מערכת COL | יום כ"ה אלול ה׳תשע״ה 09.09.2015

"כשאין חסימה - אין הגנה ואין חיסיון". הרבנים מעוררים ערב ר"ה

ערב הימים הנוראים, התעוררות עצומה בקהילות חב"ד ברחבי הארץ בעקבות השקת מערכת המיגון לסמארפונים ביוזמת בית-דין רבני חב"ד ● COL שוחח עם שלושה רבני אנ"ש בעניין החשוב: הרב מנחם-מענדל גלוכובסקי חבר בית-דין רבני חב"ד ורב קהילת חב"ד ברחובות, הרב חיים-שלמה דיסקין רב העיר קריית אתא והרב שניאור-זלמן ירוסלבסקי רב קהילת חב"ד באלעד  מערכת ההגנה של חב"ד
(צילומים: מאיר אלפסי וארכיון)
משה בן-חיים

ערב הימים הנוראים, התעוררות עצומה בקהילות חב"ד ברחבי הארץ בעקבות השקת מערכת המיגון לסמארפונים ביוזמת בית-דין רבני חב"ד.

ל-COL נודע כי רבים מאנ"ש המחזיקים ברשותם את הסמארטפון כבר התקינו את המערכת המיוחדת.

במסגרת מגזין ראש-השנה, שוחחנו עם שלושה רבני אנ"ש בעניין החשוב: הרב מנחם-מענדל גלוכובסקי חבר בית-דין רבני חב"ד ורב קהילת חב"ד ברחובות, הרב חיים-שלמה דיסקין רב העיר קריית אתא והרב שניאור-זלמן ירוסלבסקי רב קהילת חב"ד באלעד.

מהי בעצם החשיבות של מערכת ההגנה?

הרב גולוכובסקי: "מצד אחד, ראינו שהעולם מתקדם יותר ויותר וישנם רבים שזקוקים לאמצעים הטכנולוגיים עבור הקשר עם הקהילה וגם עם משפחותיהם, כשהם נמצאים בניכר. ראינו שיש יותר ויותר צורך, ואי אפשר כבר להתעלם ולא להתייחס.

"מאידך, ראינו שההגנות שקיימות כיום לאו דווקא עונים על הדרישות והסינונים עבורנו. ככל שהממשק הזה הפך לנגיש ויומיומי, הבנו ש'צריך לתפוס את השור בקרניו'. בחרנו באפשרות סינון שמתאימה לחסידי חב"ד, מבלי לפגוע ברמה הרוחנית המתאימה, ומאידך מאפשרת להשתמש בטכנולוגיה להפצת המעיינות - לאלה המתעסקים בכך. בנוגע לחשיבות העניין, לפעמים כתוצאה מהרגל כבר לא שמים לב לחומרת העניין".

הרב חיים שלמה דיסקין, שליח חב"ד ורב העיר קרית אתא:

"חשיבות העניין מסיבה פשוטה: היום המצב שכשאין חסימה - אין הגנה ואין חיסיון. זה הורס זוגות ושלום בית ומביא חורבן גדול ל"ע. לכן, הגנה ודאי שצריך.

"אני עצמי סבור, שמי שיכול בכלל בלי אינטרנט אפילו הכשר – הרי זה עדיף, וזאת משום שיש בזה התמכרות. אנשים יושבים כל היום עם זה, אין להם זמן לחשיבה עצמאית. יבוא יום ונגלה שאיבדנו אנשים שהפכו מכורים לדבר.

"היום אנשים לא יכולים בלי דיווח כל שעה ורגע ורוצים לדעת כל נתון. פעם יכולנו לחיות ברוגע, ולקבל פעם בשבוע את עיתון 'כפר חב"ד'...".

הרב ירוסלבסקי: "קודם כל כל אחד צריך להיזהר בשמירת העיניים, זה דין בשו"ע. כל אחד צריך חשבון נפש. דיברתי אתמול באסיפת הורים שאם לדוגמא הורה ילך לחנות לקנות לבנו תיק ויראה ציור של חיה טמאה, הרי הוא לא יקנה את זה! האם אסור לפי ההלכה להסתכל בחיות טמאות? הרי אנו מצווים על צער בעלי חיים וצריך להאכיל ולהשקות אותם. אלא מה, הרבי הסביר, שילד רואה ומשחק עם חיה טמאה זה נחרט בו.

"ובנוגע לעניינו: כל אחד שקצת שכל בקודקודו יודע שאנו מסתובבים עם מכשיר ללא סינון אפשר ח"ו ליפול ברגע. הגנה זה המינימום!".

"בית-הדין נכנס לעובי הקורה"

הרבה שואלים מדוע רק עכשיו המיזם יצא לדרך?

הרב גולוכובסקי: "פעם רוב השימוש באינטרנט היה במחשבים נייחים. בזמנו בית-הדין הוציא מכתב להשתמש רק ב'אתרוג' ו'נתיב'. עם השנים, השימוש העיקרי עבר למכשירים הניידים והסמארטפונים. כפי שידוע לי כ-60-70 אחוז מהגולשים משתמשים בניידים. כשראינו שהשימוש בהם הפך לחלק מהיומיום של השלוחים והציבור, והסינונים הקיימים חלשים, נכנסנו לעובי הקורה למצוא מענה בנושא הזה, שיתאים לחסידי חב"ד".

הרב דיסקין:  "קודם כל, לקח זמן להבין את הבעיה על בוריה. גם התהליך עצמו לקח זמן. לדעתי, sms זהו כלי מצויין, שאר האפשרויות עדיף שלא. אני דיברתי ע"כ בקהילה שלנו, שהמינימום צריך להיות במסגרת 'נתיב'".

הרב ירוסלבסקי: "יותר טוב מאוחר, מאשר בכלל לא. אני יודע שעבדו על התהליך הזה מזה זמן רב, למצוא את הדבר המתאים ביותר לציבור שלנו".

הגנה ייעודית לחסידי חב"ד

מדוע צריכים מסלול הגנה מיוחד לחסידי חב"ד? לא מספיק מה שקיים?

הרב גולוכובסקי: "בציבור החרדי בארץ מחייבים לקנות מכשיר כשר מיוחד. אצל רוב הציבור שלנו אי אפשר לעשות דבר כזה. הפתרון שמצאנו נועד להוזיל ולהנגיש אותו לכולם בלי צורך להחליף מכשיר בעלות גדולה.

"אמנם בציבור החרדי בחו"ל כבר משתמשים בטכנולוגיה הזו, אבל זה מתאים לציבור שלהם. לקחנו טכנולוגיה כזו, והתאמנו אותה לחסידי חב"ד. השתדלנו שגם המחיר יהיה מינימלי, 150 שקל לשנה, שיהיה קל להצטרף לתכנית, לכל אנ"ש".

הרב דיסקין: "קודם כל, יש הרבה שלוחים ומשפחות שמנותקות מילדיהם וקיים אצלם צורך לשמור על קשר רצוף והאופציות הטכנולוגיות מסייעות לכך. יחד עם זאת, המיזם של מערכת ההגנה מאפשרת להשתמש באופציות אלו, עם הסינון וההגנה הטובים ביותר. אני משבח את בי"ד רבני חב"ד שעשו את המהלך הזה, וקורא לאנ"ש להצטרף".

הרב ירוסלבסקי: "אצלנו ישנם שלוחים שמפוזרים בעולם וצרכי התקשורת שלהם עם בני משפחותיהם עוברים דרך האופציות הטכנולוגיות, אבל מאידך חובה שכל האופציות הללו ייעשו אך ורק במסגרת מוגנת.

"כאן אני רוצה להדגיש משהו: יבוא מישהו ויגיד, הנה רבני חב"ד אישרו מכשיר רגיל עם ההגנה. ולא היא! בחורי ישיבה ותלמידות סמינרים צריכים להשתמש במכשיר כשר. כל התכנית החדשה נועדה לצרכי עבודה למי שזקוק לה.

"אני מקווה שאנ"ש יפנימו שזה לטובתם האישית בגשמיות וברוחניות. שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה, ו'מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה'".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.