מערכת COL | יום כ"ו אלול ה׳תשע״ה 10.09.2015

"העולם בטלטלה": הפרשן הצבאי על האתגרים בשנה הבאה

הפרשן הצבאי המוערך ישראל קצובר, שמוכר לגולשי COL בניתוחיו הביטחוניים המרתקים, בסיכום מיוחד על השנה שחלפה ועל האתגרים העומדים לפתחנו בשנה הבעל"ט ● מגזין ראש השנה  ישראל קצובר מסכם את תשע"ה
(צילומים: חיים טויטו, ברלה שיינר)
ראיין: משה בן-חיים

מי היה מאמין בשנה שעברה, שסוריה לא תשאר סוריה, עיראק לא תישאר עיראק, וכל הגבולות המוכרים לנו באטלס העולמי, באיזור המזרח התיכון הקרוב לנו, ימחקו כלא היו? האם למישהו יש את האומץ להדפיס או לציין גבולות ברורים באזורינו? איפה מתחילה סוריה, ואיפה היא מסתיימת? ומה עם ירדן ומצרים?

משבר הפליטים מסוריה מזעזע בימים אלה את העולם, ואף אחד לא יכול להינבא מה ילד יום. "בראש השנה יכתבון, ועל המדינות יאמר איזו לחרב ואיזו לרעב", פסוקים אלו מקבלים משמעות מצמררת, כשמתבוננים קצת מה קורה סביבנו.

הפרשן הצבאי המוערך והמוכר, ישראל קצובר, שמעל במה זו פרשן לא אחת את המצב באזורנו בטוב טעם ובראיה מפוקחת, מסכם את המצב הבטחוני כפי שהוא הצטייר השנה, וגם מביא כמה תובנות לקראת השנה הבאה:

"זו היתה עוד שנה שהוכח בה שהמזה"ת מתנהל בחוסר התנהלות, ורק הקב"ה מנהל את מה שקורה כאן. מה שמאפיין את המזה"ת לאחרונה, זה 'בלאגן' גדול; ואפרט:

לאורך השנים, בצה"ל נערכו ע"י זרוע המודיעין – על אגפיה השונים – בכל שנה ושנה, עם הערכות שנתית מסודרת. לפי הערכות שנתית זו, בונים את המערכת. בציוד, אמל"ח, אימונים, רכישות ועוד. גם לפצצות יש תאריך תפוגה. ואם אין הערכות, איך אפשר להתכונן כראוי למלחמה הבאה?

אם פעם היתה הערכות ברורה בגבול עם סוריה, ידעו מי זה אסאד, ולאן הוא הולך. כיום יש 80-90 ארגונים לא מדינתיים סביבנו, קשה לדעת מי עומד בראש הארגון הזה והזה, ואיפה הוא נמצא ברגע נתון. זו אחת הדילמות הכבדות שעומדות בפני מערכת הביטחון, לדעת להעריך מצבים עתידיים ולהערך להם. אתה לא יודע מחר מה יעשה ג'בהת אל נוסרה, ומה יעשה דאע"ש. אף אחד לא יודע מה יקרה מחר בגבול סוריה או ירדן".

לכאורה, כל האיזור נמצא באותה בעיה.

"כל העולם בטלטלה. אך בכל זאת מצבינו שונה. את ארה"ב למשל, זה לא כל כך מעניין, היא בתנועה של צמצום המלחמות. רוסיה למשל, יש לה אינטרסים מסויימים באיזור, אך לא מעבר לכך. ישראל היא זו שמאויימת. אם מחר ישגרו חלילה טילים מסיני, מי בדיוק שיגר אותם? אם המצרים לא מצליחים להגיע אליהם, אז גם לנו יש בעיה.

"בגזרה העזתית, גם החמאס מורכב בכמה גופים ותתי גופים. אם נניח ירצו כאן להגיע להסכם רגיעה כלשהו, עם מי בדיוק אפשר להגיע להסכמות? מי הקובע שם?

"היום בכלל, אין גבולות. הגבולות נמחקו. הפליטים מסוריה הגיעו לעיראק, מעיראק לטורקיה, ומטורקיה לאירופה. מה שנשאר כגבול בין סוריה לירדן – מאויים גם הוא. גבול סעודיה תימן פתוח לשני הכיוונים, הם יכולים להגיע משם למצרים, והלאה אלינו. הגבול שלנו מאויים בגלל ארגונים שונים ויש את איום הפליטים".

ומה לגביי הגבול הירדני?

"
נתניהו נסע השבוע לגבול עם ירדן, לקדם את רעיון בניית הגדר שם. למה הוא עשה את זה? המודיעין כנראה עדכן אותו, שיש סכנה שמכיוון תימן יש בריחה המונית של פליטים. הסעודים יגרשו אותם הלאה, לירדן, ומשם אלינו הדרך קצרה. מדובר בשנים-שלושה מליון פליטים!

"פתאום הגיע הנושא האירופי. ההונגרים חשבו שיקימו גדר, וזה לא עזר להם, הפליטים הגיעו בהמוניהם. זה נושא שגלש ויגלוש הלאה, גם לשטחה של ישראל. נושא הפליטים לא ישאר רק באירופה, הארגונים הפרו פלסטינים, וגם ארגונים ישראלים, יפעלו בכל כוחם שישראל תקלוט פליטים, וכבר שמענו השבוע 'זמירות' מעין אלו.

למרות כל התחזיות והסער הגדול סביבנו, עברה עלינו שנה שקטה ובטוחה יחסית, וכאן אנו רואים שהקב"ה משגיח עלינו באופן מיוחד. בע"ה שהשנה הבאה, תהיה שנה טובה ובטוחה. תחל שנה וברכותיה".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.