מערכת COL | יום כ' אב ה׳תשע״ה 05.08.2015

שווקה כציצית חב"ד עם הכשר, ואין בה שיעור ● תחקיר

ציציות עבור ילדים בגיל חינוך שווקו לאחרונה תחת השם "ציציות חב"ד" ותחת הכשר מהודר והן ללא שיעור הלכתי מינימלי של 50 ס"מ ● עד היום שווקו הציציות בגודל המתאים, ולאחרונה החלו לייצר את הציציות בגודל 46 ס"מ – פחות מהמינימום ההלכתי הנדרש ● במקומות בחו"ל בהם אין עירוב יש בעיה נוספת: ציצית שאינה כשיעור אסורה בטלטול ברשות הרבים ● ומה תגובת מנכ"ל החברה המשווקת?  לתחקיר המלא
שווקה כציצית חב
קטע משו"ע אדמוה"ז בעניין הגודל המינימלי לשיעור ציצית. צילום רקע: ברלה שיינר

הסיפור החל לפני שבועות אחדים. ר' א. ז. מירושלים (השם במלואו שמור במערכת), קונה ומכין ציציות בעצמו בשיטה מיוחדת. לפחות פעמיים בשנה, הוא מעניק אותן לילדיו, לנכדיו, ולניניו. לאחרונה הוא הגיע לסוחר הקבוע שלו, והלה עונה לו: "הפעם אין ציציות במידות האלו". לאחר הפצרות נענה הסוחר ופנה למפעלים הגדולים, לבדוק. התשובה שקיבל היתה מפתיעה: "אין לנו עכשיו בגודל הזה. אם תזמין 1000 – 2000 'חתיכות', נכין לך באופן מיוחד".

א' לא הרים ידיים. הוא החל לכתת רגליו בין החנויות, ומתברר לו ששינו את הגודל של הציציות מגודל 50*100 ו- 50*80, ל-46*80 ו-46*100 ס"מ, בהתאמה. בשו"ע אדמוה"ז כתוב שהגודל המינימלי בציצית לילד קטן החייב בחינוך חייב להיות אמה על אמה. אמה=48 ס"מ. כלומר, בייצור החדש, הציציות לא כשיעור המינימלי!

מיודעינו "הפך את הכל" כדי למצוא ציציות לילדים כשיעור, והעלה חרס בידו. בשיחה למערכת COL הוא מספר: "בחברות שונות קיימת אותה בעיה, רק שבציציות של חברת "משכן התכלת", הבעיה שכתוב על זה "ציצית חב"ד", ועם השגחה מפורסמת. יש לכך השלכה הלכתית נוספת, בכך שבחו"ל במקומות בהם אין עירוב אנשים לא יודעים, וילדים יוצאים מהבית עם ללא שיעור ציצית, ובכך נכשלים בעבירת טלטול בשבת. מדובר בהטעייה של הציבור!"

ר' א', מביא גם את דברי אדמוה"ז בהלגות ציצית סימן י' סעיף ט"ז : "... ואם חציה פתוח וחציה סתום מטילין אותו לחומרא וחייבים בציצית אבל אין מברכין עליו שספק ברכות להקל ואין יוצאין בו בשבת דשמא פטור מן הציצית והרי הם כמשאוי ואפילו לכרמלית שאין בו אלא איסור דרבנן אין יצאין בו".

לא התעצל ר' א. ז. והלך לחנות של "משכן התכלת" ובידו כלי מדידה לבדוק למעשה את המידות, בפועל. (ולא רק מה שמצויין מבחוץ על האריזה) לצורך העניין הוא גם צילם את המימצאים. (ראה תמונות מצורפות) להלן תוצאות בדיקתו:

ציצית במידה 4, רוחבה בפועל 44 ס"מ, בעוד על האריזה כתוב: "רוחב 46 ס"מ".

ציצית במידה 3, רוחבה בפועל 40 ס"מ, זהה לכתוב על גב האריזה: 40 ס"מ.

"במידות גדולות יותר, זה מתאים כבר למעל גיל בר מצווה", הוא מציין.

בשיחה שניהל עם סוכן הציציות, מסתבר שרוב הלקוחות הן בפועל אימהות שקונות לילדיהן ציצית, ומוטעות בגלל הכיתוב "ציצית חב"ד" וההכשר המהודר המצויין על האריזה.

ר' א', פנה גם לחברת "משכן התכלת", ונענה ש"הנושא בבדיקה".

פנינו למנכ"ל חברת "משכן התכלת" מר שלמה אברהמי, וזו תגובתו:

"אני מכיר את התלונה. זו אכן טעות, וכבר אתמול הוריתי על תיקונה. מדובר בטעות באריזות, וציציות הוכנסו לאריזות לא מתאימות. אנחנו פועלים תמיד לפי הגדרים ההלכתיים. היתה טעות והיא תתוקן לאלתר".



הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.