מערכת COL
|
יום כ"ו תשרי ה׳תשע״ו
09.10.2015
שיחה של הרבי לשבת בראשית ● הרב מאיר אליטוב
איך ייתכן לומר שאחת הסיבות שגללה ברא הקב"ה את העולם בעשרה מאמרות היא בכדי להפרע מן הרשעים? שיחה של הרבי לשבת בראשית עם הרב מאיר אליטוב ● מגזין שישי שבת בראשית
המשנה באבות אומרת: "בעשרה מאמרות נברא העולם. והלא במאמר אחד יכול להבראות אלא להפרע מהרשעים שמאבדים את העולם שנברא בעשרה מאמרות וליתן שכר טוב לצדיקים... כו'.
ושואל הרבי: "איך ייתכן לומר שאחת הסיבות שגללה ברא הקב"ה את העולם בעשרה מאמרות היא כדי להפרע מן הרשעים?
הן אמת, שבכדי שיהיו צדיקים יש לתת לכל אחד בחירה חופשית, וממילא יתכן שיהיו רשעים. אבל אי אפשר לומר שאחת ממטרות הבריאה היא להפרע מן הרשעים?
ומסביר הרבי: "כשהקב"ה ברא את העולם באופן שעשר יהיה מספר של שלימות. וכפי הידוע שעשרה המאמרות הן כנגד עשר הספירות העליונות. אבל בדיוק באותה מידה יכול היה הקב"ה לקבוע שתשע או עשר יהיו מספרי השלימות.
יתרה מכך, גם לאחר שברא את העולם בעשרה מאמרות, אין הקב"ה מוגבל בהנהגה זו והעולם יכול להבראות כל יום מחדש במאמר אחד...
כלפי מה אמורים הדברים? כלפי ה'עולם קטן' שהוא האדם, שעל פי הסדר עולה מדרגה לדרגה בכל עשר שנים. כמאמר המשנה באבות "בן עשרים...כו' בן שלושים... כו'. אלא שהעבודה על פי הסדר והעליה מדרגה לדרגה היא עבודת הצדיקים.
אבל ישנה גם עבודת בעלי התשובה שבתשובתם מקיימים את העולם שאיבדו ו"בונים" עולם חדש. למענם השאיר הקב"ה את האפשרות לקיים ולהקים את עולמם הפרטי במאמר אחד. היינו על ידי תשובה מאהבה וקפיצה על כל הסדר בעולם שנברא בעשרה מאמרות.
ומעתה תובן המשנה הנ"ל. "... והלא במאמר אחד יכול להבראות אלא כדי להפרע מן הרשעים כו'. ובאמת נברא כך עבור בעלי התשובה כי להפרע מן הרשעים - היינו לתת להם הזדמנות נוחה לפרוע את חובם לקב"ה. כי נשמתו של יהודי היא פיקדון מאת השי"ת ואם חטא וקילקל הריהו כבעל חוב לקב"ה.
אלא שתמיד קיימת לאדם האפשרות לבנות את עולמו החדש בשעה אחת וברגע אחד של תשובה מאהבה.
ושואל הרבי: "איך ייתכן לומר שאחת הסיבות שגללה ברא הקב"ה את העולם בעשרה מאמרות היא כדי להפרע מן הרשעים?
הן אמת, שבכדי שיהיו צדיקים יש לתת לכל אחד בחירה חופשית, וממילא יתכן שיהיו רשעים. אבל אי אפשר לומר שאחת ממטרות הבריאה היא להפרע מן הרשעים?
ומסביר הרבי: "כשהקב"ה ברא את העולם באופן שעשר יהיה מספר של שלימות. וכפי הידוע שעשרה המאמרות הן כנגד עשר הספירות העליונות. אבל בדיוק באותה מידה יכול היה הקב"ה לקבוע שתשע או עשר יהיו מספרי השלימות.
יתרה מכך, גם לאחר שברא את העולם בעשרה מאמרות, אין הקב"ה מוגבל בהנהגה זו והעולם יכול להבראות כל יום מחדש במאמר אחד...
כלפי מה אמורים הדברים? כלפי ה'עולם קטן' שהוא האדם, שעל פי הסדר עולה מדרגה לדרגה בכל עשר שנים. כמאמר המשנה באבות "בן עשרים...כו' בן שלושים... כו'. אלא שהעבודה על פי הסדר והעליה מדרגה לדרגה היא עבודת הצדיקים.
אבל ישנה גם עבודת בעלי התשובה שבתשובתם מקיימים את העולם שאיבדו ו"בונים" עולם חדש. למענם השאיר הקב"ה את האפשרות לקיים ולהקים את עולמם הפרטי במאמר אחד. היינו על ידי תשובה מאהבה וקפיצה על כל הסדר בעולם שנברא בעשרה מאמרות.
ומעתה תובן המשנה הנ"ל. "... והלא במאמר אחד יכול להבראות אלא כדי להפרע מן הרשעים כו'. ובאמת נברא כך עבור בעלי התשובה כי להפרע מן הרשעים - היינו לתת להם הזדמנות נוחה לפרוע את חובם לקב"ה. כי נשמתו של יהודי היא פיקדון מאת השי"ת ואם חטא וקילקל הריהו כבעל חוב לקב"ה.
אלא שתמיד קיימת לאדם האפשרות לבנות את עולמו החדש בשעה אחת וברגע אחד של תשובה מאהבה.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות