מערכת COL | יום י"ט אלול ה׳תשע״ה 03.09.2015

החזן שגידל דורות של חזנים ● שיחה עם הרב אברהם פרסמן

שליח COL למוסקבה, פגש ברב אברהם פרסמן בבית הכנסת המפורסם "מארינה רושצ'ה", ושמע מבעל התפילה הוותיק איך חזנים צריכים להתכונן לימים הנוראים', וגם: אנקדוטה מרגשת, וסיפור שסופר לראשונה אחרי יובל שנים ● מגזין שישי > כבד את ה' מגרונך  החזן הרב אברהם פרסמן
החזן שגידל דורות של חזנים ● שיחה עם הרב אברהם פרסמן
הרב אברהם פרסמן בשיחה עם שליח COL למוסקבה (צילומים: אלי קאהן)

משה בן חיים

לקראת ימי הדין, פגשנו בהרה"ח ר' אברהם פרסמן בבית הכנסת הגדול "מארינה רושצ'ה" במוסקבה, לאחר שהאחרון סיים שיעור עמוק בחסידות וכמה מהלומדים נותרו עוד לשאול דבר מה הטעון ליבון באופן פרטני.

הרב פרסמן, יהודי חסידי ובר-אוריין, העמיד תלמידים הרבה, מא' ב', ועד לימוד המאמרים הכי 'כבדים', בכולל למקורבים בביהכנ"ס הגדול של מוסקבה, בראשות רבה של רוסיה הרב בערל לאזאר. כמו כן הוא משתתף  במערך שבתות ואירועים, התוועדויות ופעילויות.

חיוכו של הרב פרסמן בצניעות ובלבביות טבעית, מוסיפים נופך אותנטי וחסידי משלהם, ונראה כי הצעירים נמשכים לקרבתו באופן טבעי.

כבד את ה' מגרונך

ר' אברהם שימש עשרות שנים כחזן ראשי בבתי-כנסת בעולם וזכה לגדל דור צעיר של חזנים, מתוך 'הרגש חסידי'. הוא גם זכה לעמוד חזן לפני הרבי ב-770.

על-אף שהרב פרסמן לא עובר לפני התיבה כבימי בחרותו, עדיין ב"ה כוחו במותניו, ומידי פעם הוא מכבד את ה' מגרונו. בחגים, או בימים טובים. "אני כבר מזמן לא חזן, שכחתי כל מה שידעתי", הוא מצטנע.

שאלנו את הרב פרסמן על הרקע החזני שלו, ומתי הוא החל לראשונה להופיע בפני קהל, והוא סיפר: "הרקע של חזנות במשפחת פרסמן, מתחיל כבר באבא של סבא רבא שלי", הוא מספר את סיפורה של השושלת החזנית. "כולם במשפחה היו חזנים ובעלי תפילה. אותו אבא של סבא רבה שלי, היה מגדולי החסידים של רבי מרדכי שרגא האדמו"ר הראשון מהויסאטין. כשבנו אברימל'ה החזן, הלא הוא הסבא רבה שלי הגיע לבר מצווה, לקחו אביו לאדמו"ר שילביש לו התפילין. החזנות אצלנו עברה במשפחה".

עוד כבחור, ניחן בקול ערב, והסתובב בקונצרטים של שלוחי חב"ד בארה"ב והנעים בקולו. "כבר אז הבנתי, שלא מספיק קול יפה. חייבים יסודות". וממחשבה למעשה, הלך ללמוד את יסודות השירה והחזנות.

יום אחד, לאחר ביצע יצירה של מי שהיה מפורסם מאוד בזמנו, יאן פירס, מישהו מהנוכחים התלהב מאוד וסיפר את הדברים ליאן עצמו. הלה שמע על הבחור הצעיר שמפליא לעשות, וביקש להביא את הבחור אליו. "כך ישבתי אצלו, ולמדתי". ברבות השנים, נודע הרב פרסמן כחזן בעל שם, ועם דגש חסידי אותנטי.

'טיפים' לחזנים בימים הנוראים

כאן שאלנו את הרב פרסמן כמה 'טיפים' לחזנים לפני הימים הנוראים, כאחד שהיה בתחום מזה עשרות שנים, ובעל רקע רב שנים במסורת משפחתית. הוא אמר, ואנחנו רשמנו:

"לא לגרגר ביצים רכות, וללבוש צעיף של חזנים חודש קודם", פותח הרב פרסמן בהומור אופייני. "צריך להכנס לאווירה ולהתכונן ברצינות ובפנימיות".

עוד משהו: "חייבים להתחיל מהיסודות, וצריך ללמוד הכל מהתחלה. אין קיצורי דרך".

ועוד אחד: "לא 'למרוח' את המילים בחזנות ובלי 'נשמה'". כדוגמא, הוא מציין את 'הנני העני ממעש' שיש כאלו שמביאים ביצוע חזני מסתלסל, אך 'מורחים' סתם את המילים.

בכדי להבין את הפיסקה האחרונה, הרב פרסמן ניגש לעמוד התפילה ב"מארינה רושצ'ה" בית הכנסת המרכזי הגדול במוסקבה, הגבאי ממהר להוציא את המחזור לימים הנוראים, ומסביר את הדברים בהדגמה חיה. הצלם הזריז אלי סגל, מיהר וצילם את המעמד האותנטי, והתמונות כאן לפניכם.

כשהוא אומר את ה"הנני", כל מילה וסלסול עומד מתוקן על אופנו, חשים את הרגש, את הכוונה.

***

אנקדוטה מרגשת, וסיפור שסופר אחרי יובל שנים: "אני זוכר איך רקדתי בחתונה של ההורים שלך בטשקנט", הוא מפתיע אותי.

החתונה נערכה בטשקנט, העיר המפורסמת שהייתה מגדלור רוחני של חסידי חב"ד. החתונה נערכה ב... חצר ביתם של משפחת פרסמן.

"החתונה היתה בחצר הפנימית של הבתים שלנו, הגברים בבית של מויש'קה גולדשמיד, והנשים בבית שלנו ושל הסבתא, דינה גולדשמיד. זה היה בקיץ, ולמרות שזה היה בחצר האוירה היתה חסידית וחמה מאוד.

"הייתי אז ילד, לבוש במכנסיים קצרים, ורצתי בין השולחנות עם כדור. שמשון כהנא שיחי', היה בחור 'פנימי' כזה, וישב ולמד. הוא קרא לי ואמר: 'צריך להלביש משהו, וללכת ללמוד', ספק אמר, ספק פקד עלי. וכך הוא ישב איתי ולמד איתי חומש", נזכר הרב פרסמן בערגה.

סוג של סגירת מעגל, אחרי כיובל שנים.

את סיפוריו המרגשים מסיים הרב פרסמן, כשמתחיל השיעור הבא שלו, עם מקורבים ב"מרינה רושצ'ה".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.