מערכת COL | יום י"א תמוז ה׳תשע״ה 28.06.2015

עשור להתנתקות: מה מצבם האמיתי של מגורשי גוש קטיף?

כתבה ראשונה בסדרה >>> עשור להתנתקות וכתבנו יצא לבדוק מה מצבם של מגורשי גוש קטיף, והאם רובם הגיעו לבית משלהם? ● בראיון מיוחד ל-COL מספר השליח הרב יגאל קרישנזפט ומי שמעורב בחיי המגורשים מגוש קטיף, על המצב הקשה האמיתי של רבים מהם וקורא לשר נפתלי בנט "לבקר בניצן לפני עזה" עשור להתנתקות
עשור להתנתקות: מה מצבם האמיתי של מגורשי גוש קטיף?
הרב יגאל קירשנזפט, שליח הרבי לגוש קטיף וכיום בניצן
ראיין: משה בן-חיים

אין הרבה שמעורבים בחיי היום יום הלא קלים של מגורשי גוש קטיף כמו שליח חב"ד הרב יגאל קרישנזפט. הוא מעורב בכל דבר הקשור לגמילות חסדים, חלוקת מזון, רהיטים, וגם מהווה כתובת בעת צרה ל"ע.

הצלחנו להשיגו ממש לאחר ביקור חולים שערך היום (ראשון) לשני תושבי היישוב הזמני "ניצן" בברזילי באשקלון. "במקרה, או יותר נכון בהשגחה פרטית, בדיוק הגעתי כעת מברזילי באשקלון, ביקרתי שני אנשים. אחד גלמוד לאחר אירוע לב, ואישה אחרת גם סובלת מבעיות רפואיות קשות. זה עניינים של כל יום, אנשים פה מובטלים, עולמם חרב עליהם", הוא מספר בכאב. גם בשבוע שעבר ליווה הרב יגאל רב של אחד היישובים לטיפול 'מעקפים' בלב בביה"ר ביילינסון.

תמונה קשה

מדבריו, מצטיירת תמונה לא פשוטה. אולי אפילו קשה, קשה מאוד. עשור לאחר ההתנתקות, ולכארבעים אחוז אין דירה משלהם. מחוסר אפשרויות תעסוקה, חלק 'אכלו' את הכסף כדי לשרוד. הממשלה הבטיחה שתדאג לתעסוקה ותבנה חנויות ביישוב, ודבר לא קרה.

"אני מכיר אנשים שהתגוררו 35 שנה בגוש קטיף, היום הם בני חמישים ומעלה, בלי עבודה, נמקים בבית. יש כאלה שכן הצליחו לבנות בית, אבל מתגרשים ל"ע אחרי 30 שנות נישואים בגלל שאין תעסוקה. יש מקרים של צעירים שנזקקים לטיפול פסיכיאטרי. המדינה מתנערת מאחריות אז פלא שזה המצב?"

הרב יגאל מספר כמה דוגמאות שבהן נתקל לאחרונה: "אחד התושבים נקלע למצוקה כלכלית, ורצה למכור לאחרונה את המגרש עליו חשב לבנות את דירתו. הוא בא אלי וביקש ממני עזרה כי אין לו 5000 שקלים לשלם על חתימת החוזה אצל העו"ד..." עוד הוא מספר על תושב שלא היו לו חלונות בבית, ונזקק לסיוע.


הרב יגאל קרישנזפט בפעילות (ארכיון col)


למה לא עוררתם את העיתונות והתקשורת?


"לפני כמה שנים הוציאו הודעה בתקשורת שאין יותר תביעות של מגורשי גוש קטיף וכולם קיבלו את המגיע להם, כביכול דף חדש. הציבור האמין להם, והעניין ירד למעשה מסדר היום הציבורי. אנשים מתמודדים יום יום עם תחלואה, חוסר תעסוקה, אין להם מה לאכול, אז אין להם זמן ללכת לתקשורת. נכון, יש תושבים חזקים שהצליחו להשתקם והקימו יישובים חדשים. לכן אנחנו הגענו דווקא לפה, כדי לעזור לאוכלוסיה החלשה.

"צריך להבין, האוכלוסיה הזו מתמודדת עם משבר קשה מאוד, המדינה והצבא היו מושג קדוש עבורם. מי שגירשו אותם מבתיהם היו חיילי צה"ל עם דגל ישראל. זה משבר פי כמה יותר קשה, מה שהאמינו בו התפרק. עד היום יש חילוקי דעות, אבל היום כבר אף אחד לא רוקד ביום העצמאות, כמו שהיה בגוש קטיף. ביום העצמאות הגיעה תזמורת כנהוג, והיא נשארה די לבד, אף אחד לא הגיע... זה מעיד על השבר הגדול שהם עברו. אנשים אומרים "הייתי מלח הארץ, מתיישב, חלוץ, והמדינה בגדה בי".


"האוכלוסיה מתמודדת עם משבר קשה מאוד". חיילי צה"ל בהתנתקות (צילום: ישראל ברדוגו)

שנה לצוק איתן, האם אתם בניצן, חשים שיש שיפור במצב הבטחוני?

"רק לאחרונה התפרסם דו"ח אמ"ן שהמצב בהתדרדרות קשה ונעשו טעויות. לפני הגירוש פרסמנו סרט שאם יגרשו את תושבי עזה הטילים יגיעו לאשקלון ונתיבות. מי חלם שהטילים יגיעו לחיפה? כולם פה אצלינו בוגרי גוש קטיף והכירו מקרוב חברים או משפחה שנפגעו מפצמ"רים ומפיגועים. כל סירנה עושה להם משהו כבד בלב".

"ההרגשה קשה, יש תחושה שסבלת לחינם. גם גורשת, גם אתה יושב במקלט, וגם ממשיכים לנסות לחפור מנהרות ולחטוף חיילים. בנוסף, ממשיכים להעביר להם מלט וברזל".

מה הפעולות שלכם כשליחי חב"ד בימים אלה?

"הרבי כתב לנו במכתב בשנת תשמ"ח "לשמוח ולשמח". אז לא הבנו כלל מה הרבי מתכוון. את מי לשמוח, מה לשמח? כשהמצב החל להיות קשה והחלו פיגועים קשים, התחלנו להבין את דברי הרבי שראה למרחוק.

"אספר דוגמא אחת שזכורה לי היטב: היה פיגוע בכפר דרום בו נרצח אפרים איובי הי"ד, והרב חיים דרוקמן נפצע בכתפו. כחודש לאחר מכן, הודעתי שאני רוצה לערוך התוועדות י"ט כסלו בכפר דרום, היתה התנגדות באופן טבעי, בגלל האבל הכבד, עכ"פ התנגדו שתהיה מוזיקה. לבסוף הושגה פשרה: ינגנו רק בכינור. בהתוועדות הגיעו הרב מנדי ברוד והרב שמואל קטן מכפר חב"ד, והאירוע הזה נחקק בתודעה כמה שהוציא את היישוב מהאבל והדיכאון.

זה תפקידנו עפ"י מה שכתב הרבי, "לשמוח ולשמח" וזה מה שאנו עושים באמצעות הספרייה הניידת שבני שיחי' מפעיל ביישובים, בעזרה לנזקקים, ובכל עניין יהודי".

היום יש ממשלת ימין. מה אתה רוצה לומר לה בשם התושבים?

"איפה אתה רואה ממשלת ימין? השר בנט אמר שהוא בעד לשקם את עזה. אנחנו עשור אחרי ההתנתקות אין לנו בית כנסת בניצן. מבנים מתפרקים, והוא הולך לשקם את עזה בסיס הטרור. זה נקרא ממשלת ימין?

"אין ולו מבנה אחד שהממשלה בנתה לתעסוקה של המגורשים. יש פה תושבים שנרקבים בתוך מבנים מתפרקים עם נחשים ועכברים.

"גם בישוב הקבע ליד מתחם הקראווילות, כל הכבישים שבורים, עמודי תאורה נופלים, הביוב עולה על גדותיו, ובממשלה כל משרד מטיל את האחריות על משנהו.

"אני מזמין את השר נפתלי בנט לבקר בניצן לפני שהוא מבקר בעזה. שיבוא לבקר, ובלי תיאום מוקדם. שיבקר בכל מבנה שיתחשק לו, שידפוק בדלת. בהכל יראה תוצאה אחת: הזנחה אחת גדולה", קורא בכאב הרב יגאל קרישנזפט.

מי יודע, אולי ביקור שכזה יכול להועיל לפתרון המצב, עשור שלם לאחר שאחרוני היהודים תושבי חבל עזה, נעקרו "בנחישות וברגישות" מאדמתם.




הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.