מערכת COL | יום כ"א אב ה׳תשע״ה 06.08.2015

מה הביא את אלפי נשי חב"ד לכינוס בחום הכבד? ● מיוחד

מה הביא את אלפי הנשים מכל רחבי הארץ לכינוס נשי חב"ד בארנה בחולון, בחום הכבד? ● השליחה בת"א ויו"ר הכינוס, הגב' הינדה גרליצקי, בראיון מיוחד ל-COL על כינוס נשי חב"ד, האלבום שיצא בהוראה ישירה של הרבי ועל סוד ההצלחה ● וגם: שיר ערש יהודי מיוחד, המתאים לכל אמא יהודיה ● מגזין שישי  כינוס נשי חב"ד
מה הביא את אלפי נשי חב
(צילומים: מנדי הכטמן)
משה בן-חיים

קיץ תשמ"א, לפני 34 שנים, צפת. בביתם של זוג השלוחים הצעירים הרב יוסף והגב' הינדה גרליצקי, שהגיעו עם קבוצת השלוחים הראשונה מהרבי לחזק את הישוב החב"די באה"ק, התכנסו קבוצת נשים בכדי לדון ולהערך ל"כינוס נשי חב"ד" שכבר הפך למסורת (כינוס נשי חב"ד השנה הוא ה-53 במספר).

בנוסף לגב' גרליצקי המארחת, השתתפו בפגישה גם השלוחות: הגב' שרה קפלן, הגב' לאה פרידמן, והגב' רחל הנדל. באותו קיץ, ההרשמה היתה ערה במיוחד, ומאות נשים מכל רחבי הארץ נרשמו לכינוס, שתוכנן להערך בצפת, אז עיר קיט מובילה בארץ. הן ישבו על המדוכה ודנו בשאלה היכן לשכן את כל מאות הנשים שנרשמו, היות והכנס תוכנן להמשך יומיים, בשבת קודש וביום ראשון שלאחריו.

עלה רעיון, אולי לשכור כיתות לימוד בבית ספר, לארגן מיטות צבאיות מתקפלות. הרב זושא וילימובסקי, ה"פרטיזן" של הרבי, (היה שליח של הרבי ל"עניינים מיוחדים") לא אהב את הרעיון. "נשי חב"ד ישנו על מיטות צבאיות?!" הוא קבע: "לא!"


זושא וילימובסקי "הפרטיזן של הרבי" (במרכז התמונה) יחד עם ר' שלמה מיידנצ'יק מוסרים  לנשיא זלמן שז"ר עוגה בשליחות הרבי, פורים תשל"ג (ארכיון)

"התקשרנו למזכירות של הרבי והרב חודקוב אמר שישכרו חדרים בבתי מלון, שם ישכנו את כל הנשים", מספרת הגב' גרליצקי, "וכסף מנלן? המזכירות של הרבי תשלם (!). ה'בנקעט' המפואר ביום שישי נערך באולם 'ענבר'.

"מאז הכנס הפך לאבן דרך משמעותית, בכל השנים שאחר כך, והשפעתו ממשיכה עד היום, והכל בהשפעה ובדחיפה שהרבי נתן אז".

אחד מהאלבומים שהפכו לנכס "צאן וברזל" בארון הספרים החב"די של נשי חב"ד, הוא האלבום "אשת חיל" שיצא בעקבות אותו כינוס. האלבום הזה יצא בהדרכתו של הרבי, וגם במימון... המזכירות.

במושגים של הו"ל והפקה של אותם שנים, האלבום היה משהו יוצא דופן, ומושקע במיוחד.

סיפורו של האלבום

וזה סיפורו של האלבום: ביום ראשון בערב, הסתיים הכינוס המוצלח של שנת תשמ"א, בעיה"ק צפת. התכנסו להן שוב, קבוצת הנשים המארגנות, והתקשרו למזכירות, כדי לדווח על הכינוס. על הקו היה הרב חודקוב. "אני זוכרת שהשתררה שתיקה לפתע בקו הטלפון", נזכרת הגב' גרליצקי. "הבנו שהרבי היה על הקו". הרב חודקוב אמר שיוציאו אלבום מיוחד שיסקר את הכינוס שכבר היה.

רק היתה בעיה קטנה: לא היה צלם שתיעד את האירוע. איך מסקרים משהו שכבר היה ולא היה מי שצילם? הרב חודקוב: "הרי יש את הצלם לוי יצחק פריידין. הוא יסע לצפת, ויצלם את ההווי של שיכון חב"ד ואת פעילויות נשי חב"ד, ואת זה יכניסו לאלבום... ומי ישלם? המזכירות... (הכל כמובן, בהוראת הרבי)

מי שזוכר את הצלם לוי יצחק פריידין ע"ה, ואת איכויות צילומיו, יודע מה הוא היה מסוגל לעשות. 'להכניס את האוירה בתמונות'. שלא לדבר על כך שמדובר בהוראה ישירה של הרבי. לוי יצחק הגיע עם הציוד, 'תיזז' את המארגנות לאולם 'ענבר' שם נערך הכינוס וצילם עוד ועוד... את האוירה בשכונת כנען בצפת, (עוד בטרם נבנתה הקריה) את הסמטאות, את הווי החיים. את התוצאה, אפשר לראות באלבום "אשת חיל".

את שלבי העריכה הסופיים של האלבום, עשתה הגב' גרליצקי יחד עם המארגנות, מספר חודשים אחר כך בת"א, לשם עברו הזוג גרליצקי בשליחות הרבי.

הרב אפרים וולף ע"ה, נחלץ גם הוא לעזרה, ביודעו עד כמה הפקת האלבום היתה חשובה לרבי. הוא קישר את הנשים המארגנות עם הרב מוטי גל ע"ה, והוא מצידו המליץ על גרפיקאי מוכשר במיוחד, שגר בעיר העתיקה ביפו, שאייר את האיורים הנלווים, שהוסיפו חן מיוחד לאלבום. וכך, לאחר מאמץ משולב, האלבום יצא לאור.

"הכינוס הזה בתשמ"א, וגם האלבום המהודר, נתנו את הדחיפה לכינוסים הבאים, ומאז הם הפכו למשהו גדול יותר, ממה שהיה מקובל ומוכר עד אז", מציינת הגב' גרליצקי.

כך מארגנים את האירוע

נעבור בגלגל הזמן, לכינוס נשי חב"ד, השנה. איך מארגנים כינוס בסדר גודל כזה?

"מתחילים בתכנון, כבר בתחילת החורף. כך דברים מתפתחים. אנחנו קודם כל מכינים את המסגרת הרעיונית סביבה יבנה כל הכינוס. קודם כל, אני אוספת את כל קטעי הוידאו של הרבי בנושא כינוס נשי חב"ד, ומתוך דברי הרבי אנחנו בוחרות את הנושא המרכזי שסביבו יבנה הכינוס. רעיונות עולים ויורדים, ולאט לאט הכל מתגבש."

איך גורמים לאלפי נשים לעזוב את הבית, ולהגיע בחום הזה?

"הכנס הזה הוא לא רק מושקע מקצועית. בדר"כ באירועים בסדר גודל דומה, המפיק 'שובר את הראש'. אצלינו נשות חב"ד עושות את העבודה, והקו המנחה אותנו זה מה הרבי אומר על הכנס. המפיק מסייע להוציא את התכניות אל הפועל. כאן יש לציין את המקצועיות של המפיק רונן פלד, שהוא לא רק מפיק אלא גם אמן ובמאי יוצא מן הכלל.

"הכל יחד. מקצועיות, תוכן אמיתי, מסרים חזקים, ודברי הרבי. מה יכול להיות יותר מדבר אמיתי? כשזה אמיתי – זה עובד".


"כשזה אמיתי - זה עובד". הכנס ב"ארנה" השבוע (צילום: מנדי הכטמן)

מה היה הקטע המרגש בכינוס?

"הגב' זלטא פריימן, היתה שנים רבות מורה בכיתה ב' בכפר חב"ד. לפני 30 שנה, היא לימדה בכיתה את המכתב שהגיע מהרבי לכיתה של הגב' רחל זמיר בג'סי כהן בחולון. למחרת חוזרת ילדה לכיתה, ואומרת למורה: 'אמא שלי היתה שם, בגן של רחל זמיר, וגם היא ציירה לרבי!'. בעיניי, זהו רגע מרגש ומיוחד, שבכפר חב"ד יש כבר שלושה דורות בזכות אותה השפעה מהגן בג'סי כהן בחולון! המסר חשוב מאוד: השפעה של חינוך, היא לדורות.

"קטע נוסף מיוחד ומרגש, היה על שיחה של הרבי, שמנהג נשים יהודיות להרדים ילד יהודי קטן עם שיר ערש יהודי, וכל מה שילד רואה ושומע משפיע עליו. ערכנו מופע של שיר ערש שהיה מרגש מאוד, והיו הרבה דמעות התרגשות בקהל.

"הביצוע וכתיבת השירים בכינוס היה של המשורר אורי מרטון, וכל רגע היה מרגש. המילים המקוריות הן משיר ערש יהודי עתיק, עם עיבוד עכשיווי ומיוחד, בכדי שהמשתתפות תוכלנה לשיר אותו לילדיהן בבית"...

והנה מילות השיר:

ראזשינקעס מיט מאנדלען (צימוקים ושקדים)

ליד מיטתו של ילד החמד

יושבת האם, שרה-לו שיר ישן

עוצמת עיניה, ערשו מנדנדת

אותו מרדימה היא בשיר, שיישן.

איי לי לו לי לו לי לו...

ליד מיטתך, בני הקטן

רובץ לו בשקט גדי לבן

בשוק הוא סוחר ומרוויח

צי-מוקים ושקדים;

אתה תלמד תורה ותצליח;

נומה, נומה ילדי.

תורה, מתוקה היא מדבש ומנופת!

תתמיד בה ביום ובליל, אל תחדל;

תורה היא סחורה, טובה ומאלפת

אתה תהיה כה חכם, כשתגדל.

איי לי לו לי לו לי לו...

עצום-עיניך וראה נא, עוללי

יהודי העולם לכאן עולים

טסים על ענן משמים

צימוק ושקד בכיסם

אל בית המקדש בירושלים -

נומה צדיק קטן,

נומה חסיד קטן,

שכב נא ונומה ושן.

***

לסיכום, הגב' הינדה גרליצקי מודה לארגון "נשי חב"ד", למסייעים לתורמים ולמארגנים ולכל אלו שעושות לילות כימים להצלחתו ולהצלחת הכינוס, ומבטיחה בע"ה בשנה הבאה "כינוס הקהל" מיוחד במינו – בדיוק כמו שהרבי רצה...
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.