מערכת COL | יום י"ד אב ה׳תשע״ה 30.07.2015

10 רגעים בלתי נשכחים מהגירוש ● בנימין ליפקין בטור מיוחד

עשר שנים מלאו מאז אותו אותו יום מר ונמהר, י' באב תשס"ה, שבו יצאה אל הדרך התכנית הזדונית וההרסנית לעקירת גוש קטיף וגירוש יותר מעשרת אלפים האנשים, הנשים והטף, מתיישבים ביישוביו הפורחים ● כאלו הם עשרה רגעים שאני שב ונזכר בהם כל אימת שמתקרב היום הזה ● מיוחד למגזין שישי של COL  עשרה רגעים מהגירוש
10 רגעים בלתי נשכחים מהגירוש ● בנימין ליפקין בטור מיוחד
צילום: ישראל ברדוגו
בנימין ליפקין

1. צחוק מתגלגל

בליל ההצבעה בכנסת על תכנית הגירוש, התחוללה דרמה במליאת הכנסת. כמה משרי הליכוד, בהם נתניהו, לבנת ואחרים, איימו כי יצביעו נגד התכנית. דקות אחדות לפני ההצבעה נעתר נתניהו להבטחות שונות שהבטיחו לו, ובעקבותיו הוא וגם יתר השרים.

ההצבעה נמשכה זמן רב משום שהייתה שמית. כל שם של כל אחד מחברי הכנסת הוקרא ואז נשמע קולו: בעד, נגד או נמנע. עקבתי מקרוב אחר אותה הצבעה. האווירה הייתה מתוחה. דבר אחד לא ניתן היה לשכוח. בעוד כולם, לרבות כולם, ישבו דרוכים ומתוחים. היה אדם אחד שהרשה לעצמו לצחוק. לא סתם לצחוק אלא להתגלגל מצחוק.


(ערוץ הכנסת)

לאיש הזה קראו אהוד אולמרט. הוא ישב לשמאלו של שרון וכשראה שנתניהו, חרף המחאה המוקדמת שלו, מצביע בעד, הוא התפקע מצחוק.

כבר אז כתבתי כי הצחוק מקפיא הדם, בלילה שבו הכנסת מחליטה על עקירת חבל ארץ וגירוש אלפי יהודים מבתיהם, לא ייסלח ולא יישכח. לעד.

2. בכי בטלפון

למחרת תשעה באב, החל הגירוש. הוא נמשך על פני שלושה ימים. רביעי, חמישי ושישי. איך אמר אז ביהירות אופיינית הרמטכ"ל דן חלוץ: ברגישות ובנחישות.

קובי סלע, איש רעים להתרועע, ציני ומפוכח, נשלח על ידי כעורך ללוות מקרוב את הרגעים הקשים הללו. סלע היה במקום כעיתונאי וכבן משפחה המלווה את אחותו, גיסו וילדיהם הרכים, תושבי הגוש, ביום הקשה בחייהם.


ליפקין לצד סלע בביקור בצרפת

במהלך היום דיברנו כמה פעמים. ואז, ברגע שהאוטובוסים האחרונים עזבו את המקום, הוא התקשר שוב. הוא החל לדבר בטון רגיל ואז, בבת אחת, קולו נשבר ונסדק. לרסיסים. הוא התייפח ובכה בדמעות שליש עד שהשיחה בינינו נותקה.

3. מאות אלפים תחת כיפת השמים

אחד הרגעים המצמררים ביותר שנצרבו עמוק בזיכרון היה בעצרת הזעקה ההמונית, שנערכה על ידי המטה המיוחד שהוקם על ידי צעירי אגודת חב"ד יחד עם מרכז אגודת ישראל בירושלים בראשות הרב מנחם פרוש ז"ל, ברחבת הכותל המערבי.


עצרת הענק בכותל (ארכיון)

כמי שהיה במעמדים הגדולים ביותר שאירעו במקום הקדוש הזה, לרבות ברכת כוהנים ההמונית בשנת תשמ"א, יכולני להעיד כי המקום הזה מעולם לא אכלס כל כך הרבה אנשים בעת ובעונה אחת כמו באותה עצרת.

היו שם יותר משלוש מאות אלף איש להערכת כוחות הביטחון, מכל החוגים, מכל הקהילות ומכל גווני הקשת. כולם יחד נשאו עיניהם השמימה וזעקו מעומק לבם: אבינו מלכנו קרע רוע גזר דיננו.

4. הניסיון האחרון

שעה קלה לפני שהחל הפינוי של נווה דקלים, בירת הגוש, ביקש חנן פורת ז"ל מכל החיילים להתכנס באולם סמוך. הוא השיג את הסכמתם של המפקדים וכולם התכנסו.

בפתוס המיוחד שלו ומקירות לבו, החל חנן פורת לתאר בפניהם את משמעות המעשה הנורא שהם עומדים ליטול בו חלק. בזה אחר זה החלו חיילים להתייפח בעוד קולו הרועם של חנן פורת ניסר בחלל: "השכינה הקדושה אומרת לרחל אמנו, מנעי קולך מבכי. ואתם רוצים לומר לה, הוסיפי לבכות".


צילום: ישראל ברדוגו

ואז, בדיוק ברגע שנראה היה כי ההגמוניה הדרקונית עליה עמל הצבא במצוות הדרג המדיני עומדת להישבר, אולי להתרסק, נכנסו לאולם כמה אישים שמכונים "מנהיגי ההתיישבות". הם נטלו את המיקרופון בידיהם ופירקו את ההתכנסות המאולתרת. "לא למעשים ספורדיים", הם הכריזו שוב ושוב. אחד מהם מכהן היום כח"כ, וקולו די נשמע. חבל שאז הוא היסה קולות אחרים שאולי מטים היו את הכף.

5. הרב של הטייסת

יותר מעשר שנים לפני שמישהו חלם להרים את ידו כנגד גוש קטיף, הגעתי לגוש בשליחות עיתונאית.

זה היה ימים אחדים לאחר אסון המסוקים שבו קיפחו 73 חיילים את חייהם בהתנגשות בין שני מסוקי יסעור, בדרכם ללבנון. לגוש קטיף הגעתי כדי לפגוש במי שאת שמו אסרה הצנזורה לפרסם אלא בראשי תיבות.


הרב יגאל קרישנזפט בפעילות (ארכיון)

היה זה הרב רפי פרץ, כיום הרב הראשי לצה"ל ואז רב המכינה הצבאית בעצמונה ששירת בטייסת המבצעית של צה"ל. אותו עצמו לא פגשתי כי הוא הוזעק לטייסת כדי לעודד את רוחם של הטייסים לאחר האסון הקשה שפקד את חבריהם.

מי שעזר לי לבנות את הפרופיל הייחודי עליו הוא הרב יגאל קירשנזפט, שגם סייר עמי והראה לי את האימפריה החינוכית והחסידית שעליה ניצח, כמנהל בית חב"ד בגוש. הכתבה התפרסמה ב'יום השישי' של אז, וגרמה לקידוש שם שמים.

6. סיור אחרון בגוש

פחות מחודשיים לפני הגירוש השתתפתי בסיור שערכו ראשי הגוש לבכירי העיתונות החרדית.

כמעט כל נציגי התקשורת החרדית נטלו חלק באותו סיור. עין לא נותרה יבשה בבית העלמין שבו היו קבורים יקירי הגוש וקדושיו. אותו בית עלמין שגם הוא נעקר ופונה כחלק מהגירוש.


צילום: ישראל ברדוגו

מדהים עד בלתי נתפס היה להיווכח באמונה העזה שהייתה מנת חלקם של כל מי ששוחחנו עמו אז. הם ידעו היטב את התאריך המדויק שבו אמורה לצאת אל הפועל התכנית שתקיץ את הקץ על מפעל חייהם אבל סירבו בתוקף להפנים שהיא תצא אל הפועל. יהודים בעלי זקן שיורד על פי מידותיו קידמו את פנינו בחממותיהם, הציגו לנו את פרי יבולם והראו לכולנו אמונה יהודית אמיתית מהי.

7. תפילה לעני כי יעטוף

בלי שאיש יחליט על כך, מבלי שאף אחד יכוון לכך, בתנועת נפש ספונטנית וקולקטיבית הפך שיר אחד לפסקול של אותם ימים קשים.


צילום: ישראל ברדוגו

את המחזות הבלתי נתפסים של הצועדים או המוצעדים מתוך בתיהם או בתי המדרשות שלהם אל האוטובוסים שחיכו להם, ליווה שוב ושוב השיר, "תפילה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו".

ספק אם אי פעם ניתן היה לתאר הבעת כאב יהודי בצורה מוחשית יותר מהשיר הזה שהושר על ידי צעירים ומבוגרים, שאבלם היה בפניהם ושירתם בפיהם.

8. כולם מודים

בוקר היום הראשון.

אחד העיתונאים היותר בכירים בארץ על גלי האתר. את השמאלנות שלו הוא לא טרח להסתיר מאז ומעולם. גם את התמיכה שלו בתכנית האומללה.


חיילי צה"ל בהתנתקות (צילום: ישראל ברדוגו)

אבל אז, ברגע שטורים של חיילים, בשורה עורפית, עושים את דרכם אל הבתים, הוא אומר כמפטיר: זה גירוש. אי אפשר לקרוא לזה בשום שם אחר. זהו גירוש.

9. מפגש לילי בפאתי רחוב יפו

זה היה כחצי שנה לאחר הגירוש. אולי יותר. בשעת ערב מאוחרת יחסית נקלעתי אל קדמת מלון ירושלמי עלוב בעל שלושה כוכבים מינוס.

בחזית בית המלון קידמה אותי דמותו רחבת הגרם ועתירת המעוף של ר' יגאל קירשנזפט, המנהל הנצחי של בית חב"ד בגוש קטיף. יגאל, תהיתי בקול, מה אתה עושה פה. והוא, בחיוך רחב שניסה להסתיר את העגמומיות השורה עליו, ענה בפשטות: מה זאת אומרת. כאן אני גר. בינתיים.

עדיין? הייתי בשוק.


הרב נפתלי רוט מבקר אצל משפחת ר' יגאל קירשנזפט שגורשה מביתה שבנווה דקלים

ידעתי שחרפת ההפקרות של המתיישבים נמשכת אבל עד שלא פגשתי במי שאני מכיר ומוקיר אישית לא יכולתי להאמין כי כאלה הם פני הדברים.

נפרדתי ממנו בדמעות.

10. הפגישה האמיתית עם שרון

זמן לא ארוך לאחר הגירוש נפל שרון למשכב. במשך שנים שכב כצמח. תחילה בהדסה ואחר כך בשיבא. למחרת השבת שבה נפח את נשמתו, סיפרתי בטורי היומי, בעיתון 'המבשר' בעריכתי, את הדברים הבאים, עדות אישית ששמה לאל את התיאורים על המצביא הגדול שדפק על השולחן וקיבל החלטות וסיפרה את האמת לאשורה. בלי שכתובים. בלי המצאות שאין ולא היה להן שחר. ובלי לשים דברים בפיו של איש. כך כתבתי אז:

כשאדם, גם רשע מרושע, הולך לעולמו, נוהגות הבריות לחפש ולמצוא לו זכויות. ראש הממשלה לשעבר שהלך אתמול לעולמו ייזכר לדראון עולם. השורות הבאות הן אפוא לימוד הזכות שלי וכרוך בהן מידע שהוסתר כל השנים מידיעת הציבור הרחב.
חודשים ספורים לפני התמוטטותו, ראיינתי את שרון במעונו הרשמי ברחוב בלפור בירושלים. הדברים שנגלו לנגד עיניי הדהימו אותי.


צילום: ישראל ברדוגו

לצלם התירו להיכנס לשתי דקות בלבד בנימוק המדהים: "יותר משני אורחים זרים בחדר מכבידים על שרון ומוציאים אותו מהריכוז". בעיית השמיעה שממנה סבל עוד קודם לכן הייתה אז קשה וקיצונית עד כי נאלצתי לצעוק בקול את שאלותיי. גם המבע שבפניו היה מאובן באופן מחריד.

שלוש פעמים במהלך הראיון הוגשו לו פתקים על ידי יועצו, באותיות ענק שהמושג 'אותיות קידוש לבנה' מחוויר לעומתן. בפתק השלישי נכתב, "עוד 10 דקות".

בתגובה, בלי לחשוב פעמיים, הרעים שרון (האינטונציה הייתה המזכרת היחידה משרון המוכר והעצמאי): "היות ועוד מעט ניפרד, חשוב לי לומר כמה דברים". או אז, הפנה מבט לדפים שהוכנו עבורו מבעוד מועד והחל להקריא במונוטוניות, מסרים שהיו חשובים בעיני יועציו לענייני חרדים.

כשביקשתי להשחיל שאלה הוסיתי על ידי יועצו. הוא עצמו לא שמע אלא היה שקוע בקריאת המסרים הכתובים, מילה במילה, מתוך הכתב. כשיצאתי, בעוד אני מתקשה להשתחרר מהרושם הקשה לנוכח מצבו של האיש, שתואר כאן בקצרה ואשר היה בסתירה מוחלטת לתדמיתו הרווחת, התנצלו בפני אנשיו באומרם: "מצטערים שהראיון נקטע מוקדם מהצפוי. התחלנו באיחור וכעת הערב יורד ושרון כבר אמור לחזור לחווה. הוא לא ישן כאן בבית אלא בחווה; כשהוא נמצא כאן בערב הוא אומר שהוא חש בדידות והדבר מקשה עליו מאוד".

הבולדוזר, ההומור, הלוחם – כל אותן תכונות שבחלקן פגשתי במפגשים קודמים ואישיים שלי עמו, נעלמו כלא היו. חוץ מקול רועם לא נותר מהם זכר. אין מנוס ממסקנה כי שרון בשנת תפקודו האחרונה היה כלי שרת בידי אחרים ששלטו עליו כשהוא עצמו היה בין סנילי לאפאטי.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.