מערכת COL | יום כ"ו תמוז ה׳תשע״ה 13.07.2015

התחרט והחזיר ממצאים ארכיאולוגים: "הם הביאו לי מזל רע"

20 שנה לאחר שגנב ממצאים ארכיאולוגים - החזיר אותם והשאיר פתק: "זה הביא לי המון צרות. אל תגנבו עתיקות" ● שתי אבני קלע בנות כ-2000 שנה, הושארו ע"י אלמוני בחצר המוזאון לתרבות האיסלאם בבאר שבע ומועברות לידי אוצרות המדינה ברשות העתיקות  ממצאים ארכיאולוגים
התחרט והחזיר ממצאים ארכיאולוגים:
אבני הקלע והפתק שצורף אליהן. צילום: ד"ר דליה מנור, המוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח בבאר שבע
עמוס כהן, עובד המוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח בבאר שבע, לא האמין למראה עיניו כאשר פתח לפני כשבוע שקית שהושארה בחצר המוזאון: בשקית נחו שתי אבני קלע בקוטר של כ-15 ס"מ, ופתק מודפס שנכתב ע"י אלמוני, בזו הלשון: "אלה שני כדורי בלוסטראות רומיות מאתר גמלא, מרובע מגורים לרגלי הפסגה. אני גנבתי אותם ביולי 1995, ומאז הם הביאו לי המון צרות. אנא אל תגנבו את העתיקות!" מנהלת המוזאון, ד"ר דליה מנור, מיהרה לדווח על הממצאים לרשות העתיקות, ובקרוב יצטרפו אבנים אלו לאחיותיהן מגמלא, המצויות באוצרות המדינה. אבנים רבות נוספות כאלה מוצגות כיום בשמורת הטבע גמלא.

זו לא הפעם הראשונה שמגיעים לרשות העתיקות מקרים של חרטה על גניבה או החזקת עתיקות ברשות הפרט. בעבר הוחזר ליחידה למניעת שוד ברשות ארון קבורה יהודי בן 2000 שנשמר בחדר השינה של תושב תל אביב עד שהסתבר לו פשרו המורבידי של הממצא, ובמקרה אחר פנה כומר ממדינת ניו יורק, אשר ביקש מחילה עבור חבר בקהילה שלו, שלפני יותר מעשור לקח אבן מירושלים, והדבר ייסר את מצפונו. האבן הוחזרה אל אוצרות המדינה.

ד"ר דני שיאון מרשות העתיקות, שחפר בגמלא שנים רבות, ברך על החזרת האבנים. לדבריו, "במהלך החפירות ארכיאולוגיות בשמורת גמלא נמצאו קרוב ל-2000 אבנים כאלה, וזהו האתר שבו נמצא המספר הגדול ביותר של אבני בליסטרה מהתקופה הרומית הקדומה. הרומאים ירו את האבנים הללו על מגיני העיר במטרה להרחיק אותם מהחומה, כך שניתן יהיה לנגוח בה ולשבור אותה באמצעות אילי נגיחה. את האבנים סיתתו חיילים או שבויים במקום, באופן ידני".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.