מערכת COL
|
יום ח' תשרי ה׳תשע״ו
21.09.2015
מתי מותר לחולה לקחת תרופות בצום? ● דיני יום כיפור
האם מותר לקחת ויטמינים בערב יום כיפור כדי להקל על הצום?, מה אין לאכול בערב יום כיפור מהבוקר?, מתי מותר לחולה לקחת תרופות בצום? ומתי יש לערבב גרגירי מלח בשתיה בצום? ● דיני יום הכיפורים מאת הרב חיים פרוס, רב בכפר חב"ד להלכות יום הכיפורים
כפרות
א. זמן הכפרות - אשמורת הבוקר של ערב יום כיפור.
ב. אישה מעוברת לוקחת שלושה תרנגולים – זכר ושני נקבות. ואם יודעת את מין העובר יכולה ליקח אחד לפי מין העובר . ואם עושה כפרות על כסף נותנת פעמיים שוה הכפרות אחד לזכר ואחד לנקבה.
ג. העושה כפרות עם כסף נותן שווי תרנגול חי לעניים.
ד. מי שיודעת שהיא מעוברת בתוך ארבעים תעשה כפרות גם עבור העובר.
ה. ראוי להמתין עד לאחר השחיטה ולכסות הדם בעצמו עם ברכה.
ו. טעה ולקח נקבה או הפוך אינו מעכב את הכפרה.
ז. מתה או שנעשית נבילה בשעת שחיטה יש לערוך שוב כפרות .
סעודת יו"ט
ח. המנהג לבקש לקח וגם לטעום ממנו.
ט. מותר לקחת ויטמינים בערב יום כיפור כדי להקל על הצום.
י. מצוה לאכול ולשתות בערב יום כיפור ויש לאכול שתי סעודות, האחת סמוך לחצות והאחת לסעודת המפסקת קודם הצום, ובנטילת ידים בשניהם, ונהגו לאכול בסעודה הראשונה דגים ובשר עוף ומרק כמו סעודת שבת ויו"ט.
יא. ומי שרוצה יכול לאכול דגים בסעודה ראשונה ובשר בסעודה שניה.
יב. נהגו לאכול בסעודות אלו מאכל הנקרא "קרעפלאך"
יג. טובלים פרוסת המוציא בדבש בערב יום כיפור ובמוצאי יום כיפור .
יד. איתא בערב יום כיפור יש לאכול ג' פעמים מרק (תורת מנחם חלק יט ע 354 ושם מובא שיאכל החלה ביחד עם המרק) ואפשר לצאת ידי חובה בג' כפות שכל פעם מניחים בצלחת
טו. אין לאכול בערב יום כיפור מהבוקר, שומים וביצים ובשר בקר אלא מאכלים הקלים לעיכול.
טז. מאכלי חלב מותר לאכול בסעודת הבוקר.
טבילה במקוה
יז. הסדר הוא מלקות טבילה ומנחה .
יח. מנהג ישראל לטבול במקוה בערב יום כיפור ונחלקו מה טעמו האם משום קרי ודי בטבילה אחת, או שטעמו משום תשובה כגר המתגייר ואז טובל ג' טבילות, ולכן מן הראוי לטבול תחילה טבילה אחת משום קרי ואח"כ עוד ג' טבילות משום תשובה כגר המתגייר. מן הראוי לגזוז ציפורנים קודם הטבילה ולהקפיד יותר דיני החציצה לחוש לדעה שזו כמו טבילת גר.
יט. ונחלקו בשו"ע האם טבילה זו היא קודם מנחה כדי שיתוודה בטהרה או לאחר סעודה המפסקת בסמיכות לחג ולכן יש נוהגים לטבול פעמיים (חוץ מהטבילה שלפני כפרות ושחרית).
כ. לאחר הטבילה מתפללים מנחה בבגדי שבת.
כא. אבל ר"ל בתוך שבעה ימים, יכול להתרחץ כשעה שעתיים קודם כניסת החג, וללכת לבית הכנסת להתפלל מנחה, אבל בגדים מחליף לפני סעודה המפסקת, ואז גם יכול לשבת על כסא רגיל, ומתחילת החג בטל ממנו דין שבעה.
סעודה המפסקת
כב. לאחר סעודה המפסקת קודם ברכות המזון רצוי להתנות שאינו מקבל הצום עדיין, וגם אם לא התנה מותר, ולא חל עליו דיני החג.
כג. אם אמר בפיו שלא יאכל עוד לאחר סעודה המפסקת נאסר באכילה ושתיה, ומ"מ מותר עדיין ברחיצה או בנעילת הסנדל.
כד. אבל אם אמר שמקבל עליו תענית של יום הכיפור וזה אחרי פלג המנחה (5.20 בערך) אסור בכל הדברים חוץ מנעילת הסנדל
כה. נהגו לטבול לאחר סעודה המפסקת וסמוך לחג לומר וידוי.
כניסת החג
כו. מתעטפים בטלית בברכה.
כז. הדלקת נרות – להדליק נר של יום הכיפורים ושהחיינו.
כח. האשה מקבלת עיצומו של יום הכיפורים ויש להחליף את הנעלים אלא אם תתנה מפורש שעדיין לא מקבלת את החג ואז לא תברך שהחיינו בהדלקת הנרות אלא בבית הכנסת בתפילת כל נדרי יחד עם כל הקהל.
כט. ברכת הבנים קודם הליכה לבית הכנסת.
ל. נהגו להדליק נר בבית הכנסת לכל איש נשוי, ואם הוא יתום גם נר נשמה.
לא. יש להשאיר נר נוסף בבית לצורך הבדלה במוצאי יום כיפור.
דיני יום כיפור
לב. נוהגים בכל ההרחקות גם בלילה וגם ביום.
לג. אין להיכנס עם בגד המיוחד לתפילה כמו הקיטעל לשירותים וכן למנהגנו שאנו הולכים עם הגרטול רק בזמן התפילה אין להיכנס עמו לשירותים.
לד. ביציאה מהשירותים בליל יום כיפור לאחר התפילה, יגע בידיו במקומות המכוסים ואח"כ יטול ידיו עד קשרי האצבעות. אבל ביום כיפור, לאחר שעשה צרכיו (בין קטנים ובין גדולים) נוטל ידיו פעם אחת בכל יד עד קשרי אצבעותיו, כיון שצריך להתפלל.
לה. נטילת ידים בבוקר ג' פעמים עד קשרי אצבעות, לאחר שניגב את ידיו במגבת, יעביר המגבת על העיניים "להעביר מהם חבלי שינה".
לו. כוהנים ולווים נוטלים ידיהם ידיהם עד פרק הזרוע.
לז. אם יש לכלוך ממש בעין יכול להעבירן עם מים כדרכו בחול.
לח. אין שוטפים את הפה ביום כיפור.
לט. מותר לנגוע במאכלים ולתת לילדים לאכול.
מ. אין להתחיל להכין ביום הכיפורים האוכל לצורך מוצאי יום כיפור.
מעוברות ומניקות ודין החולה
מא. מעוברות ומניקות חייבות לצום, באם הם מרגישים חולשה חזקה מאד ויש חשש סכנה להם, (ע"פ הרופאים לפני יום כיפור או ביום כיפור חשים ברע מאד)יאכלו וישתו לשיעורים.
מב. יכולים לשתות כל 9 דקות 40 סמ"ק מים, ולאכול כמות של 30 סמ"ק מה שנכנס בכוס שמכיל 30 סמ"ק מים. ולהפסיק בין סיום האכילה לתחילת האכילה הבאה ב9 דקות.
מג. ניתן לאכול ולשתות יחד כיון שאכילה ושתיה אינן מצטרפות לשיעור.
מד. מי שצריכה רק לשתות, אסורה באכילה באיסור כרת, וכן להיפך הזקוקה לאכול ואינה זקוקה לשתות אסורה בשתיה, וכן מי שמספיק לה כמות קטנה אסור לה להוסיף מעבר לזה.
מה. אם זה לא מספיק יצמצמו את הזמן עד ל4 דקות בין אכילה לאכילה ובין שתי' לשתיה.
מו. אם הישארותו של הבעל תביא לכך שהמעוברת או המניקה תוכל לצום, עליו לעשות זאת ועדיף שהבעל ישאר בבית (ויוותר על תפילה במנין) ויעזור לרעייתו המעוברת או המניקה כדי שהיא תוכל לצום, כיון שחובת הצום הוא מדאורייתא.
מז. יולדת בתוך ג' ימים ללידתה לא תתענה אלא לכתחילה תאכל לשיעורים הנ"ל.
מח. ג' ימים אלו נספרים לימי בראשית כלומר אם ילדה בז' תשרי בכל שעה של היום אפי' לקראת סוף היום, בי' תשרי זה כבר יום רביעי ללידה, ולכן אם חשה בטוב חייבת לצום.
מט. יולדת מג' ימים עד שבעה ימים ללידתה אם אומרת שאינה יכולה לצום, יכולה לאכול לשיעורים הנ"ל, מכאן ואילך דינה כמניקה המוזכר לעיל.
נ. חולה הלוקח תרופות קבועות שחייב לקחתן ואינו יכול בשום אופן לדלג על יום אחד, מותר לקחתן.
נא. לכתחילה יקח אותם ללא מים כלל.
נב. אם לוקח סירופ שטעמו טוב, יש לעשותו מר כמובא בסעיף הבא.
נג. מי שאינו יכול לבלוע התרופה ללא מים, או ירסק הכדור במעט מים, ואם לא ניתן יערב במים כמה גרגירי מלח או משהו מר כ"אבקת סודה לשתיה" ואינו מברך על המים כיון שהם מרים.
התפילה
נד. חולה שאוכל ביום כיפור יכול לעלות לתורה גם בשחרית וגם במנחה (ואינו דומה לתענית ציבור) .
נה. מעריב מתפללים עם הקיטעל וטלית על הכתפיים בכובע.
נו. לפני הבדלה כולם נוטלים ידים ג' פעמים לסירוגין ללא ברכה.
נז. הבדלה בקיטעל וטלית.
נח. מברכים על נר שדלק מערב חג (ושבת ממלאכה).
נט. אין בביתו נר שדלק מערב חג, יביא משכיניו.
ס. מי שיש לו נר נשמה שדלק בביתו יצרף לו נר נוסף ויברך על שניהם יחד.
סא. "אחר הבדלה, קידוש-לבנה – בחגירת אבנט ובסידור".
סב. הנהגת רבותינו נשיאנו, לאכול סעודה ממש עם נטילת ידיים ולא רק מיני מזונות; "והיו מדייקים בעריכת סעודה כפשוטה כולל ניגונים ודברי תורה וכו'" .
סג. מתחילים להתעסק בסוכה ועכ"פ בדיבור .
א. זמן הכפרות - אשמורת הבוקר של ערב יום כיפור.
ב. אישה מעוברת לוקחת שלושה תרנגולים – זכר ושני נקבות. ואם יודעת את מין העובר יכולה ליקח אחד לפי מין העובר . ואם עושה כפרות על כסף נותנת פעמיים שוה הכפרות אחד לזכר ואחד לנקבה.
ג. העושה כפרות עם כסף נותן שווי תרנגול חי לעניים.
ד. מי שיודעת שהיא מעוברת בתוך ארבעים תעשה כפרות גם עבור העובר.
ה. ראוי להמתין עד לאחר השחיטה ולכסות הדם בעצמו עם ברכה.
ו. טעה ולקח נקבה או הפוך אינו מעכב את הכפרה.
ז. מתה או שנעשית נבילה בשעת שחיטה יש לערוך שוב כפרות .
סעודת יו"ט
ח. המנהג לבקש לקח וגם לטעום ממנו.
ט. מותר לקחת ויטמינים בערב יום כיפור כדי להקל על הצום.
י. מצוה לאכול ולשתות בערב יום כיפור ויש לאכול שתי סעודות, האחת סמוך לחצות והאחת לסעודת המפסקת קודם הצום, ובנטילת ידים בשניהם, ונהגו לאכול בסעודה הראשונה דגים ובשר עוף ומרק כמו סעודת שבת ויו"ט.
יא. ומי שרוצה יכול לאכול דגים בסעודה ראשונה ובשר בסעודה שניה.
יב. נהגו לאכול בסעודות אלו מאכל הנקרא "קרעפלאך"
יג. טובלים פרוסת המוציא בדבש בערב יום כיפור ובמוצאי יום כיפור .
יד. איתא בערב יום כיפור יש לאכול ג' פעמים מרק (תורת מנחם חלק יט ע 354 ושם מובא שיאכל החלה ביחד עם המרק) ואפשר לצאת ידי חובה בג' כפות שכל פעם מניחים בצלחת
טו. אין לאכול בערב יום כיפור מהבוקר, שומים וביצים ובשר בקר אלא מאכלים הקלים לעיכול.
טז. מאכלי חלב מותר לאכול בסעודת הבוקר.
טבילה במקוה
יז. הסדר הוא מלקות טבילה ומנחה .
יח. מנהג ישראל לטבול במקוה בערב יום כיפור ונחלקו מה טעמו האם משום קרי ודי בטבילה אחת, או שטעמו משום תשובה כגר המתגייר ואז טובל ג' טבילות, ולכן מן הראוי לטבול תחילה טבילה אחת משום קרי ואח"כ עוד ג' טבילות משום תשובה כגר המתגייר. מן הראוי לגזוז ציפורנים קודם הטבילה ולהקפיד יותר דיני החציצה לחוש לדעה שזו כמו טבילת גר.
יט. ונחלקו בשו"ע האם טבילה זו היא קודם מנחה כדי שיתוודה בטהרה או לאחר סעודה המפסקת בסמיכות לחג ולכן יש נוהגים לטבול פעמיים (חוץ מהטבילה שלפני כפרות ושחרית).
כ. לאחר הטבילה מתפללים מנחה בבגדי שבת.
כא. אבל ר"ל בתוך שבעה ימים, יכול להתרחץ כשעה שעתיים קודם כניסת החג, וללכת לבית הכנסת להתפלל מנחה, אבל בגדים מחליף לפני סעודה המפסקת, ואז גם יכול לשבת על כסא רגיל, ומתחילת החג בטל ממנו דין שבעה.
סעודה המפסקת
כב. לאחר סעודה המפסקת קודם ברכות המזון רצוי להתנות שאינו מקבל הצום עדיין, וגם אם לא התנה מותר, ולא חל עליו דיני החג.
כג. אם אמר בפיו שלא יאכל עוד לאחר סעודה המפסקת נאסר באכילה ושתיה, ומ"מ מותר עדיין ברחיצה או בנעילת הסנדל.
כד. אבל אם אמר שמקבל עליו תענית של יום הכיפור וזה אחרי פלג המנחה (5.20 בערך) אסור בכל הדברים חוץ מנעילת הסנדל
כה. נהגו לטבול לאחר סעודה המפסקת וסמוך לחג לומר וידוי.
כניסת החג
כו. מתעטפים בטלית בברכה.
כז. הדלקת נרות – להדליק נר של יום הכיפורים ושהחיינו.
כח. האשה מקבלת עיצומו של יום הכיפורים ויש להחליף את הנעלים אלא אם תתנה מפורש שעדיין לא מקבלת את החג ואז לא תברך שהחיינו בהדלקת הנרות אלא בבית הכנסת בתפילת כל נדרי יחד עם כל הקהל.
כט. ברכת הבנים קודם הליכה לבית הכנסת.
ל. נהגו להדליק נר בבית הכנסת לכל איש נשוי, ואם הוא יתום גם נר נשמה.
לא. יש להשאיר נר נוסף בבית לצורך הבדלה במוצאי יום כיפור.
דיני יום כיפור
לב. נוהגים בכל ההרחקות גם בלילה וגם ביום.
לג. אין להיכנס עם בגד המיוחד לתפילה כמו הקיטעל לשירותים וכן למנהגנו שאנו הולכים עם הגרטול רק בזמן התפילה אין להיכנס עמו לשירותים.
לד. ביציאה מהשירותים בליל יום כיפור לאחר התפילה, יגע בידיו במקומות המכוסים ואח"כ יטול ידיו עד קשרי האצבעות. אבל ביום כיפור, לאחר שעשה צרכיו (בין קטנים ובין גדולים) נוטל ידיו פעם אחת בכל יד עד קשרי אצבעותיו, כיון שצריך להתפלל.
לה. נטילת ידים בבוקר ג' פעמים עד קשרי אצבעות, לאחר שניגב את ידיו במגבת, יעביר המגבת על העיניים "להעביר מהם חבלי שינה".
לו. כוהנים ולווים נוטלים ידיהם ידיהם עד פרק הזרוע.
לז. אם יש לכלוך ממש בעין יכול להעבירן עם מים כדרכו בחול.
לח. אין שוטפים את הפה ביום כיפור.
לט. מותר לנגוע במאכלים ולתת לילדים לאכול.
מ. אין להתחיל להכין ביום הכיפורים האוכל לצורך מוצאי יום כיפור.
מעוברות ומניקות ודין החולה
מא. מעוברות ומניקות חייבות לצום, באם הם מרגישים חולשה חזקה מאד ויש חשש סכנה להם, (ע"פ הרופאים לפני יום כיפור או ביום כיפור חשים ברע מאד)יאכלו וישתו לשיעורים.
מב. יכולים לשתות כל 9 דקות 40 סמ"ק מים, ולאכול כמות של 30 סמ"ק מה שנכנס בכוס שמכיל 30 סמ"ק מים. ולהפסיק בין סיום האכילה לתחילת האכילה הבאה ב9 דקות.
מג. ניתן לאכול ולשתות יחד כיון שאכילה ושתיה אינן מצטרפות לשיעור.
מד. מי שצריכה רק לשתות, אסורה באכילה באיסור כרת, וכן להיפך הזקוקה לאכול ואינה זקוקה לשתות אסורה בשתיה, וכן מי שמספיק לה כמות קטנה אסור לה להוסיף מעבר לזה.
מה. אם זה לא מספיק יצמצמו את הזמן עד ל4 דקות בין אכילה לאכילה ובין שתי' לשתיה.
מו. אם הישארותו של הבעל תביא לכך שהמעוברת או המניקה תוכל לצום, עליו לעשות זאת ועדיף שהבעל ישאר בבית (ויוותר על תפילה במנין) ויעזור לרעייתו המעוברת או המניקה כדי שהיא תוכל לצום, כיון שחובת הצום הוא מדאורייתא.
מז. יולדת בתוך ג' ימים ללידתה לא תתענה אלא לכתחילה תאכל לשיעורים הנ"ל.
מח. ג' ימים אלו נספרים לימי בראשית כלומר אם ילדה בז' תשרי בכל שעה של היום אפי' לקראת סוף היום, בי' תשרי זה כבר יום רביעי ללידה, ולכן אם חשה בטוב חייבת לצום.
מט. יולדת מג' ימים עד שבעה ימים ללידתה אם אומרת שאינה יכולה לצום, יכולה לאכול לשיעורים הנ"ל, מכאן ואילך דינה כמניקה המוזכר לעיל.
נ. חולה הלוקח תרופות קבועות שחייב לקחתן ואינו יכול בשום אופן לדלג על יום אחד, מותר לקחתן.
נא. לכתחילה יקח אותם ללא מים כלל.
נב. אם לוקח סירופ שטעמו טוב, יש לעשותו מר כמובא בסעיף הבא.
נג. מי שאינו יכול לבלוע התרופה ללא מים, או ירסק הכדור במעט מים, ואם לא ניתן יערב במים כמה גרגירי מלח או משהו מר כ"אבקת סודה לשתיה" ואינו מברך על המים כיון שהם מרים.
התפילה
נד. חולה שאוכל ביום כיפור יכול לעלות לתורה גם בשחרית וגם במנחה (ואינו דומה לתענית ציבור) .
נה. מעריב מתפללים עם הקיטעל וטלית על הכתפיים בכובע.
נו. לפני הבדלה כולם נוטלים ידים ג' פעמים לסירוגין ללא ברכה.
נז. הבדלה בקיטעל וטלית.
נח. מברכים על נר שדלק מערב חג (ושבת ממלאכה).
נט. אין בביתו נר שדלק מערב חג, יביא משכיניו.
ס. מי שיש לו נר נשמה שדלק בביתו יצרף לו נר נוסף ויברך על שניהם יחד.
סא. "אחר הבדלה, קידוש-לבנה – בחגירת אבנט ובסידור".
סב. הנהגת רבותינו נשיאנו, לאכול סעודה ממש עם נטילת ידיים ולא רק מיני מזונות; "והיו מדייקים בעריכת סעודה כפשוטה כולל ניגונים ודברי תורה וכו'" .
סג. מתחילים להתעסק בסוכה ועכ"פ בדיבור .
הוסף תגובה
0 תגובות