מערכת COL | יום ז' אב ה׳תשע״ה 23.07.2015

כך נחשפה התגלית שמטלטלת את שטרסבורג ● בלעדי

השבוע פורסם כי 70 שנה אחרי השואה האיומה, הודיעו רשויות העיר שטרסבורג שבצרפת, כי במעבדה בעיר מוחזקים שרידי גופותיהם של 86 יהודים ● מסתבר, כי מדובר רק ב'קצה הקרחון': רב הקהילה בשטרסבורג, השליח הרב מנחם-מענדל סממה, פועל מזה תקופה לאיתור קברי ושרידי יהודים בכל רחבי אירופה והבאתם לקבורה על-פי ההלכה ● "מישהו צריך לעשות את העבודה הקדושה הזו", הוא אומר בראיון ל-COL, לאחר יום רצוף תגליות בפולין ● מגזין שישי  התגלית שמסעירה את שטרסבורג
כך נחשפה התגלית שמטלטלת את שטרסבורג ● בלעדי
הרב סממה במהלך איתור קברי יהודים ביער בפולין (צילום: Copyright Kate Kornberg for Yahad in Unum)
משה בן-חיים

השבוע פורסם כי 70 שנה אחרי השואה האיומה, הודיעו רשויות העיר שטרסבורג שבצרפת, כי במעבדה בעיר מוחזקים שרידי גופותיהם של 86 יהודים.

על פי הדיווח ב"דיילי מייל", מדובר בחלקי גופות של יהודים שנרצחו בתאי הגזים במחנה שטרוטהוף שבצפון מזרח צרפת, וקצין SS, רופא בשם אוגוסט הירט, שעמד בראש אוניברסיטת הרייך בשטרסבורג, לקח את הגופות למעבדה שם ערך בהם ניסויים שונים, לתועלת מדענים שחקרו את ה"גזע העליון". הוא הספיק להתאבד לפני שנשפט.

בקהילה היהודית היו בטוחים עד כה, כי כל הגופות נקברו בשנת 1946 בקבר אחים בעיר, אולם רק ביום ראשון השבוע, חשפו הרשויות כי השרידים עדיין במעבדה. בקרוב יובאו גופות הקדושים לקבורה כהלכה.

לאחר החשיפה, שוחחנו עם השליח ורב הקהילה בשטרסבורג הרב מנחם מנדל סממה, (אביו שיחי' הרב שמעון סממה השליח הראשי לשטרסבורג) על הסיפור המזעזע.

את הרב סממה איתרנו בפולין, לאחר יום מתיש וגדוש אירועים לאיתור קברי ושרידי יהודים מתקופת השואה האיומה.

מסתבר, שהסיפור על שרידי 86 היהודים שהתגלו במעבדה בשטרסבורג, הינו רק 'קצה הקרחון' בתופעה המזעזעת של יהודים שעד היום לא הובאו לקבר ישראל. הרב סממה, נחלץ לפעול בעניין, בכל רחבי אירופה. "מישהו צריך לעשות את העבודה הקדושה הזו", הוא אומר.

כך נחשפה הפרשה

קודם כל, נתחיל בסיפור שקרה בשטרסבורג. מה היה שם? איך זה התגלה אחרי 70 שנה?

"יש יהודי צעיר ונמרץ בשם רפאל טולדנו, חוקר היסטוריה והשואה. תוך כדי המחקר שלו, הוא הגיע למעבדה בשטרסבורג, שם הוא הבחין בחלקים של אדם בתוך צנצנות ר"ל. הוא פנה למנהל המעבדה, שיסביר לו במה מדובר.

"המנהל הסביר לו ללא כחל וסרק, שמדובר בשרידי גופות של יהודים שהובאו לפני 70 שנה ע"י הרופא הנאצי ימ"ש אוגוסט הירט, ומאז הם נשארו במקום.

"יש לציין כי לפני כמה חודשים נערך טקס בשער מחנה שטרוטהוף לציון 70 שנה לסיום המלחמה, בהשתתפות נשיא צרפת. כך שהגילוי של טולדנו על שרידי היהודים שנמצאו, עורר רעש גדול. כשתסתיים חופשת הקיץ, מתכננים טקס ממלכתי לקבורת שרידי היהודים שנמצאו".

כאמור, את הרב סממה תפסנו בפולין, לאחר יום עבודה מתיש לאיתור קברי ושרידי יהודים. הוא מספר: "אני עכשיו נמצא בפולין, עובד יחד עם גוי חסיד אומות העולם בשם פטריק דבואה. הוא מחפש קברי אחים יהודים מתקופת השואה, ואני הרב המשגיח עליו שהכל יתנהל כפי ההלכה. הוא רוצה שכולם ידעו מה שקרה בשואה. יש תיעוד פחות או יותר על אלה שנלקחו למחנות, אבל מי יודע כמה נהרגו סתם כך ברחוב? בדרכים, בצעדות המוות, ביערות ובבורות?

"היינו במהלך חיפושים היום בצהרים ופגשנו 'במקרה' גוי כבן 90 לערך. הוא סיפר שהיה אז בן 15 כשהגרמנים נכנסו לפולין. הוא גר באיזור בין וורשה ללובלין. הגרמנים הגיעו והעבירו את כל היהודים לגטו, ב'צעדת המוות'. מי שהיה חלש ולא יכול היה ללכת – הם ירו בו. הגרמנים פקדו עליו, שכל יהודי שנורה בדרך, שייקח ויקבור אותו. הגוי הזה לקח אותנו למקום שם הוא קבר בעצמו 30 יהודים (מצורפת תמונה).


האיש שקבר 30 יהודים. בתדרוך אתמול (רביעי), ליד היער.


הרב סממה אתמול, במקום בו נקברו 30 היהודים. "באמצע היער, בלי מצבה, בלי סימן, ורק גוי אחד שזוכר"

"סתם כך, מקום ביער. בלי מצבה, בלי סימן, ורק גוי אחד שזוכר. מי יודע אם מישהו פעם היה מגלה זאת אלמלא הגוי הזה בא וסיפר לנו?"

עוד מספר הרב סממה: "היום הייתי בבית קברות אחד, שם קבורים 500 יהודים. בית הקברות נראה מוזר: הנאצים הרסו את כל המצבות, ואחרי המלחמה עשו מהשברים מצבה אחת גדולה. (ראה תמונה)





איך הגעת לעיסוק הזה?


"זה סיפור בפני עצמו, אך אספר בקצרה: עבדתי תקופה מסויימת עבור בית חב"ד בפריז בראשות הרב אזימוב. יום אחד, קראתי שאיש בעל השפעה בשם פטריק דבואה (כפי שסיפרתי בתחילת השיחה - מדובר בחסיד אומות העולם שמחפש קברי אחים יהודים מתקופת השואה במטרה להוכיח לעולם מה שהתרחש בשואה) כתב משהו לא טוב על חב"ד.

"החלטתי שבמקום לשלוח לו מכתב וכו', קודם אפגש איתו באופן אישי, בכדי להבין מדוע כתב מה שכתב. וכך היה. נפגשנו, והתברר, שבכלל לא אמר את הדברים... עיתונאי לא הבין וכתב משהו אחר, וכך נוצר קשר ראשוני איתו. במהלך הפגישה, הוא סיפר לי על התעסקותו על איתור קברי יהודים שמקום קבורתם לא נודע.

"כעבור זמן מה, הוא מתקשר אליי ואומר: 'יש לי בעיה עם רבנים'. עניתי לו: 'פטריק, אם יש לך בעיות, אתה צריך שיהיה לך רב בעניינים שלך."

"הוא שאל אותי: 'אתה רוצה להיות הרב שישגיח על העבודה?'. לאחר אישור של הרב הראשי לשעבר של צרפת, התחלתי לעבוד יחד איתו, ולראות שהכל נעשה לפי ההלכה. כשצצה שאלה הלכתית אני מתייעץ עם רבנים באירופה".

מה אתה עושה כשאתה מגיע לאתר קבורה של יהודים?

"כל מקרה לגופו (תרתי משמע). אם צריך לקבור עצמות שנמצאות בשטח, אני קובר. יש לפעמים שצריך להזעיק 'חברה קדישא' מהאיזור, כמו שקרה לי באיזור דנייפרופטרובסק, שם הזעקתי את השליח הרב קמינצקי, שהביא צוות מיוחד לטפל בקבורה של יהודים.

"זה נורא! פעם קברתי עצמות של ילד. הבחנו בחור של הכדור שפגע בו. זה קשה מאוד, אבל מישהו צריך לעשות את העבודה".

הרב סממה מספר, כי יום אחד חזר לביתו בשטרסבורג לאחר מסע בפולין, ואשתו פנתה אליו בשאלה: 'מה קרה שחזרת לבן?...' מסתבר, שהמראות הקשים שראה במסע, גרמו לזקנו להלבין...

השליח הרב מנחם מענדל סממה

"אני מגיע לאיזורים בפולין, שם אומרים לי: 'בכפר הזה היו שני שליש יהודים! הנה, זה הבית של מוישל'ה, כאן גר יוסל'ה פייגעלמאן (שם יהודי - לדוגמא) קורה גם שנכנסים לבית ורואים את השקע של המזוזה.

"באיזור נידח באוקראינה ראיתי את בית-הכנסת הישן כשהוא הרוס לגמרי. הגיעו לשם קבוצת בחורים יהודים, והחלו לקלף את הצבע שעל הקירות, והתגלו ציורים מדהימים: בית המקדש, 12 השבטים ועוד. היו פה יהודים!".

להיזהר בקדושי השואה

הרב סממה, מתקומם על אלו שאומרים שהשואה התרחשה כ'עונש' בגלל שיהודים הפסיקו לשמור תומ"צ. "אני שומע כאלו שאומרים שבשואה נהרגו הרבה שלא שמרו תורה ומצוות.

"אני מציע לאלה לבוא איתי ולשמוע את העדויות מהגויים עצמם: הם מספרים שבשבתות וחגים כולם היו הולכים לבית הכנסת, וגם אלו שפחות 'אדוקים' לא היו עובדים, והכל היה סגור! לפני המלחמה לא היתה 'מחיצה' בין יהודים, כולם שמרו וכיבדו. צריך להזהר כשמדברים על קדושי השואה", הוא אומר.

לסיום, כמה מילים על שליחותכם בעיר שטרסבורג?

"אנחנו בשליחות כ-18 שנה. אחרי חתונתי הגעתי לשטרסבורג לעזור לאבא בשליחות. בהמשך הייתי נוסע לעבוד בבית חב"ד בפאריז, בראשות הרב אזימוב. כיום אני משמש כשליח ורב הקהילה בשטרסבורג ומסייע להוריי בשליחות. הורי חוגגים כעת 40 שנה לשליחות, ועם הצלחה גדולה מאוד: הם הקימו בית-ספר, מעון-יום, בית-חב"ד לסטודנטים, חיידר לילדי אנ"ש, ועוד. כעת יש מחנה 'גן ישראל'.

"הרבי שואל מדוע אומרים 'שלושת השבועות', הרי שלוש זה חזקה ובעניין של ירידה מדוע מציינים 'חזקה'? הרבי מסביר שהכל זה ירידה לצורך עלייה. ככל שהירידה קשה יותר, העלייה תהיה גבוהה הרבה יותר. זה המוטו שלנו. נקווה שעוד מעט נראה את העליה הגדולה ונזכה לגאולה האמיתית והשלימה – והרבי בראשינו".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.