מערכת COL | יום כ"ח אב ה׳תשע״ה 13.08.2015

אלול חסידי שאין לו אח ורע – ממשמש ובא ● בנימין ליפקין

האמת היא שבניגוד מוחלט למה שמוכר כ'זמן אלול' שבו ייפתחו היכלי הישיבות בכל העולם ביום ראשון הקרוב, שוני עצום ומהותי יש ברוחש והמתרחש בין כתלי ישיבות 'תומכי תמימים' די בכל אתר ואתר, דווקא בהתרגש ה'זמן' החדש, לעומת האווירה הרוגשת בכל שאר הישיבות ● טורו של בנימין ליפקין  אלול חסידי ממשמש ובא
אלול חסידי שאין לו אח ורע – ממשמש ובא ● בנימין ליפקין
(צילום: חיים טויטו)
בנימין ליפקין

בעיצומה של התוועדות חסידית לפני שנים, כטוב לבו ב'משקה', שח פעם הגה"ח רבי יוסף צבי הלוי סגל, מראשי כולל צמח צדק, כי כשנפגש עם אישיות ליטאית בימים ההם בזמן הזה, הפתיע אותו בהשמיעו לו ראשי תיבות מקוריים ובלתי מוכרים לתיבת אלול: "אלע ליטוואקעס ווערן ליובאוויטשער'ס" (בתרגום חופשי: כל הליטאים הופכים לחסידי ליובאוויטש). הלה אמנם תמה ואמר באופייניות: הרי ניתן להחיל את אותם ראשי תיבות בדיוק בצורה הפוכה. והרב סגל השיב לו אשר השיב, במענה הראוי יותר להתוועדות חסידית ולא לציטוט בכתב.

בהיותו בעל פה מפיק מרגליות, התכוון בוודאי המשפיע הנודע בפרפראה שלו לכך שלפתע כולם עוסקים בעבודת התשובה, בעבודת התפילה ובכל שאר הדברים המאפיינים את הלוך רוחו, שיגו ושיחו של כל חסיד חב"ד, לא רק באלול אלא בכל ימות השנה, כמי שלומד חסידות, מתנהג בחסידות, ומשתדל להלך באורחותיה.

האמת היא שבניגוד מוחלט למה שמוכר כ'זמן אלול' שבו ייפתחו היכלי הישיבות בכל העולם ביום ראשון הקרוב, שוני עצום ומהותי יש ברוחש והמתרחש בין כתלי ישיבות 'תומכי תמימים' די בכל אתר ואתר, דווקא בהתרגש ה'זמן' החדש, לעומת האווירה הרוגשת בכל שאר הישיבות. תכונה אחת, עיקרית ומרכזית, זורמת בעורקי כל בחור באשר הוא בימים הללו, ימי פתיחת ה'זמן' החדש והיא אשר אופפת את ה'זאל', את חדר האוכל, את חדרי הפנימייה. לה מוקדשים מרבית הדיבורים והשיחות בין הבחורים, ה'תמימים', לבין עצמם בשעות הפנאי. תכונה של דריכות וכוננות.

זר כי יקלע להווייתה של ישיבה חב"דית החל מיום ראשון הקרוב לא יוכל לקלוט את פשר הלבה הרותחת, המבעבעת, האופפת את האווירה כולה. יותר מעשרים שנים חלפו מאז ג' תמוז, כשחושך נורא כפול ומכופל כיסה את עין הארץ. עם זאת, ולמרות זאת, עם התרגש חודש החגים הבעל"ט מתרוקנים כמעט לחלוטין היכלי הישיבות, מאות רבות של בחורים עושים דרכם ברכבת אווירית לבית חיינו.

הם גודשים בהמוניהם את האוהל הקדוש ואת סביבותיו. הם שוהים בד' אמותיו של הרבי בימים הנוראים. הם שוטחים את צקון לחשם בחדרו הקדוש של הרבי. בחסות 'ועד התמימים העולמי' – יציר כפיו של קודשא בריך הוא לערובת העתיד של הימים הללו – הדואג לכל מחסורם הגשמי והרוחני, הם ממלאים את שעות היממה בלימוד אינטנסיבי של נגלה וחסידות. הם מתוועדים עם טובי המשפיעים. הם מטעינים את כל חושיהם באנרגיה חסידית של התקשרות לכל השנה כולה.

אמת. אין 'תמים' שאיננו מתרגש ביום הראשון של ה'זמן' החדש. 'שיעור' חדש, 'מגיד שיעור' חדש, מסכת חדשה, משפיע חדש. אבל מעל לכול העיניים נישאות אל השבוע האחרון של החודש. אל התאריך שבו עומדים רובם ככולם, להמריא, לתדלק את כל כוחות הנפש. הפתגם החסידי, "רבי לא שנה – חייא מניין" שאולי מוכר לנו כאברכים, מוחשי עד כדי מישוש בהווייתם של תלמידי התמימים. אי אפשר שלא לראות זאת בפניהם. אי אפשר שלא לחוש זאת במה שקורן מכל אחד מהם.

ההתקשרות הברה והטהורה הזו שאין בה מתום. כיסופי הערגה הללו הבאים לידי ביטוי במסות של לימוד והכנה ראויה מאין כמותה. הלהט והבקיאות בכל רגע וכל הגה מדברי ימי בית חיינו – כל אלו אינם אלא מושא לקנאה והערצה של כולנו.

אשריכם, גיבורי החיל, חיילי בית דוד. כור ההיתוך שעברתם, מי בישיבת הקיץ צעירי ליובאוויטש, שהלב התרחב לפתוח את תמונת הענק שנפרסה באתר זה ולזהות בה כל אחד מכם, מי כמפקדים ובעלי שלל תפקידים מבורכים בקמפ גן ישראל על פארי שלוחותיו – חישל וחיזק אתכם לימים הבאים הנכונים לפניכם. ברכתנו נתונה לכם על סף פתחו של חודש אלול: הצליחו בלימודכם, הצליחו בהכנותיכם הרוחניות לנסיעה לחצרות קודשנו, לאשתאבא בגופא דמלכא, הצליחו בכל רגע קדוש שמסור בידכם. הצלחתכם – הצלחתנו!

לחיים, לחיים ולברכה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.