מערכת COL | יום י"ג אב ה׳תשע״ה 29.07.2015

סידור אדמו"ר הזקן שהיה שבוי בנכר - נחשף לכלל החסידים

בשורה משמחת לציבור חסידי חב"ד: סידור הרב – הסידור הראשון של אדמו"ר הזקן ששבוי בנכר, נחשף לכלל ציבור החסידים, בבחינת "אתחלתא דגאולה" ● ככל הידוע זהו העותק הבודד שנותר בעולם והוא נמצא ב"אוסף ליובאוויטש" שנמצא לע"ע בגלות ב"בעלות" הספרייה הלאומית במוסקבה, ואשר לאחר מאבקים "הואילו" השלטונות הרוסיים להפקידו במחלקה מיוחדת במוזיאון היהודי ● מהדורת השחזור עברה ניקוי יסודי והגברת איכות על-ידי "חזק" וכוללת עמה ציוני-השוואות-נוסח, שנערכו מול הנוסח המקובל והמוסמך שמתפללים בו בימינו  סידור אדמו"ר הזקן נ"ע
סידור אדמו
סידור אדמו"ר הזקן - עכשיו לכלל הציבור (צילום: אליהו לוי, COL)

בשורה משמחת: סידור הרב – הסידור הראשון של אדמו"ר הזקן ששבוי בנכר - נחשף לכלל ציבור החסידים, בבחינת "אתחלתא דגאולה".

"סידור הרב" – מהדורת שיחזור של דפוס ראשון של סידור אדמו"ר הזקן – שקלוב תקס"ג - בתוספת השוואות לנוסח שאנו מתפללים בו כיום.

מהדורת שיחזור מיוחדת זו היא מתוך פקסמיליה, של "סידור – משוער דפוס ראשון" של סידור כ"ק אדמו"ר הזקן, המכונה "הרב", המהדורה הראשונה שנדפסה כנראה בחיי כ"ק אדמו"ר הזקן (לפני 212 שנים).

צילום מעותק מופלא זה "צץ ועלה" לאחרונה מתהום הנשייה באופן בלתי צפוי. על גבי עותק זה של הסידור, ששייך לרבותינו נשיאנו, נרשם בכי"ק אדמו"ר הריי"ץ: "סידור אדמו"ר כנראה דפוס שקלאוו".

עותק בודד זה היה קשה מאוד להשגה דורי דורות, וכבר בשעתו כותב ומעיד על כך כ"ק אדמו"ר הרש"ב באגרתו "את הסדור דפוס הראשון לא השגתי אף לאחר ריבוי יגיעה, ואשער אשר בהביבליאטק בפ"ב (=הספריה בפטרבורג) בודאי נמצא".

ככל הידוע זהו העותק הבודד שנותר בעולם. הוא שייך ל"אוסף ליובאוויטש" של כ"ק אדמו"ר מהורש"ב וכ"ק אדמו"ר מהוריי"ץ, שנמצא לע"ע בגלות ב"בעלות" הספרייה הלאומית במוסקבה, ואשר לאחר מאבקים ולחצים של שנים רבות "הואילו" השלטונות הרוסיים להפקידו במחלקה מיוחדת במוזיאון היהודי המרכזי של מוסקבה. צילום מהסידור הזה נחשף על ידם באתר האינטרנט שלהם לראשונה בחודש אדר ב' תשע"ד.

מהדורת השחזור כוללת עמה בצידה –בשולי הגליון ובלוח מיוחד שבסופה- ציוני-השוואות-נוסח, שנערכו מול הנוסח המקובל והמוסמך שמתפללים בו בימינו. כמו כן הצילום עצמו עבר ניקוי יסודי והגברת איכות ממוחשבת.

בספר שנערך על ידי הרב פרץ בלוי העורך הראשי של "חזק הוצאה לאור" קובצו למעלה מ-700 השוואות ובצידם הערות מעשירות ומרחיבות דעת.

הסידור מכיל גם מאמר סקירה על נוסח הסידור של אדמו"ר הזקן, שכתב סב החתן הרב טוביה בלוי, לפני יובל שנים, ואשר הייתה למראה עיני כ"ק אדמו"ר זי"ע והגיה אותה.

הספר הופק לקראת סגירת המעגל ההיסטורי - כאשר מחד נחשפה באופן מופלא המהדורה הבראשיתית של סידור רבנו הזקן, ומאידך בשנה האחרונה יצא לאור ע"י קה"ת מהדורת מופת של סידור תורה אור מוגהת ומושלמת לפי כל הגהות כ"ק אדמו"ר.

כמסורת "חזק", העושה הכל כדי לחבב ולהשמיש את הספרים היוצאים לאור על ידה לכל שכבות הציבור, שולבו מוטיבים שנועדו להשמיש את הסידור החביב, כמו ציון שינויים חשובים בשולי הגיליון, הפקה שובת עין ומושכת לב.

הספר 488 עמודים, כריכה רכה, ניתן כעת להשגה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.