובה, אך יש לציין שלמשל במלחמת השחרור, בתקופה מסויימת, היו כ-300 הרוגים בחודש. מאז שהתחיל גל הטרור לפני כחודש, אנו עם 11 הרוגים. נכון שזה מצער ומפחיד, אבל במידה מסויימת גורמים לציבור הפחדה מוגזמת. כל המטרה של טרור, היא לפגוע בבודדים ולהפחיד את השאר.

"הפחד המופרז גורם לאנשים לרוץ עם שוקרים חשמליים, סכינים וגז פלפל בכיסים. זה בדיוק מה שרוצה הטרור – להפחיד!

"עובדתית בשטח, בודדים יוצאים לעשות פיגועי טרור ומפחידים רבים אחרים. בפועל, זה לא מה שהיה באינתיפדות הקודמות. באינתיפדה הקודמת, מחבלים יצאו עם נשק חם ופצצות וביצעו פיגועי התאבדות כשכל מיני ארגוני טרור לקחו אחריות: פתח, הג'יהד האיסלמי, החמאס ועוד. כל אלה פגעו ורצחו רבים ה"י.

"כרגע לפחות, אנחנו לא בשלב הזה וכל הגופים הללו מחוץ לתמונה, לכאורה. רוב הפעילות היא של מפגעים בודדים, יוצא מן הכלל היה הפיגוע של הזוג הינקין שנעשה בתמיכת החמאס, וכך גם הפיגוע בבאר שבע. אבל רוב רובם של המפגעים הם עצמונים, לוקחים סכין מטבח ומחפשים חיילים או בעלי חזות יהודית.

"כרגע נזהרים לא לקרוא לזה 'אינתיפדה'. לאנשי אבו מאזן, יש הרבה מה להפסיד אם הם יעברו לשימוש בנשק. הם נזהרים שלא להיגרר לזה, השאירו את הזירה לזורקי האבנים.



"אנו במידה רבה מתארים בשחור משחור את המצב, אך כרגע הפיגועים נקודתיים. הם מאוד כואבים, אך לא בקנה מידה שראינו בתקופות אחרות".

האם לדעתך הגישה הביטחונית הכללית כרגע נכונה ותרגיע את המצב?

"לאחר שהדרג המדיני שמע את כל האופציות העומדות בפניו, הגישה כרגע היא לעשות כל מאמץ למנוע נפגעים משני הצדדים. השטח הוצף בכוחות, גם של חיילים סדירים על חשבון משימות אחרות. נעשה מאמץ שגורמים ממסדיים לא יגררו לתוך המערכה. כרגע הנסיון לבלום את גל הטרור נמשך, ואם זה לא ילך, יפנו לאופציות אחרות".

מבלי להיכנס לפן ההלכתי הברור, האם יש קשר ישיר בין נושא העליה להר הבית לגל הטרור?

"גם מתי שנושא הר הבית לא עלה לכותרות, היו מהומות ופיגועים. זה נושא שקרי שהם המציאו כדי לתת לעימות היבט דתי שתמיד יותר אמוציונלי. אבן שזרק טיפש אחד, מאה לא יצליחו להוציא מהבור.

"זו המציאות, ונעשה מאמץ לשמור על פרופורציות מסויימות ולהביא לרגיעה. בידי ישראל יש דרכים להגיב בצורה יותר חזקה, כרגע היא מנווטת את העניינים בכיוון הזה. אם זה לא יעזור, יש דרכים אחרות".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.