מערכת COL | יום י"ב אלול ה׳תשע״ה 27.08.2015

מוזיקאים חב"דיים נפרדים מיוסי פיאמנטה ● פרויקט מיוחד

נתגעגע לצליל, כמו גם לחיוך: ארבעה מוזיקאים חב"דיים מספרים על החסיד והגיטריסט המפורסם, שניגן ושימח, ר' יוסי פיאמנטה - יבדלחט"א הרב יאיר כלב, ר' אברהם פריד, ר' נמואל הרוש ור' מנדי ג'רופי מספרים על יוסי פיאמנטה שהכירו ● ויש גם סולו מדהים של יוסי פיאמנטה, מיוחד למגזין שישי  מוזיקאים נפרדים מיוסי פיאמנטה
מוזיקאים חב
צילומים: ישראל ברדוגו, שניאור שיף, ברוך עזאגווי, ישראל בליזובסקי
משה בן חיים

חסידי חב"ד רבים זוכרים "תמונה" שלא תשכח, וזאת במשך שנים: את הצמד המופלא ר' יוסי פיאמנטה ואחיו יבדלחט"א ר' אבי פיאמנטה, כשהם מפזזים ומכרכרים בשדרות המלך בקראון הייטס בשמחת בית השואבה.

התיאום בין השניים, מושלם. הקצב מניע את הקהל, ואף אחד לא שם אל לב את השעה המאוחרת, כאילו זמן ומקום לא תופסים במרחב. הם לא מנגנים, הם רוקדים בעצמם.

ר' אבי שיחי' על כלי נשיפה, מלהטט כמו שרק הוא יודע, בתזמון מדוייק. ר' יוסי היה על הגיטרה החשמלית, וכמי שהוגדר על-ידי כלי תקשורת כאחד מהגיטריסטים בעשירייה הראשונה בעולם, הוא 'הרים' את הקהל, טפח מעל הקרקע. הרגע הזה, זכור לכולם באופן מיוחד.

פנינו לארבעת מוזיקאים חב"דיים, בכדי לשמוע מהם על הכרותם האישית עם ר' יוסי פיאמנטה ע"ה:

"נתינת מקום לזולת"
המרצה החסידי והמנגן המפורסם הרב יאיר כלב:

"אמנם לא היה לנו קשר מקצועי איתו, אך הכרתי אותו במשך השנים האחרונות, כשהגיע לכפר לפני כארבע שנים לאחר פטירת אביו, יהודה פיאמנטה ז"ל. יוסי ע"ה, היה יהודי נדיר, מזן מיוחד. עם פשיטות והרבה מאוד כנות, לא התעסק ב'קטנות'. היה עם הערכה עצמית, יחד עם זאת חיובי וחם כלפי הסביבה.

"הערכתי אותו מוזיקלית, בשמחות ואירועים שונים, וכמובן ב-770 ובשמחת בית השואבה במונטגומרי, שם הוא יחד עם אחיו יבדלח"ט ר' אבי, היו מנגנים יחד. גם הבנים שלי זוכרים אותו היטב, כשהיו ב'קבוצה'.


ר' יוסי פיאמנטה משמח בשמחת בית השואבה בקראון-הייטס (צ': אלי קאהן)

"תמיד הרגשתי שהיתה לו דרך ארץ 'מובנית', שאותה ירש – מהאבא, יהודה פיאמנטה. לאחר שנפטר, הגיעו ראש השב"כ ובכירי מערכת הביטחון לנחם את האחים בכפר חב"ד, ומסתבר שמדינת ישראל חייבת לו הרבה. דברים שאפילו במשפחה לא ידעו.

"אני חשתי מיוסי ע"ה, וגם מיבדלח"ט אחיו אבי שיחי', דרך ארץ מיוחדת, ונתינת מקום לזולת".

"הוא שימח בחתונה שלי"
הזמר החסידי ר' אברהם פריד:

"יוסי פיאמנטה היה יהודי חם, דיבר איתך עם חמימות. הוא דיבר עם כל הלב. החיוך שלו לא היה מן השפה ולחוץ, כל מה שעשה ואמר היה מלא אנרגיה. החיוך והשמחה פשוט אש, עם חמימות.

"על הכשרונות שלו כמוזיקאי, כולם יודעים. הוא הגיטריסט שניגן בחתונתי לפני עשרים שש שנים. כמה שמחה הביא למוזיקה שלנו, כמה שמחה הביא לחסידי חב"ד במשך השנים, כשניגן שם עד אור הבוקר, בשמחת בית השואבה בכל לילה, יחד עם אחיו אבי יבדלחט"א.

"הוא ואחיו פשוט אנשים שמחים, חמים, ובהחלט חסידים של הרבי. אני לא יודע אם היה כדוגמתו, כמו שהיה מנגן על הגיטרה. היה משהו מיוחד במינו. אנו חייבים לו הרבה תודות. על השמחה, על העידוד והחיזוק שהביא למוזיקה שלנו, ולמאזינים בכל העולם, גם בהופעות.

"כשיהודי היה מדבר איתו פנים אל פנים, הוא תמיד חייך אליו. דיבר עם אנרגיה, ממש עם 'כל עצמותיו'. זה היה יוסי. היה יהודי טוב, יהודי חם. אתגעגע אליו. שיהא מליץ יושר בשמים, יהי זכרו ברוך".

"נתגעגע לצליל, כמו גם לחיוך"
הזמר החסידי ר' נמואל הרוש:

"אציין שתי נקודות מפגש שלי עם יוסי: הראשונה, לפני קרוב ל-9 שנים, בפעם הראשונה הזמינו אותי להופיע איתם יחד בחתונה בכפר חב"ד.

"התרגשתי מאוד, הוא נחשב לאחד המוזיקאים המפורסמים בעולם, וזו היתה מחמאה גדולה עבורי. יוסי נתן לי הרגשה הפוכה, כאילו הוא מתרגש להופיע איתי יחד... הוא היה צנוע ומחוייך, כאילו אנחנו כבר מכירים שנים.

 
יוסי פיאמנטה ע"ה (יושב) בהופעה משותפת עם יבדלח"ט ר' נמואל הרוש, לפני כ-8 שנים

"מהשנייה הראשונה אפשר היה להכיר מי הוא. 'שלום, קוראים לי יוסי', הוא הציג את עצמו בפני, בלבביות ובפשטות כובשת.

"הפעם השנייה, כשליוויתי את ההופעות של יוסי פיאמנטה בארץ. במהלך חזרות של האחים פיאמנטה, ערכנו יחד חזרות באולפן של אבי. זו היתה חוויה יוצאת דופן. כולם מסביב, לחוצים, והנה יוסי יושב בנחת, וברוגע בלתי נתפס. אוסיף עוד, שבפעמים האחרונות שהייתי איתו, היה תמיד עם החיוך – בדיוק כמו שרואים בתמונות.

"יוסי תמיד היה עם חיוך, תמיד היה כיף להיות סביבו ולהופיע. נתגעגע לצליל, כמו גם לחיוך".

"הפתעה בבר מצווה"
הזמר החסידי ר' מנדי ג'רופי:

"כשהייתי בחור בן 19, הגעתי עם עוד מספר בחורים לשמחת בית השואבה לישראלים שארגן בית חב"ד בברוקלין. חברים אמרו ש"הוא יודע לשיר", והצביעו עלי. עליתי על הבמה לשיר בליווי של האחים פיאמנטה, שכבר אז נחשבו לשם דבר. גם יוסי ע"ה, וגם אחיו יבדלח"ט אבי, קיבלו אותי בסבר פנים יפות, וזה משהו שמאוד זכור לי לטובה.

"מאוחר יותר, שכבר נכנסתי למקצוע, תמיד זכרתי וידעתי להאיר פנים למישהו חדש".

***

"לפני שבע שנים, הזמנתי לבר מצווה של בני לוי שיחי' את אבי פיאמנטה שיחי', ולא ידעתי שאחיו יוסי נמצא בארץ. תוך כדי שקיבלתי את האורחים שהגיעו לברך, אומרים לי שאבי ויוסי מנגנים.


ההפתעה בבר-המצווה (צילום ארכיון: ברלה שיינר)

"האחים פיאמנטה היו מהחסידים כמעט הבודדים שזכו לנגן לפני הרבי בכינוסי ילדים וב'כוס של ברכה', והרגשתי זכות ענקית שהם הגיעו יחד. יוסי הגיעה עם הגיטרה המפורסמת שלו, ועשה שמח.

"זו היתה עבורי התרגשות והפתעה גדולה, וזה היה אחד מרגעי השיא של הבר מצווה".


צפו ביוסי משמח אצל משפחת ג'רופי. לחצו פליי או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן (להורדה)
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.