מערכת COL | יום ו' אב ה׳תשע״ה 22.07.2015

זיהומים בבתי-רפואה גורמים למותם של 6,000 אנשים בשנה

הועדה לביקורת המדינה תדון היום בממצאי מבקר המדינה על הזיהומים בבתי-הרפואה, הגורמים למותם של כ־6,000 איש מדי שנה  זיהומים בבתי-רפואה
זיהומים בבתי-רפואה גורמים למותם של 6,000 אנשים בשנה
בית-רפואה (צילום: אילוסטרציה)
הועדה לביקורת המדינה תשוב היום לטפל בממצאי מבקר המדינה על הזיהומים בבתי הרפואה, הגורמים למותם של כ־6,000 איש מדי שנה. 

בדיון ישתתפו נציגים של: בית רפואה הדסה, בית רפואה וולפסון, בית רפואה סורוקה, בית רפואה ע"ש שיבא - תל השומר, בית רפואה שערי צדק, האגודה לזכויות החולה, ההסתדרות הרפואית בישראל, הסתדרות האחיות, הסתדרות הרוקחים, הר"י - ההסתדרות הרפואית, מוזמנים נוספים, מכב"י שירותי בריאות, מכבי שירותי בריאות, מרכז רפואי איכילוב, מרכז רפואי רמב"ם, מרכז רפואי שיבא, מרכז רפואי שערי צדק, משרד האוצר, משרד הבריאות, משרד מבקר המדינה, משרד ראש הממשלה - אגף הפיקוח הכללי, קופת חולים לאומית, קופת חולים מאוחדת, שירותי בריאות כללית, תנועה לחופש המידע.

יו"ר הועדה, ח"כ אלהרר אומרת כי "מדובר בזלזול בציבור ברגעיו החלשים ביותר. לא יתכן שמערכת הבריאות לא ערוכה להתמודדות ראויה עם זיהומים. מדינת ישראל מתקדמת מאוד בשירותי הרפואה, ומנגד 6,000 אזרחים הנפטרים מדי שנה מזיהומים. משהו בהתנהלות של הגופים הרלוונטיים לוקה בחסר".

ב'המבשר' דיווחו כי בעשורים האחרונים נרשמה בעולם ובישראל עליה בזיהומים מחיידקים, פטריות ווירוסים אלימים הפוגעים בחולים בבתי הרפואה. על פי הספרות המקצועית, זיהומים כאלו פוגעים ב־7%-10% מהמאושפזים. חלק גדול מהזיהומים בבתי הרפואה ניתן למנוע, אך מבקר המדינה מצא כי במשרד הבריאות קיים חוסר בנתונים בנוגע לזיהומים ולתמותה הישירה מהם.

על פי תחשיב שערך המרכז הארצי למניעת זיהומים במוסדות רפואיים ב־2012, מנין
הפטירות הקשורות לזיהום בבתי הרפואה מחיידקים העמידים לאנטיביוטיקה או הרגישים לה בישראל, נאמד בכ־4,000-6,000 חולים בשנה. על פי אותו תחשיב, אפשר למנוע בין רבע לשלושה־רבעים מהזיהומים בבתי הרפואה, דהיינו, כ־1,000
עד 4,500 פטירות.

במרבית בתי הרפואה אין נתונים על תמותה ישירה מזיהומים, אין מעקב קליני של רופא מומחה למחלות זיהומיות אחר כל המטופלים עם זיהומים ואין אסמכתאות בדבר מקרי התמותה. הסיבה למחסור בנתונים אלו – משרד הבריאות אינו דורש זאת.

עוד דווח ב'המבשר' כי על פי דיווחי בתי הרפואה, מטעמי "עומס רב על הצוות הרפואי" יש היענות נמוכה להקפדה על היגיינת ידיים. לכך מתוספים תנאי אשפוז ומחסור בכוח אדם, כאשר עקב הצפיפות הרבה בחדרי האשפוז, במסדרונות ובחדרי האוכל, והעומס על הצוות הסיעודי, גוברת סכנת ההידבקות של החולים. עקב מחסור במקומות־אחסון, ציוד רפואי נקי המיועד לטיפול בחולים המאושפזים מאוחסן סמוך לאזור מזוהם, כמו אזור שבו מרוכזות עגלות כביסה מלוכלכות וחדר סירים.

אם לא די בכך, מבקר המדינה גילה כי בתי הרפואה  אינם עומדים בהנחיות משרד
הבריאות בנושא ניקוי, חיטוי ועיקור של מכשירי הסתכלות תוך־גופיים (אנדוסקופים).
מנהלי בתי החולים טענו שאין אפשרות לבצע זאת עקב מחסור במכשירים. בנוסף, מרבית בתי הרפואה אינם עושים בדיקות לאיתור חיידקים או רעלנים בציוד הרפואי החד־פעמי הממוחזר שכבר עוקר.

המאמץ רב־השנים להסדיר את השימוש בציוד חד־פעמי רפואי ממוחזר לא הסתיים, הנושא לא הוסדר, אין מועד משוער לכך, ובתי הרפואה ממשיכים למחזר ציוד רפואי חד־פעמי, בלי שמשרד הבריאות קבע כללים בנושא וללא פיקוח ובקרה.

המבקר מוסיף, כי קיים מחסור בכוח אדם רפואי ייעודי למניעת זיהומים. להערכת משרד הבריאות חסרים במערכת הבריאות כ־40 רופאים שעיקר עיסוקם מניעת זיהומים, כיום אין מסלול להתמחות במניעת זיהומים, וההכשרה נעשית תוך כדי עבודה.

כמו־כן, ציין העיתון, כי חסרות אחיות העוסקות בתחום מניעת זיהומים בבתי הרפואה, כאשר בתחום זה מועסקת אחות אחת לכל כ־500 מיטות, במקום אחת ל־200 על פי הנחיות המשרד.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.