מערכת COL | יום י"ד אב ה׳תשע״ה 30.07.2015

הילד "מטפס על הקירות", מה עושים? ● חובה לכל הורה

חופשת הקיץ כבר כאן, והורים שואלים: הילד שלי "מטפס על הקירות". מה עושים? האם לקבוע סדר יום נוקשה לילד, או להרפות? ● ומה ההבדל בין "חופש" לחופשה"? ● היועץ החינוכי הרב יצחק ריבקין, עושה סדר בחופשת הקיץ  הקיץ כבר כאן
הילד
הרב יצחק ריבקין (צילום: מנדי הכטמן)
משה בן-חיים

מצד אחד, החופשה מהווה הזדמנות לילדים ולהורים להרפות מעט, ולצבור כוחות לקראת השנה הבאה הבעל"ט. מאידך, התרופפות המשמעת והסדר יכולה להשפיע בכיוון השלילי על הילד. הילד מתרגל לקום מאוחר, היום מתחיל "ברגל שמאל", והרגל נעשה טבע. מה עושים?

"קודם כל, יש לזכור שילד נמצא כל השנה ב'מתח לימודים'", אומר היועץ החינוכי הרב יצחק ריבקין, "בקיץ הילד צריך איזשהיא הרפיה. עדיין יש גבולות וחוקים, אבל קצת להרגיש מנוחה. לדוגמא ללכת לישון קצת יותר מאוחר מהרגיל, וגם יותר להתפנק. על ההורים לזכור, שהם לא פסקו ח"ו מלהיות הורים, והאחריות מוטלת עליהם בכל שעות היממה, וילד שאין לו מסגרת, על ההורים מוטלת האחריות למלא עבורו את הזמן בפעילות מתאימה.

"'חנוך לנער עפ"י דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה' - שמעתי פעם פירוש מעניין: חנוך לנער עפ"י דרכו, כך שגם שאתה תזקין, הוא לא יסור ממנה. אם אתה הורה רגיש, ויודע איפה לתפוס והיכן להרפות, זה מצליח. אסור לתת לילד "לטפס על הקירות", אך מצד שני צריך להרפות במידה הנכונה".

איך אפשר לגרום לילד לשמור על סדר יום?

"לצערי כיום הסמכות ההורית הלכה לאיבוד. יש מקרים שהילדים מקבלים הוראות לא נחושות, ובלי מסר אחיד. האבא אומר הפוך מהאמא, והילד עושה מה שהוא רוצה. הגמ' (גיטין י"ג) אומרת: "עבדא בהפקירא ניחא ליה".

זמן שמחתינו

"כשהשתתפתי בפאנל בתוכנית רדיו, נשאלתי בנושא, ועניתי: אצל הילדים, זה נקרא 'זמן שמחתינו' ו'מעבדות לחירות'. הם רוצים להרגיש שחרור, ואנחנו צריכים לדעת שמגיע להם. אבל – לא בלי גבולות. כמו רכב בירידה תלולה, חייבים להניח את הרגל על הבלם, ולא להאיץ.

"חשוב לזכור: הרבי אמר שאין דבר כזה 'חופש'. חופש זה ללא גבולות, ומילה הפוכה מבקרה ושליטה. אפשר 'להתיר קצת את הרסן', אבל עדיין לתת הרגשה שיש למי ולמה לקום בבוקר, כמו שיהודי צריך לקום".

למעשה, איך באמת ניתן להעסיק את הילדים 24 שעות ביממה?

"בגלל הסיבה הזו קמו כל הקעמפים. אנו לא מצפים מההורים שימלאו את מקום המחנכים, אלא שהורה יהיה מחליט ומוביל. ילד שיראה כך, ידע לחקות את ההורה ואיך להתנהג כראוי גם בשעות הפנאי.

"כשיראה הילד את אביו יושב ולומד, הוא יבין שגם בשעות הפנאי מנהגים כמו חסיד. אין חופשה מהתורה, התורה היא נצחית, ואת המסר הזה צריך להנחיל בצורה ברורה.

כשילד מתבטא לקראת סוף החופשה "אוף, נגמר החופש, לא רוצה לחזור ללימודים", זה בסדר?

"עפ"י רוב זו תגובה טבעית. יש גם תגובה הפוכה, "נמאס כבר מהחופש". זה טבעי שילד יגיב לכאן או לכאן. אבל אם אנו רואים שילד מגיב "רע לי בלימודים", זה תמרור אדום, ועל ההורים לברר מדוע. מאידך, ילד שיגיב "אני רוצה עוד כמה ימי חופש", זה טבעי.

"כל ילד צמא לגבולות ואוהב שמכוונים ומדריכים אותו. כשמשחררים מידי – הוא מתבלבל. לכן ההורים צריכים להיות ברורים, ולא להתייחס לילד כאל דבר מובן מאליו ולהיות קשובים ורגישים לילד.

"יש להכין את הילד לקראת השנה הבאה, כיתה חדשה ומורה חדש. תמיד יש הצלחות ואכזבות.

"אבי ע"ה, היה אומר: "מה שלא הורג אותך – מחשל אותך".

בהקשר זה הרב יצחק ריבקין שיחי', נזכר בסיפור על אביו ר' זוסיק ריבקין ע"ה, החלבן המפורסם של כפר חב"ד:

"פגשתי תושב כפר חב"ד, שכיום עוסק בשדה החינוך. הוא סיפר לי שכילד לפני כשלושים שנה, הוא הלך בחוה"מ לקנות חלב מאבי ע"ה. הוא הגיע לרפת, ואבי שואל אותו: מה אומרים? הילד, מבוייש קמעה, ענה בשקט: "שלום". אבי אמר לו בקול גדול: "אומרים מועדים לשמחה!" הילד אז, כיום האברך הנ"ל, הוסיף לי ואמר: "תאר לעצמך שאני כיום כבר אבא לילדים, אבל את המשפט הזה שהוא אמר, אני לא שוכח כל החיים!"

מסכם הרב ריבקין: "היום לצערינו קצת התהפכו היוצרות. יש מקרים שההורים הופכים להיות עבדים של הילדים...".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.