מערכת COL | יום י"ח אב ה׳תשע״ה 03.08.2015

המעמד התורני של ליובאוויטש ● סיקור מקיף, 50 רגעים

היה זה כבוד ליובאוויטש, ומעמד גדול של תורה חסידות והלכה, לכבודו של בעל ההילולא ולכבודו של הרבי נשיא דורנו, ב"ירחי כלה" החמישי הארצי שנערך בי"ז אב ● שיאי החום שנקבעו ביום ראשון במרכז הארץ, לא הניעו איש מלהגיע אל היכל ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית, והריתחא דאורייתא שבקע בזאל הגדול במשך שבע שעות רצופות, גבר על שיאי החום ששררו בחוץ ● סיקור מקיף וגלריית ענק  המעמד התורני של ליובאוויטש
המעמד התורני של ליובאוויטש ● סיקור מקיף, 50 רגעים
(צילומים: נתאי אבל)

היה זה כבוד ליובאוויטש, ומעמד גדול של תורה חסידות והלכה, לכבודו של בעל ההילולא ולכבודו של הרבי נשיא דורנו, ב"ירחי כלה" החמישי הארצי שנערך בי"ז אב.
שיאי החום שנקבעו ביום ראשון במרכז הארץ, לא הניעו איש מלהגיע אל היכל ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית, והריתחא דאורייתא שבקע בזאל הגדול במשך שבע שעות רצופות, גבר על שיאי החום ששררו בחוץ.

במרכז המעמד עמדה השתתפותם הנדירה של שנים מגדולי רבני ופוסקי ארץ הקודש, אשר זה להם לראשונה שהם משתתפים באירוע תורני מרכזי בכפר חב"ד, הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג, והגאון רבי אביגדור נבנצאל, שהשתתפו במעמד.

יותר מאלף משתתפים מבין אנ"ש והתמימים חסידי חב"ד, נענו לקריאת החיבה של הנהלת וראשי הישיבה לבוא ולהשתתף במעמד גדול זה. ואכן, בקהל הרב נראו רבים מקהילות אנ"ש מקרוב ומרחוק, מירושלים עיה"ק ומצפת עיה"ק, מלוד, רחובות, ראשון לציון, בני ברק, נתניה, תל אביב, ועוד מערי השדה, שבאו להשתתף במעמד הגדול.

בקהל גם נראו שלוחים רבים מחוץ לארץ, השוהים בימים אלו של תקופת בין הזמנים באה"ק, ושמחו לבוא וליטול חלק במעמד "ירחי כלה". גם קבוצת 'תמימים' צעירים, תלמידי ה"ישיבת קיץ", הפועלת בבית אגו"ח 770 בכפר, באו למעמד כזקנים וותיקים.

המעמד השנה נערך לזכר ראש הישיבה הגאון החסיד רבי יעקב דוב הכהן כץ, שנפטר בכ"ג חשון השנה, והמעמד נערך לזכרו ולעילוי נשמתו.

מעמד זה קנה לו כבר מקום של כבוד בקרב ציבור אנ"ש בארץ הקודש, כיום שכולו תורה הלכה וחסידות, כאשר ניתן לראות בקהל ציבור קבוע שעשו להם את יום זה בחופשת הקיץ לבוא למשך כל שעות המעמד, ורואים כזכות וחובה לעצמם להשתתף במעמד זה. המעמד הגדול החל בשעות לפני הצהריים, והסתיים לקראת השעה תשע בלילה, כאשר הקהל הרב נהנה בשורה ארוכה של הרצאות ושיעורים תורניים מרתקים.
את פניהם של הבאים, בהם רבים מתלמידי הישיבה בעבר ובהווה, קיבלו ראשי הישיבה ועמם הרמ"ים המשפיעים והמשיבים בנגלה ובחסידות, וכן מנהלי הישיבה הרב מנשה חדד, הרב מנחם לרר והרב גרשון סודקביץ, הנושאים בעול הגשמי של ניהול המוסדות.

על השולחנות בזאל רחב הידיים, שהיה מסודר חגיגית, המתינו לציבור החוברת התורנית המיוחדת שהופיעה לקראת ה"ירחי כלה", ובה מראי המקומות עבור השיעורים התורניים, וכן הקובץ התורני החדש "המחשבה בהלכה" שהופיע על ידי "מכון אנוכי". כמו כן לרשות הקהל עמד במשך כל היום מזנון עשיר ומגוון לטעימה קלה להשיב את הנפש.

את האירוע פתח כמידי שנה המנחה הוותיק של מעמדים אלו, הגה"ח הרב מנחם קעניג, משפיע ומשגיח בישיבת "תומכי תמימים" בלוד. בשפתו הרהוטה ובסגנונו החסידי, עומד הרב קעניג על מעלת המעמד הגדול ומעלת יום זה, על החשיבות הרבה שהרבי ראה למעמדים אלו, תוך שהוא עצמו משלב ברעיונות מדברי תורתו של רבי לוי יצחק זצ"ל.

ארבעה חלקים היו במעמד השנתי החמישי של ה"ירחי כלה". המושב הראשון יוחד לעיונים בתורת הנגלה. במושב זה נשאו דברים הגה"ח הרב יעקב שוויכה, מראשי הישיבה, אשר פלפל בטוב טעם בעניין "כיבוש סוריא על ידי דוד המלך", תוך שהוא מעיין בגישת רבי חיים מבריסק בנושא, ומחדש חידוש מפתיע על פי ביאור הרבי בליקוטי שיחות; עוד דיבר במושב זה הגה"ח הרב יצחק גולדברג, ראש ישיבת "תומכי תמימים" במגדל העמק, אשר פלפל וחידש בנושא "אוויר רשות היחיד ורשות הרבים", תוך שהוא מדייק בביטוי המיוחד של הרבי בעניין "למטה מעשרה טפחים", ובמשמעות התורנית וההלכתית של ביטוי זה.

מושב הלכה זה, כמו כל המושבים ב"ירחי כלה", התאפיין ב"ריתחא דאורייתא" מצד רבים מהמשתתפים, תלמידי חכמים וצורבא דרבנן, לצד אברכים ובעלי בתים, שהתפלפלו עם המרצים השונים בדבריהם, והאולם הגדול הופך ללהבה תורנית.
המושב השני במעמד "ירחי כלה" יוחד לעיונים בתורת החסידות ובתורת רבותינו נשיאינו. במושב זה נשאו שיעורים תורניים מעמיקים, הגה"ח הרב מאיר אשכנזי, מרא דאתרא דכפר חב"ד, שעיין בביאור הרבי בסוגיית "חיוב גלות להורג גלות בשגגה" בטוב טעם ובהסברה נפלאה, תוך שהוא מחדד את דברי רבינו בנושא ומפיק גדר מחודש בגדרה של עיר מקלט; כמו כן דיבר במושב זה הגה"ח הרב שניאור זלמן גופין, משפיע הישיבה המרכזית אשר הפליא לבאר את גישתו של בעל ההילולא בעניין הקשר המיוחד של עם ישראל והקב"ה, תוך שהוא משלב הן מביאורי רבי לוי יצחק בנושא כפי שמופיעים ב"ליקוטי לוי יצחק", וכן מביאורי הרבי בנושא ב"ליקוטי שיחות" ובמאמרי החסידות.

אורח מיוחד שהשתתף בשלהי מושב זה וכיבד את המעמד הוא הרב משה קוטלרסקי, סגן יו"ר ה"מרכז לענייני חינוך", שעשה בימים אלו באה"ק. הרב קוטלרסקי, ידיד הישיבה ומוסדותיה, אשר זו לו הפעם השנייה שהוא משתתף במעמד הגדול של "ירחי כלה", הגיע לאירוע מלווה ברב אפרים מינץ, יו"ר ארגון JLI.

במשך כחצי שעה נשא הרב קוטלרסקי דברים מרתקים מיום ההילולא כ' במנחם אב לפני עשרים וארבע שנה, כאשר נפתחו שערי מסך הברזל וכינוס השלוחים הראשון נערך סמוך לציונו של בעל ההילולא. "הרבי ביקש שנתפלל שם את שלוש תפילות היום, ובשרשרת של השגחה פרטית מופלאה הצלחנו למלא את רצון הרבי, על ציונו של אביו זצ"ל". הרב קוטלרסקי אף גילה עובדות לא ידועות עד כמה היה יקר לרבי הפעולות לזכר אביו.

בין המושבים נערכת אתנחתא לתפילת מנחה וטעימה קלה, ותיכף מזמין המנחה הרב קעניג את הציבור לפתיחת החלק השלישי במעמד.

מעמד ה"ירחי כלה" השנה נערך לזכרו של ראש הישיבה הגאון הרב יעקב כ"ץ שנפטר לפני תשעה חודשים. דברים מיוחדים לזכר ראש הישיבה נשא הגה"ח הרב יעקב גולדשמיד, מראשי הישיבה.

בנאום נלהב ונרגש, ציין הרב גולדשמיד כי הוא נושא דברים לזכר ראש הישיבה הנערץ שכן הקשר שלו עם הר"י הוא בשלוש קווים: כילד שגדל בבני ברק, כתלמיד בישיבה בשלהי שנות המ"ם, וכחמש עשרה שנה כאיש צוות בישיבה. הרב גולדשמיד הפליא לתאר את ייחודיות אישיותו של הרב כ"ץ בכל אחד מתחומים אלו, פעילותו בבני ברק אשר כל ההוויה החסידית של קהילת חב"ד בעיר הייתה מונהגת על ידו; כתלמיד בישיבה ההתמסרות של הרב כ"ץ לכל תלמיד, עד שהדברים יהיו מחודדים בפיו כתוכן הפרשה, ודרכו הייחודית כראש הישיבה, אשר כל קווים אלו נובעים מקו ה"מסירות נפש" שהרב כ"ץ היה חדור בה.

התרגשות מיוחדת עוררה בקהל הופעתם המשותפת של אורחי הכבוד הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג, חבר בית הדין הרבני הגדול בירושלים וראש מפעל האניצקלופדיה התלמודית, וכן הופעתו של הגאון רבי אביגדור נבנצאל, רבה של העיר העתיקה בירושלים תובב"א ותלמידו המובהק של פוסק הדור רבי שלמה זלמן אויערבאך.

הופעתם של האישים התורניים הנכבדים באירוע לכבודו של הרבי ולכבודו של בעל ההילולא, בישיבת "תומכי תמימים" המרכזית, ודברי התורה שנשאו בפלפולא דאורייתא בפני הקהל הגדול, היוו מעמד של כבוד ליובאוויטש.

הדובר הראשון במושב השלישי היה הרב נבנצאל, שנשא דברים כמחצית השעה בעניין החיוב לבנות בית המקדש בימינו. זאת, בקשר לשנת "הקהל" הממשמשת ובאה, והרב נבנצאל הוכיח כי מעיקר הדין מוטל החיוב גם בזמן הגלות לבנות את בית המקדש, והדברים המפתיעים והמחודשים עוררו עניין רב בציבור משתתפי המעמד.
היה זה מחזה מרהיב לראות את שני אורחי הכבוד, משוחחים זה עם זה בדברי תורה שנאמרו בהערכה ובחיבה, כאשר הקהל מטה אוזן לשיחה התורנית.

אחריו נשא דברים אורח הכבוד הגאון הרב גולדברג, אשר קרוב לשעה הוא פלפל לעיונא ולהלכתא בשורת נושאים, מקצתם בדיני ממונות ומקצתם בעייני ד' מינים וחג הסוכות, והקהל הרב שתה בצמא את הדברים הבהירים שנאמרו.

גם שעה ארוכה לאחר שהגרז"נ גולדברג סיים את דבריו, הקיפו אותו אברכים ותלמידי חכמים בשאלות הלכתיות ובסוגיות שונות, והוא השיב לכולם במאור פנים.

הנואם האחרון במעמד ה"ירחי כלה" החמישי הוא הגה"ח הרב יוסף יצחק בלינוב, רב מרכז העיר בני ברק. במשך שעה תמימה עורר הרב בלינוב דיון ובירור בשורה של מנהגי חב"ד, שבמרכזם דיון אודות משמעות כתב יד אדמו"ר הזקן בכתיבת סת"ם, וכן בדיני מקוואות, בגישה הייחודית של הרבי בדיני השקה וזריעה במקווה. הרב בלינוב פלפל ודייק במכתבי ובמענות הרבי בנושאים אלו, ורבים מהקהל, ביניהם רבנים וראשי קהילות, שאלו ופלפלו עם הרב בלינוב בנושאים אלו.

רבים מהמשתתפים הביעו במהלך המעמד ולאחריו את הוקרתם בפני ראשי הישיבה וחברי ההנהלה, על המסורת הברוכה של עריכת המעמד חשוב של ה"ירחי כלה", שחסרונו היה ניכר בציבור, ומהווה מידי שנה מעמד של קידוש שם ליובאוויטש.

ראשי הישיבה וחברי הנהלת הישיבה מבקשים להודות לכל אלו שטרחו ועמלו רבות למען הצלחת המעמד הגדול, לחברי וועדת ההיגוי של ה"ירחי כלה" הרב זושא וולף, הרב אליהו וולף, הרב לוי וילנקין, הרב שמעון רבינוביץ, הרב מאיר רבינוביץ, הרב ישראל הלפרין, הרב משה הורביץ, הרב יוסף יצחק וויספיש על עזרתם הרבה, וכן להגב' עמית סודקביץ על התמסרותה שבועות ארוכים להצלחת המעמד.

הנהלת הישיבה מודה גם למשפחת סודקביץ שתרמו את הוצאות המעמד לעילוי נשמת אבי המשפחה הרה"ח רב פעלים ר' אפרים זלמן סודקביץ, וכן לכל התומכים והמסייעים בממונם החפצים בעילום שמם, שנדבו למען המעמד הגדול שלבטח גרם נחת רוח מרובה לכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.