מערכת COL | יום ה' חשוון ה׳תשע״ו 18.10.2015

איך מסבירים לתלמידים על המצב? ● המנהלים מדברים

איך בדיוק נערכים במוסדות חב"ד בירושלים, כיצד מסבירים מה קורה לתלמידים? ומה תגובת התלמידים למצב החדש? ● שיחה עם שני מנהלי תלמודי-תורה של חב"ד בירושלים על חינוך ואחריות, ביטחון ואמונה ● מיוחד  תלמודי תורה בירושלים
איך מסבירים לתלמידים על המצב? ● המנהלים מדברים
תלמידי תלמוד תורה "תורת אמת" בירושלים מתפללים בקבר רחל אימנו
משה בן חיים

האתגר העומד בימים אלו בפני מוסדות החינוך, איננו פשוט כלל ועיקר. מאחריות פיזית לשלומם של הילדים, בכניסתם, בלימודים, וביציאתם, יש גם את הפן החינוכי: מה מסבירים, איך מזהירים, איך מחדדים מצד אחד את כללי הזהירות, אך מאידך, יוצרים תחושת רוגע וביטחון אצל התלמידים?

שוחחנו עם שני מנהלים בירושלים: הרב מנחם פרידמן, מנהל תלמוד תורה תורת אמת בירושלים, והרב שמעון ידגר, מנהל בי"ס חב"ד עיר גנים.

עירנות גבוהה

כיצד אתם נערכים בתלמוד התורה בימים אלו?

הרב פרידמן: "חידדנו את הוראות הבטיחות, בנושא השמירה בשער בית הספר, האריכו את השעות. בימים אלו לא מאשרים יציאה משטח תלמוד התורה בהפסקות, והערנות גבוהה יותר. מאידך – הכל בפרופורציה המתאימה".

הרב ידגר: "בביה"ס חב"ד עיר גנים, ערניים לתחושת חוסר הביטחון שהמצב הנוכחי עשוי לעורר, וע"כ נערכים בכל האמצעים להגנת הילדים. פיזית, עושים את התלוי בנו בדרך הטבע: שמירה בכל השעות בהם שוהים הילדים בין כותלי ביה"ס, ערנות מוגברת. וכמובן, הקפדה יתרה על שהיית התל' במתחם ביה"ס".

איך מסבירים לתלמידים על המצב, מבלי לעורר בהלה?

הרב פרידמן: "הילדים ערניים מאוד למה שקורה. הם גם קרובים פיזית להתרחשויות, לדוגמא ילד באחד משכונות מרכז העיר ירושלים, ואת הדרך לת"ת הוא עושה באוטובוס, או ילד אחר שגר קרוב יותר לת"ת, והולך ברגל. הורים לעיתים מגלים דאגה – וזה בהחלט מובן במיוחד בימים אלו.

"תפקידנו כהנהלה, להעניק את תחושת הרוגע והביטחון. את זה עושים באמצעות הסברה נכונה, וגם באמצעות 'ביטחון רוחני', חיזוק ועידוד.

"לדוגמא, בעוד חצי שעה יש אצלינו 'כינוס הקהל', ונשלב בו גם הסברה מתאימה לרגל המצב, ודברי עידוד של הרבי.


תלמידי תלמוד תורה "תורת אמת" בירושלים, אצל רחל אימנו

"התלמיד מגיב איך שמשדרים לו. אם הוא שומע סביבו פאניקה בבית ובחיידר, זה ישפיע עליו, ויש לילדים חושים מחודדים לקלוט את הסביבה. אם משדרים נכון, שאמנם המצב לא כרגיל, אך עם זאת חייבים להמשיך את החיים".

הרב שמעון ידגר: "חיזוק תחושת המוגנות = אמונה ובטחון בהשי"ת, ע"י שיחות וסיפורי צדיקים/חסידים, שיחות הרגעה ע"י הצוות המקצועי של ביה"ס, בנוסף - היועצת כתבה מכתב הרגעה והדרכה מקצועית להורים: כיצד להגיב ולהתנהל נוכח המצב:

 

"בין-היתר נכתב: נאמנים לקריאת קודשו של הרבי, אודות הבטחתו של דוד המלך ע"ה: "מפי עוללים ויונקים יסדת עוז… להשבית אויב ומתנקם" - מוסיפים בתפילה ובאמירת תהילים מפי הבל פיהם של תשב"ר, שאין בו חטא , בוודאי שפועל פעולתו בחסד וברחמים".


"פי עוללים ויונקים יסדת עוז" תפילת תלמידי בי"ס חב"ד עיר גנים בכותל המערבי

"הקדוש ברוך הוא שומר"

איך מגיבים התלמידים?

הרב מנחם פרידמן: "חזרתי שלשום מהרבי, מאז יצא לי לשוחח עם כמה ילדים, ולא שמעתי מתלמיד חששות או פחדים יוצאי דופן. וזאת למרות מגורים שלהם, בסמיכות קרובה למוקדי התרחשויות. החיים חזקים מכל חשש, הקב"ה שומר, והכל יהיה בסדר"...

הרב ידגר: "כמו בכל חברה אנושית - התגובות מגוונות, ונעות בין ביטויי חרדה, המקבלים לגיטימציה ומענה מחזק, לבין התנהלות רגשית שלווה עד מתנתקת.

"אין ספק שהחיבור לדברי הרבי, והטענת הנפש האלוקית בכח ובאור - תורמים תרומה עצומה לשלוות הנפש".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.