מערכת COL | יום כ"ד טבת ה׳תשס״ה 05.01.2005

בירור הלכה ומנהג - פרנסת עניי עירך

רבים מאיתנו נוהגים לערוך קניות דווקא מחוץ לשכונה בה אנו חיים, אנחנו נוסעים מרחק רב כדי להנות ממחירים זולים ואיכות טובה מה שלא תמיד מציעים לנו במכולת השכונתית. מה הדין אם גוי מוכר יותר זול באותה שכונה(כפי שמצוי בחו"ל), האם יש חובה לקנות דווקא אצל היהודי גם כשמדובר 'בשחיטת ליובאוויטש'? בפרט בימים אלו שקושי הפרנסה הוא דבר שמעיק על רובנו ולרבים מאיתנו השיקול הכספי בהחלט מכריע כשהולכים לעשות קנייה חודשית, או שההלכה 'עניי עירך קודמין' תופסת בכל מקום וחובה לפרנס את היהודי המקומי? נשמח לפרסם את תשובות הגולשים. ניתן לשלוח תגובות באמצעות מערכת התגובות שבאתר. באם יש לכם שאלות וענינים נוספים לבירור - אתם מוזמנים לשלוח אותם באמצעות האיימל האדום, ואנו נפרסם אי"ה, באתר.
בירור הלכה ומנהג - פרנסת עניי עירך
שחיטת ליובאוויטש (ארכיון)
לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
28 תגובות
1.
ואם סוחטים אותנו בכפר...
כ"ד טבת ה׳תשס״ה
האם גם אז אנו אמורים לדאוג לרווחת אלו שלוקחים מחירים מופקעים רק בגלל שהחנויות שלהם פה ולא מכניסים חנויות אחרות לכפר?
2.
יש כאן ניצול
כ"ד טבת ה׳תשס״ה
אמנם יש כאן את האפשרות של לשלם בהקפה אבל זו פריוילגיה מסוימת לבעלי החנויות שיודעים שלאנשים לפעמים אין ברירה ונאלצים לקנות כאן מידי פעם אבל המחירים כאן בשמים!!!
לא ייתכן שיהיו כאן מחירים כמו ברמת אביב, הרי אנשים פה בקושי מתפרנסים אין לנו בעיה לקנות בכפר תעשו מחירים טובים ואל תאפשרו לרשום בהקפה עד מחיר מסוים ולעמוד על כך ( כמו אצל אהרון כהן) או לתת צ'ופרים למי שמשלם במזומן באותה קניה וכולם ייצאו נשכרים מכך.
4.
שחיטת לובאוויטש?????
כ"ד טבת ה׳תשס״ה
אפשר למצוא שחיטת לובאוויטש גם לא בכפר ובמחירים הרבה הרבה יותר זולים.
5.
לעג לרש
כ"ד טבת ה׳תשס״ה
כמה פעמים ניתן לנגן על כינור שמיתריו פקעו מזמן.
פעמים אין ספור דובר על כך שהחנויות בכפר גובות מחירים אסטרונומיים הגבוהים בעשרות אחוזים ממחירי הרשתות האחרות.

מדוע שאנשי הכפר יסבסדו את רמת חייהם של בעלי העסקים.

לא יתכן לפרוט שוב ושוב על הידורי כשרות מה גם שדברים בכשרו שאינה נופלת מזו המוצעת כאן בכפר נמצאת בכל מקום במחיר השווה לכל נפש.

הגיע הזמן להרים את הכפפה ולהציע לאחת מרשתות השווק הגדולות להקים כאן מרכז מכירות אשר יענה על דרישות התושבים.
6.
מהי "שחיטת ליובאוויטש"?
כ"ד טבת ה׳תשס״ה
האם הוברר אי-פעם מהו הגדר המדוייק של "שחיטת ליובאוויטש", והאם הוכח אי-פעם שיש ענין בהקפדה על שחיטת ליובאוויטש?
דוקא שמעתי מכו"כ מקורות יודעי-דבר שטוענים בהחלטיות שכ"ק אדמו"ר וכן כ"ק אדמו"ר הריי"צ לא הקפידו ע"כ, וקרה אפי' שהעדיפו שחיטה שלא נעשתה ע"י חסיד ליובאוויטש על-פני "שחיטת ליובאוויטש.
7.
"עניי עירך קודמים"
כ"ד טבת ה׳תשס״ה
משפט זה אינו מכוון רק לעניים
אותי חינכו מגיל קטן שקודם כל מי שקרוב אליך לא משנה אם זה עולה לך עוד קצת, אני גהה בחינוך שקיבלתי וזה תמיד עזר לי לתווך הארוך בכל מקום שגרתי.
לגבי הערה על הכפר רק לידעתכם שאותם "אנשים" שיש להם מכולות הם אנשי חסד גדולים ואין להרבה אנשים מושג כמה הם עוזרים לתושבים שנזקקים למה הם יכולים לעשות זאת???? בזכות אותם תושבים שכן קונים בכפר וכן תומכים בהם! דבר אחד שבאמת צריך שינוי בכפר הוא תופעת ה"לרשום" הגודלת אין ספק שזה טוב שיש אפשרות כזו אבל להזכירכם זה מיועד למקרי חרום לא על בסיס קבוע!!!
לדעתי יש ענין גדלו דווקא לפרנס את מי שלידך,לדוגמא: חסידי חב"ד שמגיעים לחגים או בכלל לנויורק שימו לב להשתדל לקנות דברים שאפשר בשכונה ולא לרוץ ישר לבורופארק א. למה לפרנס כל מיני אחרים כשאפשר לתת פרנסה לאנשים שלנו הם הרי מחכים לזה כל השנה לתקופות האלה זה הפרנסה שלהם, ב. הרבה פעמים ההבדל במחיר הוא לא גדול או לא בכלל וזה בדוק!!! ודרך אגב אם אתם קונים קבועים בחנויות בקראון הייטס רק שתדעו שזוכרים לכם! זוכרים אותכם! ולתווך הארוך זה משתלם -מנסיוני האישי!
על קניה מגוי לדעתי יש ענין להקפיד ללכת עוד קצת אם אפשר -להעדיף יהודי גם אם אצל הגוי זול יותר למה?? ככה שוב פעם "עניי עירך קודמים"
8.
קשרו קשר בקראון הייטס
כ"ד טבת ה׳תשס״ה
נסעתי לפיטסברג וגליתי שמוכרים שם בשר נקניק בחצי מחיר ממה שמוכרים בק.ה. לדוגמא: מחיר של בשר חזה הודו מעושן עולה 6.99 פאונד ובשכונת המלך 12.99!!!

נגשתי לארק'ה מ'האוס אוף גלאט' ושאלתי אותו: איך יתכן שכאן בק.ה. בשכונה שקונים בשר בהשגחת CHK יעלו מחיר הבשר כפול ממה שמוכרים הבשר בשכונות אחרות?

וענה לי: שאין הרווח לו! וכשמוכרים לו, גובים ממנו מחיר גבוה יותר ממה שגובים מכל השכונות האחרות (עד כאן דבריו)
- בידעם שאין לנו ברירה!!!

(אגב, דברתי עם א' מהחברים בועד הכשרות וגילה לי שאכן יש קנוניא כאן בין הספקים והחנויות!

עוד גילה לי, שהרבה מהבשר של רובאשקין הוא "שחיטת ליובאוויטש" [במרכאות = ואין הזמן גרמא לדון בזה..] אף אם הוא רשום "אהרון'ס" לדוגמא: (בלי אחריות) במפעל שם שוחטים הודו ביום שישי, לכל ההשגחות, והשוחטים הם אותם שוחטים לCHK וכל השאר!!!)

נמצא שיש כאן קנוניא בין ב' או ג' מהחברים האלה: רובאשקין, האיטליז-החנויות, CHK!!!

והקהל התמים סובל מזה שנים ארוכות.

ובכדי להקל על משפחות ברוכות ילדים, צצו כל מיני ארגונים בעידוד הרבנים וראשי הקהילה במקום לטפל בראש הנחש!!!

הנה נקלעתי לחנות KRM בבארא פארק לגלות ששם ג"כ מוחרים בשר עוף CHK בהנחה של 40% !!! ובשר שור בהנחה של 20% לערך!

נו, א"כ מה לקונה הדחוק לעשות? להימנע מקניית בשר במשך השבוע? או לספק בשר לביתו משכונה אחרת? או השגחה אחרת?

הלואי שדברים אלה יגיעו למאן דהו שיכול לפעול בענין, וכדאי לזכור שצבירת הון (בפרט בדרכים מפוקפקים) כדאי רק בעולם הזה, ועתידים ליתן את הדין!!!
9.
יש כאן ניצול....
כ"ד טבת ה׳תשס״ה
נכון ניצול של בעלי העסקים ולבם הרחב.... אנשים שחייבים אלפי שקלים לחנויות הולכים החוצה ומשלמים במיטב כספם האין זה מן הגזל?!
10.
לא ניצול ולא נעליים!
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
אותם בעלי עסקים בכפ"ח מנצלים את העניין שלא לכל תושבי הכפר יש רכב, ונאלצים לקנות את המוצרים בכפר במחירים מופקעים ,
מה שאני כן יודע שיש מין הסכם כזה בין הסוחרים בכפר שהם בינהם קונים רק בכפר וכנראה זה מה שמחזיק אותם , מה לעשות שלמש חומר ניקוי לרצפה עולה ממש פ-י 2 מאשר מחוץ לכפר? אני אמור לספוג את הנטל? שמוכר הירקות יקנה ממוכר הדגים ומוכר הדגים יקנה ממוכר הבשר,ומוכר הבשר יקנה ממוכר הלא יודע מה.. וכך עשירי עירך מפרנסים עשירי עירך.ובא שלום על ישראל!
11.
מטרת הענין
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
האם העלאת הענין לברר דברים או לנגח?
ענין אחד, השאלה האם לקנות אצל גוי או אצל יהודי? שואל שאלה כזו אינו מבין מה זה שמירת קהילה מבחינה חברתית. (יהודית)
אפילו השאלה האם לקנות אצל יהודי מקהילתך או באם אצל אחר אם אצלו אפילו יותר זול.
יש סיבה לטעון שמחובתך ואולי זאת זכותך לקנות ממי ששייך לקהילתך, שהרי בכך אתה מאפשר לו לתמוך במי שזקוק, אם תקנה אצל זר ממנו לא תקבל תמיכה להנצרכים מקהילתך או למוסדותיך.
ענין אחר הוא נושא הכשרות או ענין שחיטת לובאביץ, אם יש הסכמה שזכותו של ה"מרא דאתרא" לקבוע דרגת ההידור בכשרות, אזי ברור שאותה כשרות שהרב קבע חובתך להשתמש רק בה! אע"פ שברור שיש אחרות יותר זולות וגם יותר יקרות.
מפליא שניתן מקום פה לטעון שיש שחיטה ממקום אחר ולא משנה אם זה זול יותר או יקר יותר, הגם שברור שיש כשרויות אחרות שיותר יקרות , שחיטת חוץ זו הלכה בשולחן ערוך ומי שמתנגד לכך יסיק לעצמו היכן מקומו!
12.
To post 8
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
You are mistaking, today there is no Lubavitcher Schechitah here in America. There is schechita that has a Hechsher from a Rov that is a Lubavitcher but the Shochtim are overwhelmingly from other kehillos.
13.
תגובה ל-4
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
אוי לאותה שחיטת ליובאויטש שיש להשיג מחוץ לכפר זה אפילו פחות מרבנות ותברר אצל יודעי דבר שלא מאנ"ש המתעסקים במשחטות וכו
ועוד טיפ לידיעתכם הבשרים של הרב לנדא והעדה החרדית הם הרבה יותר יקרים מבכפר והתשלום במזומן ללא הקפה של חצי שנה
14.
Buying at Jewel Market
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
Can one buy at a commercial supermarket that obviously sells kosher products for much cheaper then the local "heimishe" store. "Is it a mitzvah to get ripped off by the local "heimishe market" for a gaudging price or to buy elsewhere where it is much cheaper?
15.
to post 12
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
David elliot is only lubavitcher shochtim .Also glatts and marvid from montreal(wilth label of lubavitcher shechita)which is under Rabbi Hendel's hecsher ect.
16.
למיטב ידיעתי,
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
אנשים רושמים בכפר ובטח גם לא משלמים ואח"כ נוסיעם מחוץ לכפר ושם משלמים בימזומן וכנ"ל בקראון הייטס בעיני זו רק צרות






עין ו
לא יותר מיזה אנשים לא יכולים לפרגן אחד לשיני מה שהם יבנו בתים הרי אים יש להם מכולת הם צריכים לגור במחסן .גם הרבי פעם שאל את גרודצקי מצרפת למה הוא לא קונה מצות בכפר אז הוא לא ידע מה לענות אז הוא אמר כי הם שרופות אז הרבי אמר לו שיותר טוב הזיבורית שלנו מהעלית שלהם וכשאני מארחת אנשים בביתי מהארץ ואני שומעת שאנשים לא קונים פה בשכונה אני חושבת שזה מאוד לא יפה מה האנשים פה רק צריכים להאכיל אותכם... הרי הם נותנים פה הנשמה שלהם לאורחים ואח"כ יורקים להם בפרצוף ואני חושבת שיש בזה חוסר באהבת ישראל
17.
תגובה ל-16
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
כל הכבוד .
דברים כדורבנות!
לדעתי מיותרת היתה התשובה לשאלה של הרבי, רק "החכמים " מתנהגים כך! לא מספיקה השאלה שהיא למעשה תוכחה!
אוסיף. ששאל אחד החסידים את הרבי הריי"ץ האם לפתוח עסק של כשרות בהכשר לובאביץ? וענהו הרבי בזה יצליחו הסטמר משום שהסטמר יקנו רק אצלם אך בהכירי את החסידים שלנו הם ילכו לאחרים העיקר לא אצל משלנו (איגענע)
18.
צריך להפסיק את תופעת "הלרשום"!!!
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
יש הרבה בכפר שיש להם חובות של אלפי שקלים במכולת ואין להם כסף לשלם את החוב, וכל בעלי הצדקה למיניהם משלמים בעבורם, אך כשהם יוצאים לקנות קניות מוזלות יותר מחוץ לכפר אז אין להם ברירה והם משלמים טוב טוב.
אז למה שלא יעשו זאת גם בכפר??? אין לרשום !!! כשאנשים ייאלצו לשלם הם ישלמו, יתחילו לקצץ במותרות שהם מרשים לעצמם לקנות כשהם רושמים בלי חשבון.
19.
בקשר לקראון הייטס
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
אתם צודקים כשמגיעים אליכם לחגים לקנות אצלכם, פעם בשנה זה ממש לא ביגדיל גם אם נאלצים לשלם קצת יותר יקר, מגיע לכם!!!
זה לא כמו קניות קבועות שעושים מידי שבוע במקום המגורים.
20.
השוק הוא ע"ד הכולל בבורו פארק
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
דה שוק (THE SHUK) הוא סופרמרקט חדש בקראון הייטס, גדול מאוד וזול מאוד (חלק מהמוצרים יקרים יותר מהאחרים כמובן).

הרבה שלוחים ברחבי ארה"ב מזמינים מהשוק כמויות גדולות תמידין כסדרן.

21.
פרעש דירעקט
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
http://www.freshdirect.com

אפשר לקנות בשר רובשקין בחנות הלא יהודית פרעש דירעקט, פרעש דירעקט עושים רק משלוחים בניו יורק, א"א להיכנס למרכז שלהם וזאת בגלל סיבות בריאות שלא יגעו אנשים במוצרים, והעובדים שם בודקים כל המוצרים מסיבות בריאות, הם מוכרים לחם פירות ירקות גבינה ובשר ויש להם בתוך החנות הגדולה הזאת גם חנות כשר שמוכרים שם בשר רובשקין כאמור, והם זולים יותר מהאחרים בגלל כמה וכמה סיבות כפשוט.
22.
תגובה לכולם
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
יצא ספר חדש הנקרא בשם כפר חב"ד חלק ב' בהוצאת ופרצת שנערך ע"י הרב אברהם שמואל בוקיעט בעמוד רסב וד"ל נ.ב. נא לקרוא בעיון רב!!!!!!!!!!!!!!!?????????????????
23.
בקשה דחופה ל 22
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
מאחר ולא כולם משגת ידם ספר זה או אחר ע"כ אשמח אם תפקסם כאן מה כתוב בו ועכ"פ בראשי פרקים
25.
אהבת ישראל
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
דוקא בבית השחיטה המצולם, עובדים ערבים, המקבלים מבעל המשחטה סכינים חדים שחותכים בשר בצורה מבהילה.

אז להחזיק את מי שמכניס כלבים רעים לכפר של המלך???
26.
השאלה היא
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
השאלה היא אם עני מחויב לקנות מעני אחר, [בעלי חנויות אינם עניים - כנראה במוחש]. ועל ידי זה אין כסף לקנות עבור שבת בעונג, ולא לשלם שכר לימוד ,כפי שמבקשים המנהלי המוסדות [עניים?].
האם יש חיוב לעני, שמוכרח לקנות מהשכונה.
2. בקראון הייטס עולה אותו ליטרא בשר בשני דאללער יותר יקר מבארא פארק. למה??
3. שחיטה ליובאוויטש זה צחוק גדול. הבית השחיטה היא בבעלות מחסיד חב"ד, אבל כל העובדים שם מקבלים הוראה וסמכות מהמכשיר של עדת ישורון,
האם מה ש"הרב" ברוק נוסע לשם זה הוא השגחה, ובעד זה צריכים לשלם יותר, איזה הכשר יש על זה.
4. העופות שקונים בקראון הייטס אינם נקיים הם מסוג הזול, שזורקים להשכונה, ומשום זה משלמימם יותר.
5. איפה הרבנים, אף שהרב יעקב שוויי איש ישר, במקום לחשוב על השאלה של המים, שרבנים יותר גדולים ממנו כבר כתבו ודנו, הוא צריך לחשוב מטובת השכונה. ולראות שהמצרכים שמוכרים בשכונה הןא בתכלית הכשרות וסוג טוב ובמחיר סביר,
אף ש"הרב" ברוק לא יסכים, אבל צריך לחוות דעתו בזה בפרסום,
6. ובדרך אגב הרב אזדבא הוא רב "יחידי" שנותן השגחות, וכידוע שהוא תחת השפעת "הרב" ברוק, איך אפשר לסמוך בשאט נפש, על הכשר זה.
בשעת שהרב אזדבא יושב ולומד כל היום בישיבה, "הרב" ברוק עושה מלאכתו "באמונה:
האם זה חב"ד.
המצב בא שכל אחד יחשוב לעצמו,
27.
מעלת עסקים שכונתיים
כ"ה טבת ה׳תשס״ה
בעצם לבעל עסק יש המון אפשרויות, לא רק מעות לצדקה, מה שאין לעובד רגיל.

ובשכונה של עסקים קל יותר לעובד למצוא עבודה (בין בשכונה ובין מחוצה לה), מבשכונה שכולה עובדים.

קשרים, ידע, עזרה לעסקים חדשים, עזרה לארגונים חדשים, עזרה לנזקקים, הלוואות לעסקים מבוססים אבל שנקלעו לעתות מצוקה, בעלות על קרקעות, ועוד, יש בשכונה של אנשים עסקים.

ואנשי עסקים מבחוץ יכולים להשתמש באנשי השכונה לצרכיהם בניגוד לטובת האנשים והשכונה, כך שגרוע יותר שלא יהיו עסקים בשכונה.

אבל כמובן שבעלי החנויות חייבים לעבוד במסגרות האתיות וההלכתיות לטובת כולם.
28.
עניי עירך קודמים
כ"ו אדר ב ה׳תשס״ה
אם אני קונה אצל גוי או בשכונה אחרת יותר זול אז אני עושה חסד למישיותר קרוב עם משפחתי ואין בזה שום בעי'ה
29.
תגובה לכל המנוצלים
כ"ד אלול ה׳תשס״ה
אנשים בכפר הורגלו לחיים טובים הם רוצים את הסחורה הכי טובה במחיר הכי זול ובלי לשלם לקבל את זה עד הבית והכל בחיוך תתעוררו כמה אפשר לדרוך על בעלי העסקים בכפר שעובדים עבודת פרך בטענה שהם מנצלים וסוחטים כאשר אדם מהכפר אין לו מזומן אז הוא נכנס לחנות בכפר וקונה את הסחורה הכי טובה ובסוף רושם ולא משלם אבל כשיש כסף הוא יוצא החוצה וקונה במקום ששם אם הוא לא היה משלם במזומן היו מעיפים אותו לכל הרוחות ונראה אותו מה היה קורה אם הוא היה מבקש לצ'פר אותו בגלל שהוא קונה במזומן אז אל תבואו בטענות לבעלי העסקים כאן שהכל יקר כשאתם לא משלמים על מה שאתם קונים ותפסיקו לרחם על עצמכם ולנסות להפיל את בעלי העסקים שעובדים קשה בשביל המשכורת שלהם
30.
תגובה ל 12
ז' אדר ה׳תשס״ו
גם הפקעת מחירים זו הלכה בשולחן ערוך בוודאי הייתי מאוד מעונין לקנות בכפר אבל למה לשלם מחירים מופקעים.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.