מערכת COL | יום י"ט אב ה׳תשע״ה 04.08.2015

החסיד שגרם לאלפי נשים לדמוע מהתרגשות ● מיוחד

עין לא נותרה יבשה, כשאתמול, בכינוס נשי חב"ד השנתי הוגש לגננת רחל זמיר אות הוקרה מיוחד על מפעל חייה ● הרב טובי והבה, מחשובי חסידי חב"ד בבת-ים, ובעצמו תלמיד של הגב' זמיר לפני חמישים שנה (!) נבחר לנאום בעת קבלת הפרס, ואמר: "'כל המלמדו תורה כאילו ילדו'. הפרס הזה, הוא בשמי, בשם ילדי, בשם נכדי, ובשם עוד אלפים שלמדו אצלך במשך השנים, שהם בעצם, ילדייך, נכדייך, ונינייך" ● בראיון בלעדי ל-COL מגולל הרב והבה את סיפור חייו מגיל ארבע בגן של רחל, ועד לרגע המרגש ביותר, ברגע הענקת אות ההוקרה  הרגע שריגש בכנס נשי חב"ד
החסיד שגרם לאלפי נשים לדמוע מהתרגשות ● מיוחד
הרב טובי והבה (צילום: חדוה רומנו)
משה בן-חיים

עין לא נותרה יבשה, כשאתמול, בכינוס נשי חב"ד השנתי הוגש לגננת רחל זמיר אות הוקרה מיוחד על מפעל חייה. הרב טובי והבה, מחשובי חסידי חב"ד בבת-ים ומי שידיו רב לו בהפצת המעיינות ובקירוב אחינו בני ישראל לתורה ולמצוות - תלמיד של הגב' רחל זמיר בגן חב"ד בחולון לפני חמישים שנה (!) נבחר לנאום בעת קבלת הפרס.

הנאום היה מתוכנן, הטקסט היה כתוב לפניו. אך כשראה הרב טובי את הגננת שלו הגב' רחל זמיר עולה לבמה, הוא עזב את התכנונים המוקדמים.

"ראיתי את ההתרגשות מהקהל. התמונות מחייה ריצדו ועלו על המסך, והיו מחיאות כפיים. חרגתי מהטקסט ודיברתי ספונטני, מהלב", הוא סיפר אחר כך.

בין הדברים, אמר: " אני כאן לפניכם, עם הכובע והסירטוק (...) וכל מה שאתם רואים – שלה הוא. כתוב 'כל המלמדו תורה כאילו ילדו'. הפרס הזה, הוא בשמי, בשם ילדי, בשם נכדי, ובשם עוד אלפים שלמדו אצלך במשך השנים, שהם בעצם, ילדייך, נכדייך, ונינייך". מחיאות הכפיים והדמעות התערבבו להן באולם הענק ב"ארנה" של חולון.

הרגע המיוחד הזה, העלה את האוירה המחשמלת באולם הענק, והתמונות מחייה של הגננת שעלו על המרקע רק הוסיפו לרגע המרגש. "באנו מקצה הארץ, עזבנו את המשפחה, וכל זה היה שווה לרגע הזה, לראות את הכרת הטובה הזו", אמרו לרב והבה גננות ומורות אחרי האירוע. "כעת אנחנו יודעות שיש שכר לעמלינו, גם אם הדרך נראת לפעמים קשה".

מדוע נבחר דווקא הרב טובי והבה לנאום בעת הגשת אות ההוקרה?

סיפור חייו של הרב טובי והבה, שזור בהשפעה גדולה מצד הגננת רחל זמיר, מאז שנכנס לגן שלה בשכונת ג'סי כהן בחולון, בגיל 4. כאמור, לפני 50 שנה. 

שעות אחדות לאחר נאומו המרגש בכנס נשי חב"ד, סיפר הרב טובי והבה ל-COL:

"הורי היו מסורתיים, סגנון ישראלי של 'קידוש-ליד-הטלויזיה-בשבת'. גרנו בשכונת ג'סי כהן בחולון, וההורים החליטו לשלוח אותי לגן חב"ד. שם הכרתי את הגננת רחל זמיר, שלימדה אותנו לומר מודה אני כל בוקר לפני הכל, שמע ישראל, וכל מה שילד יהודי צריך לדעת. הייתה לה התמסרות גם מעבר לשעות הלימודים, בקשר עם ההורים וביקורי בית. אני זוכר את עצמי כילד שואל את אמי בפליאה: 'אמא, הגננת היא גם חברה שלך?'. הקשר המיוחד הפליא אותי."

שנת הלימודים בגן חלפה עברה לה, והוריו של טובי רשמו אותו לבית ספר לא דתי בשכונת ג'סי כהן בחולון. "בית הספר היה מטר מהבית. ביום הראשון הגעתי ללימודים, ומיד המורה התחיל בשיעורים הרגילים. הייתי הילד היחיד בכיתה עם כיפה לראשו. הצבעתי, ושאלתי את המורה: 'מתי יהיה מודה אני?'. המורה הגיע מולי, הוריד לי את הכיפה מהראש, ונהם עלי: 'פה לא אומרים מודה אני, פה אין אלוקים (ר"ל)!'. ניסיתי לומר: 'אבל רחל הגננת היתה...'. המורה: 'שכח הכל! פה זה לא גן!!!'

פה הסתיים הפרק. בהפסקה הראשונה, טובי לקח את הילקוט, וברח הביתה מבית הספר. "הייתי עקשן. אמרתי להורי: 'לא מוכן לחזור לבית הספר שלא אומרים בו 'מודה אני' ואין אלוקים". ההורים, ניסו ככל יכולתם לשכנע את הילד, אך ללא הועיל. האמא, יצרה קשר עם רחל הגננת, שאולי תשפיע על טובי לחזור לבית הספר. רחל הגננת הסבירה להורים שלטובת הילד כדאי שישלחו אותו לבית ספר חב"ד בחולון. "זה קצת יותר מרוחק, אבל כדאי לכם, זה לטובת הילד", אמרה אז. "והכל מאז היסטוריה", אומר הרב טובי.

הרב עמוס קרניאל, שהיה המנהל כשטובי היה בבית ספר חב"ד (בשנים שלמד בכיתות הגבוהות) הטביע את חותמו בילד טובי. הוא השפיע עליו רבות, וגם הזמין אותו אליו הביתה, לשבתות בכפר חב"ד. "מצד אחד היה לי קשר עם הגננת רחל שתחי' כל השנים, ומצד שני עם הרב עמוס קרניאל ז"ל". שניהם עיצבו את אשיותי".

טובי למד תקופה בישיבה תיכונית, ואחר כך נכנס ללמוד בישיבת תות"ל בכפר חב"ד. מגיל 16 הוא החל לפעול בבית חב"ד חולון, וסייע בשלבים הראשונים להקימו, יחד עם השלוחים הרב לוי וילימובסקי והרב יוסק'ה לידר. "בית חב"ד חולון היה נחשב אז לאחד המוצלחים בארץ, הגיעו אלינו ללמוד ממקומות אחרים".

30 שנה אחרי שטובי עזב את הגן, הוא קיבל פנייה מהגב' רחל זמיר. "אני עורכת ספר על שליחות חיי, ואני מבקשת אם תוכל להוציא אותו לאור", ביקשה ממנו. הגננת, בחרה דווקא בטובי והבה, מתוך כל המוציאים לאור, שיוציא לאור את הספר. מסתבר, שההחלטה הצדיקה את עצמה, והספר "שליחות חיי" של הגב' הפך לרב מכר ולא רק בעברית.

 
ספרה של רחל זמיר "שליחות חיי"

אגב, סוד קטן: טובי והבה מופיע בשער הספר בשמו הספרותי ח"י ז"ך. ח"י=טובי ז"ך=והבה...

"הכרתי אותה כגננת. כשערכתי את הספר, הכרתי גם את סיפור חייה", מספר ר' טובי.

***

כאן הוא חוזר לרגעים המרגשים בכינוס נשי חב"ד אתמול, בארנה. "מחזור אחד לפני, בשנת תשכ"ה, הגננת רחל כתבה עם הילדים מכתב לרבי לרגל ט"ו בשבט, וכל ילד הוסיף את הציור שלו. המכתב שהרבי שלח חזרה לגן, הפך למפורסם (מופיע באגה"ק והודפס בספרה "שליחות חיי", ראה תמונה)


המכתב של הרבי בערב ט"ו בשבט לילדי הגן של רחל זמיר, והודפס בספר "שליחות חיי"

את המכתב הגישו לגננת רחל בכנס, הגב' זלטה הרצל, יחד עם תלמידה שהיתה אז בגן והשתתפה בכתיבת המכתב, הגב' טובה ראובני מכפר חב"ד. בנוסף הגישו לה מתנה ספר תהילים מפואר עם פיסת בד מהרבנית. המתנה היתה משהו מיוחד, הרי הגב' רחל זמיר היתה 'בת בית' אצלה".

"כל מה שאתם רואים – שלה הוא..." סיפור שזור בסיפור.

שליחות חייו

בשנת תש"מ, נסע הנער טובי לרבי, והתקבל ליחידות פרטית בי"א שבט. "הרבי ברך אותי במשך 3 דקות תמימות. הרבי מינה אותי להיות שליח בארץ ובעולם, בכתב ובע"פ".

"כנער בן 16 מחולון, אז עדיין 'לא סגור על עצמו', זה היה פלא גדול", הוא נזכר. כולם התפלאו מה הכוונה שליח בארץ ובעולם? בכתב ובע"פ? מסתבר, שזו היתה נבואה של הרבי".

הנער טובי פנה לידידים להתייעץ איתם על תשובת הרבי. הוא קיבל תשובות שונות שלא הניחו את דעתו. "חלק אמרו אולי הרבי התכוין אליך, 'עולם קטן' שתפעל בתוך עצמך". אולם המציאות הוכיחה אחרת.

"שליח בארץ ובחו"ל, בכתב ובע"פ"

בשנת תשנ"ד, היה בארץ 'תור הזהב' של תחנות הרדיו הפיראטיות. ברדיו 'גל', שהיה נחשב פפולארי באותה תקופה, חיפש בעל התחנה רב שיתן שיעור בימי שישי. "פנה אלי ידידי מנהל התחנה וביקש שאמצא רב לשיעור קבוע. חיפשתי, וכל מי שפניתי אליו התחמק משום שהתחנה לא שידרה לציבור דתי. אחרי תקופה אמרתי למנהל התחנה שלא מצאתי. הוא עונה לי: "אני כבר מצאתי. עקבתי אחריך מזה זמן, יש לך קול רדיופוני ואתה מדבר יפה. תגיש אתה את התכנית באופן קבוע."

"בכתב ובע"פ"

הרב טובי כתב לרבי והכניס את המכתב באגרות קודש. התשובה שקיבל, נתנה לו את האישור למהלך. "יסביר למאזיניו שתורת חב"ד היא לא פרטית ושייכת לכלל ישראל", ענה לו הרבי בחלק ט"ו. במשך שלוש שנים קולו של הרב טובי מעל גלי הרדיו נישא ברמה בימי שישי בצהרים, ובימי דפגרא הוא ערך התוועדויות מ-22:00 עד השעות הקטנות של הלילה. התכנית שלו זכתה במקום ראשון בסקר אחוזי צפיה, במשך שלוש שנים!

העלון "ופרצת" שהוציא בזמנו במסגרת פעילות בית חב"ד חולון, זכה לתפוצה ולהשפעה גדולה במונחים של אז. באמצעות הו"ל של ספרים, הרב והבה מכניס תכני תורה וחסידות, ומקיים את הברכה של הרבי – "בכתב".

"ובע"פ"

השיחה עם הרב טובי והבה, התקיימה לאחר שסיים למסור שיעור תניא למקורבים, אמש, לאחר נאומו המהדהד בכינוס נשי חב"ד. מאחורי השיעור הזה מסתתר סיפור מופלא בפני עצמו:

"שנת תשע"א, ליל שבת, לפני ל"ג בעומר. ישבתי סביב שולחן השבת עם ילדי ונכדי. לפתע אני חש משיכה בשרוול. חשבתי שזה אחד מנכדיי, והסתובבתי לראות. אני רואה מולי את הרבי, בגודל טבעי. הרבי מסמן עלי באצבעו ואומר לי כך: "לך לעונג שבת של הרב לוגסי. מכבדי אכבד". ברכתי ברהמ"ז, ויצאתי ברגל למקום השיעור. מרחוק אני מבחין בהתקהלות לא מוסברת. שאלתי מישהו מה קרה? הוא הסביר לי שהרב לוגסי לא הגיע שליעורו הקבוע. הוא פנה אלי: "אולי תחליף אותו כמה דקות ותגיד משהו?", וכך הרב טובי מסר את השיעור באותה שבת במשך כמה שעות ברציפות.

אחרי שבת, הסתבר שהרב לוגסי נסע למירון, וסיכם עם רב אחר שיחליף אותו. אותו רב מחליף כבר היה בדלת, בדרכו לשיעור, ולפתע חש שלא בטוב, וכך קרה שלא היה מי שימסור שיעור עד שהגיע הרב טובי, בצורה מופלאה.

הסיפור עשה כנפיים בקרב באי השיעור, ואחד מהמשתתפים סיפר אותו לרבו הרב ישראל אבוחצירה (נכדו של הבבא סאלי זצוק"ל) הרב אמר לו כך: "הסיפור נכון. בשמים היה רעש גדול וקורת רוח מה"עונג שבת", וחששו מביטול תורה גדול. הרבי נחלץ והביא את השליח שלו מהמקום הקרוב ביותר". כך סיפר הרב. למעשה מאז, הרב טובי מוסר שיעור הכנה בכל שבת לפני הרב לוגסי, וגם שיעורי תניא באמצע השבוע למאות משתתפים.

"בארץ ובעולם"

הרב יוסף יצחק כהן, מנהל ערוצי "יהדות tv" פנה אליו וביקש שימסור שיעורים. "אני מקבל תגובות על השיעורים מהארץ ומהעולם. זה מה שהרבי אמר לי: "בכתב ובע"פ, בארץ ובעולם." הרבי חזה כבר אז את הרדיו והאינטרנט, וזו התגשמות הנבואה של הרבי", מסכם הרב טובי.

על השם 'טובי'

לטובי, קראו בכלל בברית – יום טוב. מה קרה שזה הפך ל'טובי'? הוא מספר: "לא אהבתי שקראו לי 'יום טוב'. עד כדי כך, שאם מישהו קרה לי יום טוב, לא התייחסתי. לקראת הבר מצוה שלי, הרב עמוס קרניאל ז"ל כתב יחד איתי את המכתב לרבי, והוא שאל אותי האם אהיה מוכן לכתוב את שמי המלא לרבי, 'יום טוב'. אמרתי שלרבי, אני מוכן... כך כתבנו את המכתב. והנה, מה מופיע במכתב שהרבי שלח לי חזרה? לכבוד... נחשו בעצמכם...

מאז, אני נשארתי בשם 'טובי' שהרבי בעצמו אישר..."

אנקדוטה מעניינת:

כותב השורות, בזמן עריכת הכתבה, עיין בספר "שליחות חיי", וגילה בהשגחה פרטית: אחיה ז"ל של הגב' רחל זמיר שתחי', הוא ר' זלמן קליינמן  הצייר החסידי הנודע, והגב' רחל כותבת עליו בהרחבה בספרה. אמש, בעת קבלת הפרס המיוחד, מלאו בדיוק עשרים שנה לפטירתו... (נפטר בי"ח אב תשנ"ה).
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.