מערכת COL | יום כ"ד תשרי ה׳תשע״ו 07.10.2015

מי מתנכל לשליח חב"ד בקראקוב?

תדהמה בקהילות היהודיות בפולין - ועד הקהילה היהודית בקראקוב פיטר את רב העיר החרדי בשל סירובו לאפשר לבעלי עבר פלילי, לשמש כשליחי ציבור בבית הכנסת המרכזי ביום כיפור. מדובר ברב אליעזר גוראריה, שליח חב"ד שכיהן בשנתיים האחרונות גם בתפקיד הרב הראשי של העיר  מי מתנכל לשליח חב"ד בקראקוב?
מי מתנכל לשליח חב
בחדרי חרדים

דרמה בקהילות היהודיות בפולין - ועד הקהילה היהודית בקראקוב פיטר את רב העיר החרדי בשל סירובו לאפשר לבעלי עבר פלילי, לשמש כשליחי ציבור בבית הכנסת המרכזי ביום כיפור. מדובר ברב אליעזר גור-ארי, שליח חב"ד שכיהן בשנתיים האחרונות גם בתפקיד הרב הראשי של העיר.

המתח בין הנהלת ועד הקהילה לבין הרב החל כבר בערב ראש השנה, כאשר כמה מחברי הקהילה היהודית בקרקוב פנו לרב גור-ארי וביקשו ממנו לאפשר להם להיות שליחי הציבור בתפילות.

לטענת מקורבים לרב, הרב סירב לאפשר להם לעבור לפני התיבה בגלל שלא היו אנשים הראויים לשמש כשליחי ציבור בראש השנה. חברי הקהילה התעמתו עם הרב באמצע התפילה עד כי היה חשש לתיגרה אלימה, לולא התערבות של כמה מחברי הקהילה הוותיקים.

מתנגדי הרב אף תקפו מילולית את הרב של גליציה הרב אדגר גלוק בן ה-80 אשר מזה שנים משמש כבעל תפילה בבתי הכנסת בעיירה. מיד לאחר ראש השנה שיגר ועד הקהילה מכתב לרב גור ארי ובו רשימת בעלי התפילה שיעברו ביום כיפור לפני התיבה.

"במכתב שנמסר לרב נאמר גם כי מי שלא יסכים לדרישה לאפשר לאותם חברי קהילה להיות שליחי הציבור במהלך תפילות יום הכיפורים, שומרים לעצמם ראשי הקהילה את הזכות להוציא אנשים מתוך בית הכנסת, גם תוך שימוש בכוח", מספר אחד ממקורבי הרב גור ארי.

לאחר קבלת המכתב החליט הרב גור ארי כי אינו מוכן להיכנע לדרישת ראשי הקהילה, וביחד עם הרב גלוק והרב אבי באומול, נציגו בקרקוב של הרב הראשי של פולין מיכאל שודריך, הם החליטו לערוך את תפילות יום הכיפורים בבית כנסת נפרד, תוך שחלק גדול מחברי הקהילה מצטרפים אליהם בעוד חלק אחר נשאר להתפלל בבית הכנסת הרשמי של הקהילה.

הרב אליעזר גור אריה אמר היום ל'בחדרי חרדים' - "זה כבר התחיל מיד לאחר המינוי שלי, ועד הקהילה שמורכב מחמישה אנשים שניים מהם בני משפחה, החליט להשתלט על כל הפונקציות של הרב הראשי ולשלול ממנו כל התערבות בענייני הלכה.

"החל במערכת הכשרות שם סירב ועד הקהילה לאפשר לרב להתערב, כל רב עיר הוא גם אחראי על מערכת הכשרות, הגעתי לתפקיד עם ניסיון גדול בכשרות, מתוקף תפקידי בקשתי לבדוק מה קורה במטבח הקהילה, אלא שאז הודיע לי ועד הקהילה כי נושא הכשרות הופקע ממני, וכי למטבח יש משגיח שעליו הם סומכים, המשגיח של המטבח הוא אדם שסירב לשתף פעולה איתי וקיבל את גיבוי ראש הקהילה, וסגניתו (בתו של ראש הקהילה).

"לאחר מכן החליט הועד להפקיע את סמכותי לגבי כשרות המקווה המקומי, שהוא אינו על פי הלכה, הקש ששבר את גב הגמל היה כאשר הועד החליט להפקיע את סמכותי לקבוע מי יהיו בעלי התפילה בימים הנוראים. הרב אדגר גלוק הוא בעל תפילה כאן כבר שנים רבות הרבה לפני שאני הגעתי, פתאום החליט ראש הועד שהוא ימנה את בעלי התפילה".

הרב גור ארי מוסיף ואומר - "ברשימת בעלי התפילה שהעביר לי הוועד יש ישראלי שאינו יכול לחזור לארץ, ישראלי אחר גם הוא בעל עבר פלילי, מדובר באנשים שבקושי נראים דתיים, אנשים כאלה לא יכולים להיות בעלי תפילה, ובכלל לא נשמע כדבר הזה שהועד יכתיב לרב".

"מה לעשות", אומר הרב גור אריה ומוסיף, "עברנו להתפלל בבית כנסת אחר רוב הקהילה הגיעה אלינו לתפילות כמו גם לשמחת תורה".

הרב שודריך רבה הראשי של פולין אמר בתגובה - "אנחנו לא נסכים להתנהלות של הועד מול הרב, מבחינתנו מה שקרה בראש השנה וביום כיפור זה קו אדום, אנחנו לא נעבור על זה לסדר היום. עורכי הדין שלנו כבר יושבים על המדוכה", אמר הרב שודריך.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.