מערכת COL | יום כ"ו תשרי ה׳תשע״ו 09.10.2015

מה עומד מאחורי גל הטרור? ● הפרשן הצבאי מנתח

כל הארץ חזית: שרשרת פיגועים של מחבלים רוצחים בכל רחבי הארץ, ברצף בלתי נתפס ● מי שולח אותם? לאן הכדור מתגלגל? הפרשן הצבאי המוערך ישראל קצובר, מנתח בשיחה מקיפה ומיוחדת ל-COL ● מגזין שישי ישראל קצובר
מה עומד מאחורי גל הטרור? ● הפרשן הצבאי מנתח
הפרשן הצבאי ישראל קצובר, על רקע זירת הפיגוע בתל אביב
ראיין: משה בן-חיים

פיגועים בירושלים, תל אביב, עפולה וקרית ארבע, והרשימה לצערינו הרב, לא מסתיימת; מה הם רוצים? מי שולח אותם, ולאן כל זה מתגלגל? הפרשן הצבאי המוערך ישראל קצובר, עונה על השאלות.

"אם מישהו היה יודע את התשובות, היה טוב, אני לא סבור שמישהו יודע. יכולים רק להעריך את הרקע, וסכנות אפשריות.
זו התפרצות.


זירת הפיגוע בתל אביב, בתצפית משקפת ממגדל מגורים

"גורם צבאי בכיר טען שזו מגיפה. מגיפה פוגעת באופן בלתי צפוי, ולא יודעים במי תפגע ואיך תשפיע. כרגע ההערכה שזו לא 'אינתיפדה'. המושג הזה שייך יותר להתקוממות מכוונת ושימוש בנשק חם".

איך כן מגדירים את זה?

"התפרצות זעם ותסכול עמוק ברחוב הפלסטיני שנמשך כבר שנתיים והגיע להתפרצות. אחת הסיבות המרכזיות לכך, היא התחושה שנתנו להם שאו-טו-טו הם יקבלו את המדינה. 'שתי מדינות לשני עמים' - ה'מנטרה' שהשמיעו אותה אז בארה"ב באו"ם וגם כאן בארץ. הם היו בתחושה שזה 'עומד אחר כותלם'.

"כאן הגיע מה שמכונה 'האביב הערבי' והסיט בבת אחת את תשומת הלב מהם לעניינים אחרים. גם מנהיגים ערביים לא הזכירו יותר את הנושא. 'אור בקצה המנהרה' מבחינתם היו הימים לפני הבחירות בישראל, שהנה עולה ממשלה חדשה עם אג'נדה בסיסית לסגור מהר 'הסדר מדיני'. אחרי הבחירות הם היו בהלם, וחיפשו דרכים אחרות. היו שאמרו נסמוך על אבו מאזן. הוא מצידו, הלך לאו"ם ולבית דין הבינלאומי בהאג, ו'תכלס', לא יצא מזה שום דבר.

"היו שאמרו שם, אולי נסמוך על החמאס. החמאס מצידו יצא למלחמה ב'צוק איתן', ירה ועשה הרבה רעש, אך כשהתפזר העשן, התבררה לעזתים גודל המפלה וההרס. בנוסף, כביכול החמאס איכזב אותם בכך שרץ אחר כך לישראלים עם 'הודנא' ומשא ומתן חשאי דרך צד ג'.

"כאן הם הבינו שגם מהחמאס לא ייצא להם כלום, ואז כל הגורמים ישבו וחשבו מה לעשות. כאן נכנסו אנשי יח"צ ותקשורת, שאמרו צריך לשנות כיוון, בכדי לחזור חזרה לכותרות. כאן יש לציין, שתקופה ארוכה כלי תקשורת כמעט לא הציג את הנושא שלהם, כולל כלי תקשורת ערביים. אנשי היח"צ הסבירו שכדאי להם ללכת על נושא 'אל אקצא' כדי להחזיר את תשומת הלב העולמית והערבית, וזה הביא את הנושא הפלסטיני שוב לסדר היום.

"בשלב זה נכנסו לתמונה חלק מערביי ישראל, שהם עומדים מאחורי המיתוג ויחסי הציבור. כדי לממש את הרעיון, לא היה צורך בתקציבי ענק, אלא בקצת יחסי ציבור ותקשורת, ובכמה מובטלים ומובטלות שיעמדו יריקו ויקללו ויזרקו אבנים בהר הבית על כל יהודי שנכנס לשם, וכך גם בסימטאות העיר העתיקה.

"הם גם מימנו את ה'קמפיין' הזה. לכן לאחרונה היתה כוונה להוציא את "הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית", אל מחוץ לחוק, משום שהם אחראיים לשקרים ולהסתה, שכביכול ישראל מעוניינת לשנות את ה'סטטוס קוו' בהר הבית.

"בנוסף לכל זה, כאן נכנסו כמה גורמים נגד אבו מאזן, שניצלו את ההזדמנות גם לפעול נגדו, וקראו לצאת למסעות זעם. עד עתה, הגוף הגדול ביותר של הפת"ח, 'התנזים' שמונה כ-60000 איש, לא הצטרף לסבב ההסלמה הנוכחי.

מה עם קורה עם החמאס? הם יושבים בשקט?

"גם החמאס לא הצטרף לסבב הנוכחי בשלב זה. הם רוצים איזשהו הסדר בעזה ולא ממהרים להצטרף. מאידך, החמאס ממשיך לבנות את עצמו בעזה, והפיגוע האחרון למשל של איתם ונעמה הנקין הי"ד, היה במימון ואירגון של מגורשי שליט - מחבלי חמאס שנמצאים בטורקיה.


זירת הרצח של איתם ועמה הנקין הי"ד

מה הביא להתפרצות הנוכחית?

"בשטח קם דור חדש שלא ידע את האינתיפדות הקודמות. הוותיקים יותר יודעים היטב שאינתיפדה מאוד הזיקה להם. כשהם יורים בישראל, העולם נותן רשות לישראל להגיב, כמו כן הם חוששים מנזק לתעסוקה ולכלכלה. בשטח נוצרה אוירה עם הסתה ושקרים, שדוחפת לכל זה".

מה עשו בישראל עד עכשיו כדי לעצור את הטרור המשתולל?

"בישראל שקלו להגיב ביד קשה נגד כל ההתקוממות הזו, אבל לא היו בטוחים שזה גל שיחזיק מעמד, ואולי מדובר בגל חולף, כמו שלצערנו הכרנו בעבר, בסמוך לתקופות חגים. הממשלה בשלב זה החליטה שלא להגיב, וההחלטה תיפול בימים הקרובים.

"החשש הגדול הוא מהתפתחות קשה יותר, של מחבלים מתאבדים ונשק חם - רחמנא ליצלן. במקרה כזה, מדובר באינתיפדה חדשה, ויצטרכו להגיב בכל העוצמה.

"בכל מקרה, גם אם המצב הנוכחי ימשך עוד זמן מה – זו התפתחות חדשה והתגובה לא תאחר להגיע.

"לסיכום: בשלב זה הוחלט לא להעלות את רף האש. אם יחלפו הימים וזה ימשך או חלילה יתגבר – ישראל תאלץ לחזור לדברים שעשתה בעבר".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.