מערכת COL | יום כ"ח אלול ה׳תשע״ה 12.09.2015

בית משפט בארה"ב קבע: חב"ד תוכל לעקל נכסים ברוסיה

התפתחות דרמטית במאבק על ספריית שניאורסון: בית המשפט הפדרלי בארה"ב פסק בסוף השבוע כי מאחר וממשלת רוסיה לא קיימה את פסק בית המשפט, לפיו עליה להחזיר את ספריית שניאורסון, ובכל יום של עיכוב הצטבר קנס עד לסכום כולל של 43 מליון דולר, לפיכך יש להטיל עיקולים על נכסים רוסיים כדי לממש את כספי הקנס ● יחד עם מזכירו של הרבי הרב יהודה קרינסקי, נכחו בבית המשפט משלחת נכבדה מחב"ד, ובין חבריה יו"ר אגודת חב"ד הרב יוסף יצחק אהרונוב, הספרן הראשי של ספריית הרבי הרב שלום בער לוין ושליח הרבי ללוס אנג'לס הרב שלמה קונין  חב"ד תוכל לעקל נכסים ברוסיה
בית משפט בארה
במרכז: חברי אגודת חסידי חב"ד בחבר העמים: הרב יוסף יצחק אהרונוב, הרב שלום בער לוין, הרב שלמה קונין, והרב יצחק קוגן ● ארכיון: COL
בחדרי חרדים

התפתחות דרמטית במאבק על ספריית שניאורסון
: בית המשפט הפדרלי בארה"ב פסק בסוף השבוע כי מאחר וממשלת רוסיה לא קיימה את פסק בית המשפט, לפיו עליה להחזיר את ספריית שניאורסון, ובכל יום של עיכוב הצטבר קנס עד לסכום כולל של 43 מליון דולר, לפיכך יש להטיל עיקולים על נכסים רוסיים כדי לממש את כספי הקנס.

מדובר בויכוח שנמשך כבר מאז שנת 2005. בינואר 2013 קבע בית משפט מחוזי בארה"ב כי ספריית שניאורסון שייכת לקהילת חב"ד בארה"ב, והורה לרוסיה להחזיר את הספרים. השופטים הטילו קנס של 50 אלף דולר על כל יום בו לא יוחזרו הספרים לארה"ב.

יחד עם מזכירו של הרבי הרב יהודה קרינסקי, נכחו בבית המשפט משלחת נכבדה מחב"ד, ובין חבריה יו"ר אגודת חב"ד הרב יוסף יצחק אהרונוב, הספרן הראשי של ספריית הרבי הרב שלום בער לוין ושליח הרבי ללוס אנג'לס הרב שלמה קונין.

'אוסף שניאורסון' הינו חלק מהספרייה של אדמו"רי חב"ד, הכולל יותר מ-12 אלף כותרים. האוסף הופקד על ידי הרש"ב, האדמו"ר החמישי של חב"ד, בזמן מלחמת העולם הראשונה בידי שלטונות רוסיה דאז. תקופה לא ארוכה אחר כך, כאשר הקומוניסטים עלו לשלטון, הולאם האוסף על ידם. בהמשך שלח את בנו האדמו"ר השישי להוציא את הספרים, אך הרוסים לא אפשרו זאת. בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20, עם התפרקות ברית המועצות, חידש הרבי מליובאוויטש את המאמצים להשבת האוסף לספריית חב"ד.‏

במשך השנים נעשו על ידי חסידיו פעולות שונות כדי שממשלת רוסיה תשיב את האוסף (בדרכים דיפלומטיות בתוך רוסיה, דרך הסנאט האמריקאי ובתי משפט בינלאומיים), אך בפועל סירבו מנהלי הספרייה במוסקבה והשלטונות להעביר את הספרים, למרות פסק דין של בית משפט ברוסיה המורה כי האוסף שייך לחב"ד.

בשנת 2000 הזמינה ספריית מוסקבה את הרב לוין לזהות את הספרים מאוסף שניאורסון שברשותה ובמשך כמה שבועות זיהה בעזרת ספרני הספרייה 4,300 ספרים מהאוסף עליהם הייתה מדבקה "אוסף ליובאוויטש". לדבריו, בספרייה נמצאים עוד אלפי ספרים מאוסף שניאורסון המופיעים בקטלוג המקורי שנרשם בליובאוויטש בשנת תרע"ד (1914) אך לא הרשו לו לזהות אותם.

בסביבות 2005 נפתח משפט בבית משפט פדרלי בארצות הברית המתנהל עד היום. ממשלת רוסיה סירבה לשלוח נציג למשפט, בטענה כי לבית המשפט אין סמכות לדון בעניין, והדיון נערך במעמד צד אחד.‏ ב-5 באוגוסט 2010 הורה בית המשפט הפדרלי בארצות הברית לממשלת רוסיה להעביר בתוך 30 יום את כל כרכי ספריית שניאורסון הנמצאים בספריות הציבוריות במוסקבה לידי תנועת חב"ד. ההחלטה גרמה למתח דיפלומטי בין ארצות הברית ורוסיה ולהימנעותה של רוסיה מלאשר לאוניה בבעלות הממשלה מלעגון בארצות הברית מחשש כי תעוקל.

ב-2012 הוציא בית המשפט צו בו הוא מחייב את רוסיה לשלם 50 אלף דולר על כל יום שהספרים לא הושבו. בתחילת 2013 החליטה ממשלת רוסיה בהחלטה חד צדדית, למרות תוצאות המשפט בארצות הברית, כי היא תעביר את הספרים לידי חב"ד ברוסיה והספרים יופקדו במוזיאון היהודי במוסקבה שקם באותה שנה. בחודש אפריל הודיע הממשל הרוסי כי בכוונתו להעביר את האוסף למוזיאון בשלבים, בשלב ראשון 500 ספרים, ועד סוף 2013 כ-4500 ספרים, שכבר מזוהים כחלק מהאוסף, ולאחר מכן ימיינו ויעבירו את כל השאר.

ב-13 ביוני 2013 כינס נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מסיבת עיתונאים בה נכחו שלוחי חב"ד ברוסיה ובה הודיע רשמית על העברת הספרים למוזיאון היהודי במוסקבה,‏ אחריו דיבר הרב בערל לאזאר ואמר שהמטרה הסופית היא שהספרים יגיעו למקומם בספריית חב"ד בניו יורק. בתגובה הודיע מנהל ספריית חב"ד בניו יורק כי הספרים חייבים לחזור למקומם האמיתי בניו יורק ולא להישאר ברוסיה‏. עם זאת, בתחילת יולי העבירה רוסיה בפועל את 500 הספרים הראשונים למוזיאון. ביניהם היה כתב יד של הספר שפת אמת על סדר נשים וסדר נזיקין שנחשב כאבוד עד למציאתו.

באפריל 2014 סיימה ספריית מוסקבה להעלות לאתר האינטרנט שלה 4,300 ספרים מאוסף שניאורסון שברשותה. לפני שהעבירה את המסמכים והספרים למוזיאון היהודי, היא סרקה והעלתה אותם לאתר האינטרנט שלה. לפי שלום בער לוין, מנהל הספרייה בניו יורק, לא היה ידוע כלל על קיומם של חלק מכתבי יד אלו‏. בין הפריטים הנדירים שנסרקו והועברו למוזיאון נמצא דפוס ראשון של סידור אדמו"ר הזקן, זהו עותק יחיד בעולם שידוע מדפוס זה. כמו כן נסרקו כתבי יד שונים (כגון קטלוג בכתב יד אדמו"ר הריי"צ מספרי אביו אדמו"ר הרש"ב‏ מכתב של הרבי הרש"ב אל רבי חיים הלוי סולובייצ'יק‏ ועוד.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.