מערכת COL | יום ט"ו אב ה׳תשע״ה 31.07.2015

אגרת מבוארת לרגל כ' אב ● להורדה

כששאלה פשוטה בלקוטי תורה, הביאה לדיון תורני מעמיק ובלתי מתפשר בין הרבי ואביו ● כיצד בשורות ספורות בשולי מכתב, הגדיר הרבי מחדש את מקומה של המחשבה בהלכה ● מיוחד לקראת יום ההילולא כ"ף מנחם אב  אגרת מבוארת
אגרת מבוארת לרגל כ' אב ● להורדה
שער הקונטרס ● משמאל: מעטפות דואר בהם שלח הרבי מכתבים לאביו מפאריז
בין השנים תרפ"ח-תרצ"ט, כאשר התגורר כ"ק אדמו"ר זי"ע באירופה, ניהל התכתבות עניפה עם אביו - הרה"ג המקובל הרב לוי יצחק שניאורסאהן ז"ל.

בתחילת חורף תרצ"ד, שולח הרבי לאביו מכתב – בו הוא מעלה, בין היתר, שאלה על דברי אדמו"ר הזקן ב'לקוטי תורה' פרשת מטות. אדמו"ר הזקן כותב שם, שבכדי להקדיש בהמה לקרבן נדרשת אמירה בפה.

הרבי מקשה על כך מהגמרא במסכת שבועות: הגמרא מביאה פסוק מפרשת ויקהל "כל נדיב לב", ממנו למדים שניתן להקדיש בהמה גם במחשבה, ואין צורך לומר זאת בפה.

ר' לוי'ק משיב במכתב ארוך הפותח במילים "אהובי חביבי ומחמדי בני וכלתי שיחיו", ר' לוי'ק מתפלא על דברי הרבי ("אתפלא עליך איך הקשת כזאת"). תוכן דברי המכתב: אם אדם מקדיש בהמה במחשבתו בלבד, הבהמה איננה נעשית קדושה - ורק האדם מתחייב להביא קרבן, ומבסס את דעתו על ראיות מש"ס וראשונים, ומפלפל בעומק ובעיון. את הפלפול מסיים אביו של הרבי במילים "וכנראה בחפזון כתבת זאת". התכתבות הרבי ואביו נמשכת בחליפת מכתבים נוספת.

באמצע חורף תש"ד כתב הרבי מכתב ארוך המפרט ומנמק את הרעיון ההלכתי ע"פ נגלה של חזרת משניות בעל פה. הרבי עיטר מכתב זה בהערות שולים, בהם דיונים הלכתיים החורגים ממסגרת המכתב.

אחת ההערות מתייחסת לשורה אותה כתב הרבי במכתב: "פעולת האדם על העולם אשר מסביב לו הוא ע"י מעשה דבור או מחשבה – ומצינו בהלכה כמה ענינים שבהם מחשבה עושה פעולה גם בדבר שמחוץ לאדם החושב". על מילים אלו כתב הרבי הערה עיוניות וצפופה, בה פרס את משנתו בנושא המחשבה. ביד אמן ובמהלכים גאוניים, הרבי יוצק ומלבן את היסודות ההלכתיים בגדרי המחשבה, כיצד היא פועלת מחוץ לאדם החושב.

את שיטתו, הנזכרת בין השיטין בהתכתבותו עם אביו, מבסס כאן הרבי באריכות, ומחדש באופן ייחודי מסגרת, ובה ארבעה סוגים ב'מחשבה ההלכתית', והשלכותיה על האדם וסביבתו.

לקראת כ' מנחם-אב, יום הילולא השבעים ואחד של רבי לוי יצחק ז"ל, הוציא לאור 'מכון אנכ"י', העוסק בפענוח וחקר אגרות-קודש התורניות והעיוניות של הרבי, קונטרס בשם "המחשבה בהלכה", הקונטרס כולל את מכתבי ר' לוי יצחק אל הרבי, מכתבי הרבי, ומקורות נוספים מתורת הרבי, כאשר בהערות באו ציטוטים ומקורות, ביאורים ועיונים במשנתם. כך שבפעם הראשונה ניתן ללמוד את משנתו של רבי לוי יצחק, ומשנתו של הרבי זה לצד זה, באופן עיוני ונגיש לכל חסיד השוחר את משנת הרבי.

להורדת הקונטרס ואגרות-מבוארות אחרות: לחצו כאן
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.