מערכת COL | יום כ' אב ה׳תשע״ה 05.08.2015

'חיילים' בקעמפ ● אליעזר שולמן

אם יש אחראי העוקב אחר היעדים המבוקשים בתוכנת הניווט הפופולארית 'ווייז', ביום שלישי השבוע הוא בוודאי תהה בינו לבין עצמו מה יש בכתובת 'בית צבי סיטרין' אותה סימנו כמה מאות נהגים. אם היתה לו אפשרות לשאול הוא היה נענה כי זה יום ההורים ל-370 חניכי הקעמפ 'גן ישראל' המתקיים, זו השנה ה-11, בכפר על שם צבי סיטרין השוכן במישור חוף הכרמל  ● אליעזר שולמן בטור אישי ל-COL   'חיילים' בקעמפ
'חיילים' בקעמפ ● אליעזר שולמן

אליעזר שולמן

אם יש אחראי העוקב אחר היעדים המבוקשים בתוכנת הניווט הפופולארית 'ווייז', ביום שלישי השבוע הוא בוודאי תהה בינו לבין עצמו מה יש בכתובת 'בית צבי סיטרין' אותה סימנו כמה מאות נהגים. אם היתה לו אפשרות לשאול הוא היה נענה כי זה יום ההורים ל-370 חניכי הקעמפ 'גן ישראל' המתקיים, זו השנה ה-11, בכפר על שם צבי סיטרין השוכן במישור חוף הכרמל.

צריך להיות במקום כדי לעמוד על מהותו של הקעמפ. הוא נמשך 15 ימים ברציפות והילדים ('חיילים' בשפת 'גם ישראל') שמשתתפים בו לומדים ונהנים יחדיו. בדרך כלל בשעות הערב המאוחרות, בקול עייף אך מרוצה עד מאוד, יקבלו ההורים טלפון מהבן בו הוא ידווח להם בקצרה על חוויות היום, מה הוא עשה ב'לערנען קלאב', כמה 'כתרים' יש לו ומה היה התפריט ב'עסען עסט זיך'. השיחה תימשך דקות ספורות בלבד שכן 'עוד כמה דקות הגנרל מגיע לעשות כיבוי אורות'.

כפי שניתן להבין ל'גן ישראל' שפה פנימית משלו.

חייל הוא כל ילד בקעמפ הוא חייל בצבאות ה', הממלא את המשימות המוטלות עליו ע"י הרמטכ"ל האדמו"ר מליובאוויטש.

מסדר בכל בוקר וערב מתקיים מסדר, בו עומדים החיילים לפי סיירות, שרים המנונים ואומרים את 12 הפסוקים.

סיירת בקעמפ 27 סיירות, הממוספרות מ101 ועד 127. כל 12 חיילים מתאגדים עם מפקד ומלמד לסיירת אחת. הסיירת היא הקבוצה למשך הקעמפ, המשפחה הקרובה. איתה יבצע החייל את המשימות המוטלות עליו, איתה ילחם ואיתה ינצח.

מפקד דרגה מספר 1 בסיירת. תלמיד ישיבה בן 18-19 ('תמים' בשפה החב"דית) שלוקח פיקוד על סיירת אחת למשך הקעמפ. הוא האבא והאמא של כל חייל בסיירת. המפקד מלווה את חיילי הסיירת בכל המשימות, מסייע ועוזר להם להתמודד איתם.

מלמד דרגה מספר 2 בסיירת. גם הוא תלמיד ישיבה בן 17-18, שעוזר למפקד בפיקוד על הסיירת. המלמד, הוא זה שגם מעביר לחיילים את חומר הלימודים במשך זמן הקעמפ, מתוך החוברת 'לערנען לערנט זיך'.

גנרל
סמכות העל בקעמפ, אלו הם שלושת מנהלי הפעילות ואנשי המשמעת.

לערנען לערנט זיך. חוברת הלימודים של קעמפ גן ישראל. בכל יום תשב הסיירת שעתיים תמימות עם המלמד על מרחבי הדשא הנפלאים, וילמדו בשקידה מתוך החוברת על הנושא השנתי. החוברת מחולקת לשלושה: גמרא (השנה בנושא מצוות הקהל), הלכה ושיחות של הרבי מליובאוויטש על נושא הלימודים השנתי של הקעמפ. השיחה בה התמקדו השנה: אני (לא) נבראתי (אלא) לשמש את קוני.

במקביל מחולקת לילדים חוברת "חוקקים אותיות" ללימוד משניות ושורות של 'תניא' בעל פה. על כל מספר שורות או משניות שיבחן ה'חייל' אצל אחד מצוות הקעמפ הוא יקבל העלאה בדרגה (החל מ'טוראי' ועד 'אלוף) לצד 'כתר' שיש לו שווי כספי ואיתו הוא יכול לרכוש ממתקים, חטיפים או פחיות שתיה. מידי שנה נבחנים בקעמפ על אלפי משניות בעל פה לצד מאות שורות של תניא.

חוברת הלימודים היא מלאכת מחשבת בפני עצמה. מושקעת בה עבודה רבה, כדי לספק חומר לימודים רב ומגוון, דמויות חסידיות מלוות את הלימוד עם סיפורים, משלים ואפיזודות שונות מחיי היום יום.

מלחמת התקשרות ל-48 שעות תפתח מלחמה של ממש. הקעמפ כולו יתחלק לשתי פלוגות. כשלכל פלוגה ילווה מסר חסידי שאותו הוא יצטרך לייצג נאמנה. המלחמה תוכרע על ידי תפילות בהתלהבות, הנהגה חסידית ובעיקר לימוד משניות ותניא בעל פה. בראש כל פלוגה יעמוד ה'קצין'.

עסן עסט זיך חדר האוכל. שלוש פעמים בכל יום יתייצבו שם ה'חיילים' לארוחה טובה, בריאה ומזינה.

שלאפן שלאפט זיך. הפנימיה. האדומה, הכחולה והצהובה, שלושה פנימיות יש בקעמפ. אליהן בשעת לילה מאוחרת יבואו החיילים עייפים וסחוטים מיום עמוס פעילות. לפני שיגיעו אליהן יצפו ה'חיילים' בוידיאו של הרבי. בפנימיה עצמה המפקד או המלמד יספרו סיפור חסידי לפני השינה, יוודאו שהילדים קראו קריאת שמע ויתריאו: 'הגנרלים' בדרך

הרב חיים קפלן, שליח כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל בצפת ויו"ר אגודת קרית חב"ד צפת, הוא האיש אשר לקח על עצמו את הדאגה למימון כל הצד הגשמי של הקעמפ. הרב אברהם קירנברג, שבימות השנה משמש כמנכ"ל כפר סיטרין, לקח על עצמו את כל השאר, היינו הכנת כל תוכניות הטיולים וההווי, נושא הלימוד בקעמפ ועוד הרבה מאוד פרטים גדולים וקטנים כאחד שבסופו של דבר מבטיחים את הנאת הילדים וההורים, שמקבלים ילד עם עוד קצת חסידישקייט וערכים רוחניים.

בשעת ערב מאוחרת, בשיחת טלפון, יסביר לי הרב קפלן בשביל מה צריך את הקעמפ: "במשך השנה נמצאים הילדים תחת השפעה חינוכית חסידית, בחיידר ותלמוד תורה. בימות החופש נשארים הילדים ללא מחסה מעניני הרחוב, וכך הם נחשפים לרוחות שליליות שאינם מתאימות לילדי ישראל. בישראל מדובר בשלושה שבועות בלבד. בחו"ל מודבר על למעלה מחודשיים.

"בתגובה לזאת הוחלט ע"י ה'מרכז לעניני חינוך' (המל"ח) של חסידות חב"ד לייסד 'קעמפ גן ישראל' – מחנה קיץ לבנים, בו ישהו בזמן החופש וכך ישמרו מנזקי הרחוב, ההצעה הובאה לפני הרבי מליובאוויטש שנתן את ברכתו ועידודו לכך. הרבי הסביר שלקעמפ יש יתרון מסויים על שנת הלימודים משתי סיבות. הראשונה, הלימודים נעשים בשמחה ובהנאה. סיבה נוספת, בניגוד לשנת הלימודים בה לכל ילד יש זמן בו הוא הולך ברחוב וחשוף להשפעות שליליות הרי שבקעמפ הילד נמצא ב"חיידר" 24 שעות ביממה. ואכן ברבות השנים הורים ומחנכים כאחד ציינו ומציינים כי את ההשפעה שהילדים מקבלים בקעמפ ניתן לראות עליהם במשך כל השנה
הקעמפ הראשון היה בשנת תשט"ז בעיר עלענוויל שבניו יורק. מאז ועד היום מתקיימים עשרות קעמפים ברחבי העולם, בהם מתחנכים ילדי ישראל במשך הקיץ.

"לפני 11 שנה ביקשה קבוצת בחורים נמרצים להקים מחנה קיץ מסוג זה בארץ ישראל לתקופת בין הזמנים הקצרה. את הצד הגשמי של הקעמפ לקחתי על עצמי. נדהמתי שכעבור פחות משבועיים היו רשומים לקעמפ הראשון 70 חיילים. כיום אנחנו עומדים על ממוצע של 400 חיילים בכל שנה. בשנה שעברה היו 430 חיילים. השנה יש 370 חיילים.

"במקביל, 'גן ישראל - ארץ הקודש' מפעיל בנפרד קעמפ לבנות וקעמפ לתלמידי ישיבה. כל הקעמפים באותה מתכונת. בסך הכל בפעילות בשנה זו השתתפו 1165 'חיילים' ו'חיילות'.

"בכל שנה מחדש אני נושא שתפילה לקב"ה שיסייע לי לממן את הקעמפ. בחסדי שמים אני כבר 11 שנה מצליח לגלגל את החובות, בסיועם של נדיבים שונים – בראשם הנגיד החסידי לוי לבייב שתורם לנו את כפר סיטרין אשר שייך לו - שתורמים ביד רחבה, ועדיין עלינו לגייס כסף למימון כל הפעילות.

"השנה היה מי שאמרו שאנחנו הקעמפ היקר ביותר. זו טעות. הקעמפ נמשך 15 יום, כולל 2 שבתות. יש כל יום שורה של פעילויות כמו בריכה, קרטינג ועוד רבות. יש טיול של יומיים. העלויות הן אדירות. התשלום הנגבה מההורים אינו מממן את העלויות".

שים לרגע בצד את הקשיים. יש רגע של הנאה?

"בהחלט. לשמוע מההורים ביום ההורים את ההתרשמות שלהם כפי שהם שומעים מהילדים, ואת התועלת שהם מפיקים מכך בחינוך הילדים. ויש גם את ההנאה האישית שלי מהילד שלי שנמצא בקעמפ. את ההשפעה החינוכית גם אני רואה". 

ושאלה אחרונה מהיכן הביטויים "עסן עסט זין" וה"שלאפן שלאפט זיך"?

(צוחק) הם מגיעים מהניגון החסידי "עסן עסט זיך, שלאפן שלאפט זיך, אבער וואס זאל איך טאן אז עס דאווענט זיך נישט" (לאכול 'הולך לי', לישון 'הולך לי', אך מה עלי לעשות כשלא 'הולך לי' להתפלל).

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.