מערכת COL | יום ו' חשוון ה׳תשע״ו 19.10.2015

תגלית היסטורית מסעירה: נחשף ביתו של הבעל שם טוב נ"ע

ביתו הקדוש של רבי ישראל בעל שם טוב נ"ע, בו החלה הנהגתו והתנוצצות אורו הגדול נחשף בשבוע שעבר בעיר קולומייא שבאוקראינה ● במסגרת עבודות המחקר המקיף, הכולל פענוח מפות עתיקות מהאזור וצילומי אויר שצולמו שם במלחה"ע השניה והושגו מהארכיון הלאומי בוושינגטון, אותר המיקום המדויק של ביהכ"נ קאסוב בקולומייא ובית הבעש"ט הסמוך לו נחשף ביתו של הבעל שם טוב
תגלית היסטורית מסעירה: נחשף ביתו של הבעל שם טוב נ
תגלית היסטורית מסעירה ומרגשת: ביתו הקדוש של רבי ישראל בעל שם טוב זי"ע, בו החלה הנהגתו והתנוצצות אורו הגדול המאיר לארץ ולדרים, נחשף בשבוע שעבר בעיר קולומייא שבאוקראינה.

משלחת חסידים מהארץ ומארה"ב נציגי כלל חצרות בית ויזניץ, קיימה בו תפילת ראש־חודש נרגשת ונלהבת, לאחר למעלה מ־ 70 שנה שמקום קדוש זה שמם מכל דבר שבקדושה. הגילוי המפעים התאפשר לאחר עבודת מחקר המתקיימת מזה תקופה ארוכה.

עיניהם ולבם של כלל חסידי בית ויזניץ בעולם כולו, היו נשואות בשבוע האחרון, לפועלםו מעשי־ידיהם של קבוצת חסידים מארה"ק ומארה"ב, החוקרים את תולדות צדיקי וגדולי חסידי בית קאסוב־ויזניץ זי"ע, ערי מגוריהם, חצרות קודשם ואתרי הציונים הקדושים שבאוקראינה. הם יצאו למסע־מחקר מקיף ומעמיק שתוכנן מספר חודשים, ובו הגיעו בס"ד להישגים חשובים ולמציאת אתרי־קודש היסטוריים חשובים ובלתי ידועים.

המסע, שהתקיים בברכת קודשם של האדמו"רים שליט"א, התמקד במחוזות בוקובינה וגליציה המזרחית, איזור קיטוב, קולומייא, קאסוב, ויזניץ והרי הקרפטים המקיפים את הסביבה. כידוע באזור זה התבודד מרן הבעש"ט טרם התגלותו ובו אף התגורר בשנות הנהגתו הראשונות.

במסגרת עבודות המחקר המקיף, הכולל פענוח מפות עתיקות מהאזור וצילומי אויר שצולמו שם במלחה"ע השניה והושגו מהארכיון הלאומי בוושינגטון, אותר המיקום המדויק של ביהכ"נ קאסוב בקולומייא ובית הבעש"ט הסמוך לו.

בספר הזכרון לקהילת קולומייא מסופר, שהנאצים ימ"ש הרסו ושרפו את כל בתי הכנסיות בעיר. אולם מבדיקה בצילומי האויר שצולמו ע"י הרשעים ימ"ש בשנת תש"ד, מתברר כי בנס לא נשרף ביהכ"נ זה – בשונה משאר בתי הכנסת, והוא נותר בשלמותו.

בבוקר ר"ח חשון הגיעה קבוצת החסידים לקולומייא, והמקום זוהה לפי כל הסימנים המובאים במקורות. צורת המבנה, הכתלים העבים והמיושנים והלבנים האדומות, העידו כמאה עדים שזהו המקום המבוקש. גם היהודי היחיד המתגורר בעיר, עמו עמדו בקשר, הגיע למקום והעיד כי זהו אכן ה"קוסובער שוהל". בס"ד הצליחו להשיג את הנכרי שבידיו מפתחות הבנין, וגם הוא שח לפי תומו כי ידוע לו שבית זה היה נקרא ביהכ"נ דקאסוב.

הוא סיפר שהבית עומד כעת בתקופת שיפוצים, ולפני שנה כשהחלו בשיפוצים, הוצאו מהמקום כתבים ומכתבים יהודיים שונים. לבקשת חברי המשלחת, שנרעשו למשמע ידיעה זו, הביע תקוה כי ישוב וימצא אותם.

בחרדת קודש נכנסו חברי הקבוצה לביהמ"ד ולבית הקדוש הסמוך לו, והתפללו במקום תפילת ראש־חודש מרגשת ומרוממת, כאשר תיבות ההלל "זה השער לד' צדיקים יבואו בו" מקבלות משמעות מיוחדת.

לאחר התפילה ישבו חברי המשלחת לסיכומי ביניים עם הנכרי המחזיק בבעלות המקום, והצליחו להשפיע עליו לעצור את השיפוצים ולא לעשות כל שינוי בצורת המבנה, אף שילשו בידיו דמי־קדימה לרכישת הבית הקדוש. יצוין כי המקום הינו היחיד בעולם עליו ידוע בבירור שבכתליו הקיימים ספוגה קדושתו של מרן הבעש"ט.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.