מערכת COL | יום ד' תשרי ה׳תשע״ו 17.09.2015

שלא נישאר בלי תשובה ● עמדה שבועית

למה גם שומרי מצוות צריכים לחזור בתשובה, ואיך אפשר לחזור למקום שמעולם לא היית בו? משמעותו האמיתית של מושג התשובה ● המאמר השבועי מאת הרב מנחם ברוד המתפרסם ב"שיחת השבוע" למאמר המלא
שלא נישאר בלי תשובה  ● עמדה שבועית
תשובה לכול. סליחות בקבר שמעון הצדיק, ירושלים (צילום: מאיר אלפסי)
הרב מנחם ברוד

המושג 'חזרה בתשובה' נתפס כיום כמעבר של לא-דתיים לחיי תורה ומצוות, אבל האמת היא שהתשובה נועדה לכל יהודי. שלוש פעמים בכל יום אנו מבקשים: "והחזירנו בתשובה שלמה לפניך". זו תפילתם ומשאלתם של יהודים יראי שמים ומדקדקים במצוות. הם מעולם לא חיללו שבת ולא אכלו מזון שאינו כשר, ובכל-זאת הם מבקשים שהקב"ה יעורר את ליבם כדי שיחזרו בתשובה.

דווקא יהודים שומרי מצוות יודעים עד כמה עליהם לשוב בתשובה. הם, שהתחנכו לאורה של תורה ומכירים את היקף דרישותיה, מרגישים יותר מכול עד כמה עדיין הם רחוקים מהגשמת ערכיה. דווקא הם יודעים כמה הם נכשלים בחיי היום-יום, ועד כמה עליהם לשוב בתשובה ולתקן את דרכיהם.

שלושה סוגים ב'תשובה'

יש כמה וכמה סוגים של 'תשובה'. הראשון – יהודים שומרי תורה ומצוות, שעושים תשובה ומתקנים את חטאיהם. תהליך התשובה כאן פנימי יותר, וביטוייו החיצוניים מצומצמים או אף אינם נראים בהכרח.

הסוג השני – תשובתם של מי שגדלו על ברכי התורה והמצוות, נטשו את דרך התורה, ועכשיו שבים ומקבלים עליהם עול תורה ומצוות. כמו-כן אפשר להכליל בסוג הזה את מי שהידרדרו לעולם הפשע, ושבים עכשיו לדרך הישר. הצד השווה שבהם – מדובר במי שחונכו בדרך הישרה, סטו ממנה ועתה באו לידי החלטה לשוב אליה.

הסוג השלישי – יהודים שלא חונכו בדרך התורה והמצוות, לא למדו יהדות, וקצתם אפילו לא ידעו שהם יהודים. בשלב כלשהו התוודעו ליהדותם והחליטו להתקרב אל התורה ולהתנהג על-פי הוראותיה. בעבור כל אלה היהדות היא דרך חדשה, שלא הכירו. אף קשה היה לבוא אליהם בטענה כלשהי, מפני שהיו בבחינת 'תינוקות שנשבו'.

במבט ראשון נראה שמושג ה'חזרה בתשובה' אינו הולם כלל את הסוג השלישי. איך אפשר לחזור למקום שלא היית בו מימיך?

שיבה לעצמנו

ובכל-זאת, גם הסוג זה נקרא 'חזרה בתשובה', כי בעומק הדברים גם כאן שיבה למקור, ואין זה מעבר לדרך חדשה וזרה. גם מי שלא התחנך על ברכי היהדות ואף מי שלא ידע שהוא יהודי – בנפשו היה ונשאר יהודי, והיהדות הייתה ונותרה שלו. הוא 'היה כאן', גם אם לא ידע זאת. אולי מבחינת תודעתו הגלויה אלה דברים חדשים ובלתי-מוּכרים, אבל בנקודת האמת הפנימית שלו – היהדות הייתה שלו, ונפשו הייתה קשורה בה מאז ומעולם. עכשיו רק גילה זאת.

התשובה, בעיקרה, היא התעוררות של האדם בשאיפה להשיג את האמת, לתקן את עצמו, להיות שלם יותר. התעוררות כזאת אינה מיוחדת לקבוצה זו או אחרת, אלא לכל יהודי באשר הוא. כולנו צריכים לחזור בתשובה, לתקן, להשתפר, לחתור להיות טובים יותר. עכשיו הזמן, והקב"ה ודאי יקבל את תשובתנו באהבה ויחתמנו לחיים טובים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.