מערכת COL | יום ב' חשוון ה׳תשע״ו 15.10.2015

השוק ריק? השליח על משמרתו ● מחנה יהודה, תמונת מצב

"שוק מחנה יהודה" במרכז ירושלים, הפך זה מכבר לאחד המקומות הפפולארים בירושלים ולעין "ברומטר" של המצב ● כיצד המצב הבטחוני משפיע על הסוחרים והמבקרים? שליח הרבי במחנה יהודה והדווידקה, הרב צבי רודרמן, מספר ל-COL על שליחות מיוחדת בטבורה של ירושלים, במיוחד בימים אלה ● מגזין שישי  שליחות במרכז השוק
השוק ריק? השליח על משמרתו ● מחנה יהודה, תמונת מצב
ממשיך בשליחות בשוק, למרות המצב. הרב רודרמן שוק במחנה יהודה
משה בן חיים

"שוק מחנה יהודה" בירושלים, הוא לא סתם עוד שוק. מעבר למיקום שלו במרכז העיר ירושלים, ול'באסטות' הססגוניות שבו, הפך בשנים האחרונות למעין "ברומטר", וכל מי שמגיע לסיור בירושלים, עושה 'סיבוב' בשוק – כולל פוליטיקאים ואישי ציבור.

בתקופה קשה זו, בה ר"ל רבו האירועים והפיגועים הרצחניים ע"י בני עוולה בירושלים, המצב הכללי – בין היתר – משפיע גם על השוק, על המוכרים, הקונים, והמבקרים.

דווקא במצב המתוח הזה השליח בשוק מהווה דוגמא לכולם. קריאות כמו "אין כמו חב"ד", או "גם שיש תנועה דלילה - חב"ד פה", מופנות אליו מיהודים שעוברים בשוק או מבעלי דוכנים כשהוא מזכה אותם במצוות תפילין, ובמילות חיזוק ועידוד.

בשיחה למערכת COL, מספר הרב רודרמן: "היום, יום רביעי אחר-הצהריים' הגיעו אלי לדוכן, מנהל הפיקוח של מחנה יהודה יחד עם צוותו, לשמוע מה דעתי כשליח של הרבי על המצב ולהתחזק,.

"בדיוק באותו זמן הגיע אחד האנשים שמניחים אצלינו בקביעות תפילין, ראה את הפקחים והזדעק: 'מה הם רוצים לתת לך דו"ח?! תדעו", הוא הוסיף, 'שאתם מתעסקים עם אלוקים!'... מה שהתברר, שהוא ראה את הפקחים מתקהלים וחשב שהם בדרך לתת לי דו"ח ...' מסביר הרב רודרמן את הסיטואציה.

"הם ענו לו: 'מה פתאום, חלילה. הוא מזכה יהודים, ובפרט עכשיו, כשהמצב מתוח'".

איך הגעתם לשליחות דווקא בשוק מחנה יהודה?

"לפני כארבע שנים כשעבדתי במוסד היכל מנחם בירושלים, חיפשנו אני ומשפחתי, מקום לשליחות. חשבנו על שכונה אחרת בירושלים, אך לבסוף בהתייעצות ובהחלטת מנהל אגף הסניפים שבצעירי חב"ד הרב נפתלי ליפסקר יחד עם הנהלת צעאגו"ח, הוחלט ללכת לשליחות... דווקא בשכונה שלנו. כך זה התחיל. למעשה, בהשגח"פ בערך באותה תקופה, השוק הפך ממשהו מקומי לאיזור תיירותי, וכל אחד שמגיע לבקר בירושלים, 'לא מפספס' ביקור במקום.

הרב רודרמן בפעילות שגרתית בשוק

"אנו משמשים כתובת לכל דבר יהודי: יש יהודי שרוצה 'שיחת השבוע', ויש יהודי מחנות הסמוכה לשוק שעשה לו למנהג להניח אצלנו תפילין, למרות שביום שלא מגיע לעבודה, הוא מניח בביתו, כי הוא אוהב את האוירה ואת היחס.

"ויש את הזוג ממיאמי שעוברים בקרוב לאלסקה ומתעניינים בבית חב"ד ובאם יש להם שם גן לילדים. וזה כמובן נוסף לקהילת סוחרי השוק שמקבלים בקביעות מסרונים על פרשת השבוע וחגים.

"בקיצור: אנו מתעסקים עם מגוון רחב מאוד של אנשים שהמכנה המשותף היחיד שלהם הוא רק שכולם בנים של הקב"ה".

מה קורה בימים אלו בשוק על רקע המצב הבטחוני? יש תנועת קונים ומבקרים?

"אכן יש פחות תנועה, ויותר משטרה וצבא. היום המוכרים החלו קצת להתלונן על ירידה במכירות, אם כי, אמרו שאם עד סוף היום יהיה רגוע בע"ה בסוף השבוע השוק שוב יתעורר.

"לאידך בקרב ציבור הסוחרים והקונים הירושלמים שחייבים לנשום את השוק, ולא ויתרו על השוק גם בימים אלו.

"יש התעוררות גדולה, ואנשים מבקשים יותר להניח תפילין, לתת צדקה, לספר על ההרגשה ולשמוע מילה טובה".

השמירה האמיתית

מפקד נקודת המשטרה במחנה יהודה מר אלעזר מבורך שכבר זכה ללוות מספר פעמים את תהלוכת ל"ג בעומר שלנו, בכל פעם שעובר ליד דוכן חב"ד בימים אלו: 'זו השמירה האמיתית של השוק'".


מפקד המשטרה באיזור, מר אליעזר מבורך, מברך על ארבעת המינים בסוכה של חב"ד

איך המוכרים מגיבים למצב?

"כמו בכל מקום, יש מגוון של התבטאויות לגבי המצב. חלקם אומרים 'ב"ה יהיה טוב, והגל הזה יעבור'. יש שהתבטאו כך או אחרת. בכלל עקב המצב יש תחושה גדולה של אחדות בין כל היהודים.

"לדוגמא סיפר לי סוחר: הגיעו צוותי טלוויזיה מחו"ל, ושאלו אותי האם יש לי ביקורת על הממשלה ועל רה"מ נתניהו? לא עניתי על השאלה, אפי' שאני חושב שהממשלה צריכה להגיב ביתר תקיפות, בגלל שאני חושב שצריך להיות אחדות בתקופה לא קלה זו. כשאני עובר בשוק, הסוחרים מקדמים אותי בפרט עכשיו בקריאות ברכה".

כיצד אתם פועלים ב"שוק מחנה יהודה" והסביבה בימים מתוחים אלו?

"השלוחים בשנת תשע"ו ב"ה פזורים ופועלים כחזונו של הרבי נשיא דורנו שיהיו שלוחים בכל פינה בעולם, ועומדים על משמרתם גם בשעת צונאמי בתילאנד ובעת מתיחות בלב ירושלים, כבימים שקטים. הפעילות נמשכת כרגיל.

"ואסיים באנקדוטה: איזור השוק, הוא המקום היחידי בירושלים שמתקיים בו בית שואבה בליל הושע"ר, ומשתתפים בו רבים מתושבי השכונה ומתושבי ירושלים.

"באותו לילה אירע הרצח של הקדוש הרב אהרן בניטה הי"ד ברח' הגיא ברובע המוסלמי בדרך לכותל - הפיגוע הראשון שהיה ל"ע בשרשרת האירועים הנוראיים שהיו בירושלים בגל הזה.


מגבירים את השמחה: שמחת בית השואבה בארגון בית חב"ד שוק מחנה יהודה, השנה

"למרות הכאב הגדול, החלטנו לא לבטל את שמחת בית השואבה ולא להיכנס למרצחים. השתתפו בבית השואבה יהודים מכל הסוגים, שאמרו פה אחד שקיבלו עידוד מכך שלא ביטלו את השמחה. הרבנים שדיברו, אמרו שהגברת השמחה בימים האחרונים של סוכות - זאת התשובה שלנו, עד שנזכה בקרוב ממש לשמחת עולם על ראשם".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.