מערכת COL | יום ה' אלול ה׳תשע״ה 20.08.2015

מה שלא הצלחתי לצלם: בנצי ששון משתף ברגעים מרגשים במסע

משהו בתמונות של הצלם בנצי ששון ממסע האקסטרים של מרכז חב"ד לנוער 'CTeen', תופס אותך. לא רק התמונות של נופי מדבר נבאדה עוצרי הנשימה, כשג'יפים חוצים את דיונות החול האדמדמות, או טיפוס 'סנפלינג' על קיר סלעי ותלול. אולי דווקא המראה של בני נוער יהודים אומרים בדביקות "שמע ישראל" כשהם עטורים בתפילין באמצע שום מקום, או עורכים 'בר מצווה' לנער יהודי בפארק ביוטה ● הוא מספר ל-COL על מסע מיוחד, חוצה מדינות בחברת נערים יהודים מרחבי ארה"ב, וגם משתף ברגעים בלתי נשכחים ● וגם: מי מממן את המסע? ● מגזין שישי  בנצי ששון על מסע CTeen
מה שלא הצלחתי לצלם: בנצי ששון משתף ברגעים מרגשים במסע
(צילומים: בנצי ששון)
משה בן-חיים

מחנה הקיץ של 'רשת חב"ד לנוער' – CTeen, נערך זו השנה השלישית ברציפות, כשהוא מציע חוויה יהודית אותנטית לצד פעילות אתגרית חווייתית לבני ובנות נוער יהודים - בנפרד - מכל רחבי ארצות הברית.

המסע כולו החל במדינת קולורדו, המשיך ליוטה, לאחר מכן מדינת נבדה ותחנה סופית בקליפורניה.

עבור אותם בני ובנות נוער נלהבים, קעמפ CTeen, נתן להם הזדמנות לא רק ליהנות מרפטינג, אומגת זיפליין וטיפוס הרים, אלא גם הזדמנות לעסוק בזהות היהודית שלהם באופן שמעולם לא עשו זאת לפני.

הצלם בנצי ששון, ליווה את המסע המיוחד במשך שבועיים ימים ותיעד אותו בתיעוד מדהים. בראיון ל-COL הוא מספר על הקעמפ, וגם על מה שראה 'מעבר לעדשת המצלמה'. כשהוא מסכם את המסע הוא מביע התפעלות גדולה כיצד בפעילות של שבועיים בלבד, הנערים הופכים ל'משהו אחר לגמרי'.

איך התחיל הקעמפ לראשונה, ומה המטרה שלו?

"הקעמפ התחיל לפני שלוש שנים. הרעיון עלה כי תמיד מחפשים דרכים להשפיע בחינוך יהודי על בני נוער. בארה"ב יש הרבה ארגונים יהודיים שפועלים עם בני נוער, ועלה צורך לעשות 'משהו אחר', וייחודי.

"הקעמפ מציע חוויה יהודית אותנטית לצד פעילות אתגרית חווייתית, כשכל הזמן הטיול 'זז'. נוחתים במדינה אחת וממשיכים למדינה אחרת. בשבועיים ערכנו 3000 ק"מ! מי שבעצם מפנה אותם אלו השלוחים במקומותיהם. ההשפעה שיש לתקופה הזו על הנערים היא מדהימה.



כדוגמא, מביא בנצי את הסיפור הבא, בו היה נוכח בקעמפ: "הגענו לקראת שבת השניה, לישיבת חב"ד בלוס אנג'לס. מי שקיבל את פנינו, פנה אלי ואמר ביידיש: "וואס מאכסטע, בנצי?" (מה שלומך, בנצי?) הייתי המום. הוא היה אחד הנערים שהשתתפו במסע הראשון (אז, בראשית דרכו ליהדות) לפני שנתיים..."

עוד דוגמא: "אתה מגיע למקומות מהיפים בעולם, וכל מה שמעניין אותם זה לחפש יהודים להניח תפילין. במהלך המסע, הניחו תפילין כמה וכמה יהודים שהיו בבחינת 'קרקפתא'..."

איך זה עובד? מי מממן את ההוצאות למסע בכמה מדינות?

ארגון 'רשת חב"ד לנוער' – CTeen, החל לפעול לפני כשש שנים. אז, שבת פעילות הייתה עם כ-50 בני נוער. כיום הארגון הפך לעולמי ובשבתון משתתפים כ-1500 נערים.

שלוחים, תמיד חיפשו דרך להגיע לבני נוער – דור העתיד. היום יש ב"ה רשת "חב"ד בקמפוס", פעילויות לבר מצווה, ונוצר מרווח גילאים בין בר מצווה לגיל של סטודנטים. כאן הארגון בא לתת מענה והוא ב"ה עשה מהפיכה של ממש. כיום יש סניפים בברזיל, ארגנטינה, צרפת, גרמניה, הולנד, ועוד ועוד.

סביב מעגל השנה עומל מנהל הקעמפ הרב נחמן רבקין ללא לאות על ארגון הקעמפים החל מהתוכנייה וכלה בגיוס הצוות עד לפרטים הקטנים, זאת בשיתוף פעולה מלא עם מנהל הארגון - הרב שמעון רבקין, שיחד עושים הם עבודת קודש שאת פירותיה הברוכים ניתן לראות כבר בשטח .

"במשך שבועיים של קעמפ, ההשפעה גדולה יותר באשר במשך שנה שלימה. וזאת משום שהנער נמצא בסביבה ואוירה יהודית וחסידית אותנטית.



הרב משה קוטלרסקי מי שהקים את הארגון כחלק ממערך הפעילות של מרכז 302, תחת ניהולו של בנו הרב מנדי קוטלרסקי דואגים גם לתקצוב הארגון ומיזם הקעמפ, כאשר השנה הפדרציה היהודית בניו יורק נרתמה אף היא עם תשלומי מלגות למשתתפי הקעמפ זאת לאחר שנחשפו הם לפעילות הברוכה והייחודית של הארגון.

איך משלבים אטרקציות עם שמירה על רמה יהודית חסידית הולמת?

"כל בוקר, כל יום, התקיימו שלושה מניינים. מניין אחד היה עבור אלו שבכלל לא ידעו להתפלל, והיה איתם מדריך. מבחינת כשרות לאורך כל המסע, דאגו מראש לכל פרט במשך חודשים ארוכים. חלקם אולי מעולם לא חבשו כיפה, ובמהלך המסע הם לא מורידים את הכיפה והציצית. בלילה עורכים התוועדויות חסידיות, ויש אווירה חסידית מיוחדת.



"אחרי שהסתיים הקעמפ, עדיין הנערים ממשיכים לשמור קשר עם המדריכים. שאלה שאחד הנערים (שמגיע מבית שלא שומרים בו תומ"צ לע"ע) שאל: האם מותר ללמוד בספרי לימוד מבית הספר בשבת? השאלה הזאת ריגשה אותי.

במהלך המסע, במדינת יוטה באחד הפארקים היפים ומרהיבי העין, קורא אחד הנערים לבנצי ששון. המראה שנגלה לבנצי, היה מרגש במיוחד: באמצע הפארק, באמצע שום מקום, הנערים עשו 'בר מצווה' לילד שהיה שם בטיול יחד עם אביו. הילד היה במרכז, ועטור בתפילין, לראשונה בחייו. לידו עמד אביו, עם היד על עיניו ובכוונה רבה גם הוא אמר "שמע ישראל".

בנצי, כצלם מיומן, לא יכל לפספס את הרגע והנציח את המעמד המרגש בעדשתו. והנה, התמונה לפניכם:





בנצי ששון ראה הכל במסע, עם העדשה או בלעדיה. אבל היה רגע אחד, שהיה עבורו מיוחד מאוד:

"שישה ימים אחרי שהחל הקעמפ, חל שבעה עשר בתמוז ביום ראשון (נדחה). בשב"ק הצוות והתלמידים שהו בבית חב"ד בלאס ווגאס, ובמוצ"ש גם לנו שם. התכנית היתה שלמחרת הפעילות תהיה מצומצמת, ובעיקר במקומות סגורים.

"למחרת בבוקר, הרב משה רפפורט הסביר לנערים - שכאמור אינם מבתים שומרי מצוות - שכל אחד ישתדל לבחור באחת משלושת האפשרויות הבאות: 1. לא לאכול ממתקים אלא רק אוכל רגיל. 2. לצום עד חצות היום. 3. לצום את כל הצום עד הערב – יחד עם הצוות.

כשהסתיים הצום אחרי תפילת ערבית, אני מבחין בקבוצה גדולה שהגיעו 'לשבור את הצום' אחרי יום שלם, כשהטמפ' היו קרוב ל-42 מעלות... ומה שהרשים אותי במיוחד, זה שרק חלפו שישה ימים מתחילת הקעמפ..."

יהיו עוד 'מסעות אקסטרים' כאלו לבני נוער?

הארגון בימים אלו עורך בקפריסין קעמפ במתכונת דומה, יחד עם בית חב"ד קפריסין ובתי חב"ד בארץ".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.