מערכת COL | יום י"ב אלול ה׳תשע״ה 27.08.2015

לראשונה מאז הסערה בבית שמש: ראש-העיר מדבר ● בלעדי

לראשונה מאז הסערה בבית שמש, ראש-העיר משה אבוטבול מדבר על הכל בראיון מיוחד ל-COL ● המשבר, הלחצים, והפיתרון ● מגזין שישי  ראש העיר בית שמש
לראשונה מאז הסערה בבית שמש: ראש-העיר מדבר ● בלעדי
ראש העיר ר' משה אבוטבול באירועים חב"דיים (צילומי ארכיון)
משה בן-חיים

שבוע סוער עבר על קהילת חב"ד בבית שמש: בניה באישון לילה של מבנה בית כנסת, מראות לא נעימים - בלשון המעטה - של טרקטור מול נער עם ספר-תורה, תושבים המגנים בגופם נגד ניסיון הריסה, וכלה בלחצים כבדים שהופעלו על עיריית בית שמש והעומד בראשה ר' משה אבוטבול, למנוע את הריסת בית-הכנסת ולהגיע להסכמות עם קהילת חב"ד בשכונה החדשה – רמת בית שמש ג'.

בסופו של דבר, הושג בתחילת השבוע פתרון, שבוצע ע"י קהילת חב"ד, שלשום: המבנה הועתק למקום אחר ובינתיים, בעירייה הבטיחו לדאוג לקהילה – בתוך קהילות נוספות – להקצאה מכובדת כיאה וכיאות.

"אני בקשר עם ראש העיר ר' מוישה כבר הרבה מאוד זמן, הוא תמיד עם אוזן קשבת. יש לו לב פתוח ומוכן לעזור בכל בעיה", מספר ר' חיים שטיינר סגן ראש עיריית קריית מלאכי. "לאחר המשבר ברמת בית שמש, הרמתי אליו טלפון והוא אמר לי מיד: 'חיים, בא נשב ונפתור את הבעיות. הדלת שלי תמיד פתוחה עבורך'. וכך היה. לאורך כל הסיפור הוא עשה הכל כדי לפתור את המשבר, בדרכי נועם, תוך שמירה על החוק והסדר העירוני".

"פעלתי רבות למען חב"ד"

את ראש עיריית בית שמש ר' משה – או בכינויו המוכר "מוישה" - לא היה קל להשיג. בית שמש היא כידוע, עיר מגוונת עם קהלים וציבורים שונים בתכלית ושבעה בעבר מאבקים קשים. מאידך, כשהוא מתפנה לשוחח אחרי יום של דיונים כמעט אינסופיים בעירייה, הוא נותן את התחושה שהכל עוצר מלכת, והוא מסביר הכל בסבר פנים יפות.

"כולם חושבים שראש עיר זה מעין 'מלך', שמשיג ברגע מה שהוא רוצה", הוא פותח את הראיון. "עברנו תקופה מאוד לא קלה. זה אחד המקרים העצובים שידעתי", הוא מוסיף.


ראש העיר נושא דברים בחנוכת מקווה חב"ד (צילומים: ש. קליין וא.פירבאנק)

"כולם יודעים שאני עוזר ונרתם עבור חב"ד. רק לאחרונה, אישרתי בניית בור ע"ג בור כשיטת חב"ד במקווה ברמה ג'. פעלתי בעבודת נמלים להקמתו של בית כנסת חב"ד של הרב חיים פארו ברמה א', ועוד שורה של מיזמים שפועלים כבר היום.

"גורמים לא אחראיים מחוץ לבית שמש, השתלחו בנו בצורה קשה, וזה מאוד פגע, וחבל. יש לי המון סימפתיה, אך מאוד הפליא אותי שפתאום ללא הודעה מוקדמת, הביאו קראוון לשטח של גינה ציבורית.

"צריך להבין, גינות ציבוריות נבנות על-ידי משרדי ממשלה, ועמדנו מול לחצים כבדים של משרד השיכון. בפרט בבית שמש ורמה ג', שכבר בהליך התכנון הוגשו בבתי משפט ובבג"ץ התנגדויות רבות. בעירייה הוחל בתהליך ארוך ומייגע של הקצאות, אני שמח שבסופו של דבר הזיזו את הקראוון. נחתור לפתרון של קבע לכולם, בצורה אחראית ומסודרת".

קהילת חב"ד ברמה ג' טענו שלא יתכן שכשנה וחצי אחרי האכלוס, לא נבנה ולו מבנה קבע אחד מוסדר לטובת בית כנסת – לאף קהילה? הרי מדובר בשכונה מיועדת לציבור חרדי.

"הממשלה היא זו שבונה, בין היתר מכספי הפיתוח של הקבלנים. אנחנו זה רק ה'צינור'. במקרה שלנו, השכונה הייתה 'תקועה' זמן רב, בגלל התנגדויות בבתי משפט ובבג"ץ. מי שזוכר, היו לנו מאבקים קשים על אופי השכונה, וזה גרם לעיכוב".

הם טוענים שהם הראשונים שהגישו בקשות להקצאה.

"לא רק הם מגישים. אתה לא יכול לתת הקצאות לפני שכל האכלוס הסתיים, ויש לך את כל הבקשות מכל הקהילות. אחרי שיש אכלוס מלא, אפשר לזהות גיבוש של קהילות ולחלק באופן שוויוני והוגן. תאר לעצמך, שהיינו מחלקים הקצאות מיד באכלוס הראשון, וחב"ד היו מגיעים שנה אחרי כולם. מה היה קורה אז?


הרב אבוטבול מקבל עותק מספר התניא שהודפס בבית שמש

"אספר דוגמא: לפני הקדנציה שלי כראש עיר, מישהו קיבל הקצאה ברמה א' של שלושה דונם, ולאחרים לא נשאר כלום. אי אפשר לתת למקורבים ולאחרים לא כלום. תוך חודש חודשיים הכל יובהר, ובע"ה הכל על מקומו יבוא בשלום".

לצד דברי ראש-העיר הברורים, חשוב שנציין ונדגיש שהנחת הקראוון ברמת בית שמש, נעשתה לדברי המתפללים כצעד של מחאה, לאחר שמוצו כל ההליכים מבחינתם, וכי חלילה לא הייתה להם כל כוונה להפר את החוקים העירוניים, עליה שומרים חסידי חב"ד בקפדנות.

"ידידות של עשרות שנים"

ניתן לומר שהפרשייה מאחורינו?

"למרות שמאוד נפגעתי מיחסם של בודדים שאינם מהעיר בית שמש ולא מכירים אותי ואת טיב יחסי לחב"ד כל השנים, ברגע שהקראוון פונה ויש שיתוף פעולה מלא עם הרשות העירונית, הסיפור הזה מאחורינו.

"אני מבקש ומצפה מאלה שהשמיצו נגד נציגי העירייה, שיבינו שצריך להתנצל. בדיוק להיפך: העירייה היא לימין תנועת חב"ד.

"לגביי המשך היחסים שלי עם חב"ד: אי אפשר למחוק עשרות שנות ידידות ועשייה משותפת עם חב"ד. נמשיך יחד, בעוז ובתעצומות וחב"ד תמשיך להיות גם בבית שמש הכתובת לכל עניין יהודי. אני גאה בכך שבבית שמש יש פעילות רבה של חב"ד, תלמוד תורה, בית ספר בנות, בתי כנסת".

ראה"ע ר' משה אבוטבול, מוסיף כאן ציטוט, עם תוספת משלו: "מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה, ונהרות לא ישטפוה..."

להצלחה אבות רבים, כידוע. מי זוכה בקרדיט על השגת ההבנות שהביאו את המשבר לקיצו?

"אני רוצה להודות לר' חיים שטיינר, סגן ראש עיריית קריית מלאכי, שפעל רבות בנושא הזה. כמו כן לידידי האחראי על תכנון ובנייה בבית שמש, ר' משה מונטג, ולשר הכלכלה הנגב והגליל ר' אריה דרעי, שסייע בעניין, ולר' יעקב גלויברמן. כנ"ל לכל מי שפעל להחזרת הידידות למקומה, ולכל מיני אנשים טובים שהתקשרו. בעזרת ה' נמשיך לעזור לחב"ד".

בהזדמנות זו, נשמח לשמוע על היכרותך רבת השנים עם חב"ד.

"הזיקה שלי לחב"ד החלה לפני כ-40 שנה. הייתי אז נער צעיר, וערכתי שיעורי תורה בבאר שבע. שליח חב"ד שם היה הרב תנחום בורושנסקי, והיה מספק לי אז את הפרסים לילדים. לאחר מכן, כשהתבגרתי עברתי ללמוד בישיבת 'איתרי' בירושלים, ושם למדתי שיעורי תניא עם הרב בנימין זילברשטרום.


נושא תפילה בציון אדמו"ר הזקן נ"ע

"זכיתי לפני כעשר שנים להגיע לציונו של הרבי. לפני הבחירות, קיבלתי דולר של הרבי מהרב אליעזר וויינר שליח חב"ד בבית שמש. לפני מספר שבועות הייתי בקברו של בעל התניא האדמו"ר הזקן, דבר שהותיר בי רושם עז.

"יש לי הערכה גדולה לרב אליעזר וויינר. לפני כ-30 שנה הגענו יחד לבית שמש ופעלנו יחד למטרות משותפות. אני פעלתי לטובת קידום ענייני 'אל המעיין' והוא לטובת חב"ד. וב"ה ששני הדברים נחלו הצלחה ועלו בצורה יפה. זה פרי עשיה משותפת. כשהייתי בתפקיד סגן ראש העיר ואחראי על מחלקת תרבות, סייעתי לפעילויות של חב"ד, התוועדויות מרכזיות, תהלוכות ל"ג בעומר, כמו כן באישורים לבית ספר, לבניית בניין '770' ועוד. כמו כן השתתפתי בהדפסת ספר התניא והכנסת ספר התורה ברמת בית שמש ג'".

ראש העיר ר' משה אבוטבול, מסכם: "אני מודה לקהילת חב"ד ברמה ג' שפינו את הקראוון לפי ההבנות שסוכמו בתחילת השבוע. בעזרת השם נסייע בכל כוחותינו בהקצאת מבנה הקבע וחב"ד תקבל ייצוג בכבוד".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.