מערכת COL | יום א' תמוז ה׳תשע״ה 18.06.2015

רבי המכר: הסופרים שמפיצים משנת הרבי לציבור הרחב - מדברים

הסופרים שהפיצו את תורת הרבי בצורה חסרת תקדים ולשכבות רחבות בציבור, מספרים על התגובות הנלהבות שהם מקבלים מהציבור הרחב ● הרב שניאור אשכנזי, הרב מנדי ברוד, והסופר ד"ר יחיאל הררי מספרים על השפעתו של הרבי, על הפצת המעיינות וגם סיפורים מיוחדים ● מגזין שישי  הספר שמשפיע
רבי המכר: הסופרים שמפיצים משנת הרבי לציבור הרחב - מדברים
מימין: הרב מנחם ברוד, הרב שניאור אשכנזי, ד"ר יחיאל הררי
משה בן-חיים

לאחרונה קיימת תפוצה חסרת תקדים של ספרים במשנתו של הרבי, לציבורים רחבים ביותר, בצורה חסרת תקדים. מה השתנה כיום שהציבור מתעניין יותר במשנתו של הרבי? מה התגובות שמקבלים מהציבור? הרב שניאור אשכנזי, הרב מנדי ברוד, וד"ר יחיאל הררי שחיברו לאחרונה ספרים שהפכו במהירות לרבי מכר, מספרים על השפעתו של הרבי, על הפצת המעיינות וגם סיפורים מיוחדים.

הרב שניאור אשכנזי, מחבר הספר "ארץ ושמיים":


"היות שהספר יצא במסגרת הוצאת ספרים כללית ונמכר בחנויות "סטימצקי" ברחבי הארץ, הוא מגיע ומחלחל למקומות רחוקים שלא היינו יכולים להגיע אליהם בדרך אחרת. רק לפני מספר ימים נוכחתי בכך שוב. בחדשים האחרונים, אני עורך סבב הרצאות אצל השלוחים במכללות ובאוניברסיטאות ברחבי הארץ, ולפני מספר ימים, הייתי במכללת "רופין" על יד רעננה. כשהצגתי את עצמי, קם אחד הסטודנטים, בחור שאינו שומר תורה ומצוות לעת עתה, וסיפר כי הוא קנה את הספר בתחנה מרכזית והמליץ עליו בחום.



הרב שניאור אשכנזי מעניק את ספרו "ארץ ושמים" לשר נפתלי בנט (ארכיון col)

יהודי מכפר חב"ד סיפר לי לא מזמן, כי לפני פסח, הוא עבר ניתוח אצל פרופסור גדול, ואחרי ההחלמה, הוא חיפש מה לקנות לו כהוקרה. כחסיד אמיתי, הוא החליט להעניק לו ספר חסידי, ובחר ב"ארץ ושמים". הוא נסע אל הקליניקה והביא לו את הספר, אך הרופא הסתובב אחורה והראה לו את הספר בספריה שלו. מתברר כי פציינטית חב"דניקית קודמת, העניקה לו את הספר לפני מספר חדשים...

התגובות המרגשות ביותר מבחינתי, הן מהאנשים המספרים כי הם קוראים מדי שבת את הפרק על הפרשה. פרקי הספר בנויים בצורה כזו, שהם באורך מתאים לקריאה משפחתית בסעודת שבת, ואכן אנשים רבים מספרים לי כי הם הפכו זאת למנהג קבוע. יהודי מסורתי, שמקיים את מצות סעודה שלישית עם בני המשפחה, סיפר לא מזמן לאחד מבני משפחתי, כי הוא מקפיד לכנס את המשפחה ולקרוא רעיון חסידי בשעה הנעלית של רעווא דרעווין.

(הבעיה היא, כפי שכבר התלוננו כמה אנשים, שהם קראו את הפרקים בשנה שעברה, ומחכים לחלק נוסף...).

קשה לדבר על שינוי משמעותי בזכות ספר שיצא רק לפני יותר משנה, אולם שורשו של הספר הזה הוא בשיעור שבועי בפרשת השבוע שאני מעביר בראשון לציון (ומועבר כאן באתר במהדורת וידאו מדי יום שלישי), ומהשיעור הזה יוצאים ברוך ה' פירות ופירי פירות, וישנם גם משפחות שהתקרבו מאוד לחסידות חב"ד ואף העבירו את הילדים לגנים ומוסדות חב"ד."


הרב מנחם ברוד, על ספרו "תשובות לשאלות החיים":

"זה עתה הסתיים 'שבוע הספר', והספר 'תשובות לשאלות החיים' היה אחד הנמכרים של הוצאת 'ידיעות ספרים', והופיע כמה שבועות בראש רשימת רבי המכר בקטגוריה שלו.

בסה"כ מקבלים הרבה תגובות מהציבור הרחב שהספר מאוד מרתק ומציג פן שלא הכירו עד היום במשנת הרבי. אם בעומק הבלתי רגי0ל, או בהתמודדות עם השאלות הקשות ביותר, שלרבי יש כלפיהן גישה מקורית. כל אחד מתפעל ממשהו אחר, ואציין כמה דוגמאות:

"איש, שהוא דמות מוכרת בתחום התקשורת בארץ, סיפר לי שהספר ממש 'טילטל' אותו. הוא תמיד היה מוטרד משאלת עתידו של העם היהודי, על רקע ההתבוללות החמורה בתפוצות, אבל התברר לו שהעניין לא מעניין איש. והנה בספר הוא רואה שהרבי ממש חי את הנושא, ממכתב למכתב, וממש 'בוער' בעניין עתידו של העם היהודי. זה 'תפס' אותו.


הרב מנחם ברוד. בעיגול: ספרו "תשובות לשאלות החיים" באחת מחנויות הספרים הגדולות

"אחרים, התחברו לנושא השמחה, ההתגברות על עצבות, ההתמודדות עם כאב. אחרים, התרשמו עמוקות מהתייחסותו של הרבי לנושאי אמונה ומדע.

"בתשובות של הרבי יש מגוון רחב, שכל אחד יכול למצוא מענה בשאלות המטרידות אותו".

"ספר של הרבי"

"זה לא ספר על הרבי, זה ספר של הרבי עצמו. ואסביר: מה שעשינו בספר הזה, הוא רק הנגשה לציבור הישראלי. כמו שמכתבים באנגלית, צרפתית, רוסית או אידיש, נזקקים לתרגום, כך גם המכתבים שנכתבו בלשון הקודש. יש צורך להנגיש אותם לציבור הישראלי, שאינו מורגל ללשון הזאת ולא תמיד יבין את מכתבי הרבי בלשונם המקורית.

"לקחתי את המכתבים של הרבי, ופשוט תרגמתי אותם לעברית מדוברת. התייחסתי לזה כאילו מדובר בשפה אחרת, שממנה יש לתרגם לעברית, אבל בלי עיבוד ופרשנות. כך המכתבים נהפכו קריאים ומובנים לציבור הישראלי.

"גם בתוך הציבור החב"די הספר התקבל בהתלהבות גדולה. כמה וכמה אמרו לי שלדעתם כל חסיד צריך לקרוא את הספר, שמכיל בתוכו סוגיות חשובות של השקפת עולם יהודית ונכונה, וגם בבחינת 'דע מה שתשיב'.

משפיע באחת הישיבות אמר לי: 'לדעתי צריך למסור שיעורים בישיבות בספר הזה, שכל בחור ילמד ויבין את הדברים האלה'.

יש לציין שספרים בנושאים הללו כבר הופיעו בזמנו. בשנת תשל"ו יצא הספר "אמונה ומדע", ואחר כך "מורה לדור נבוך", אבל כאן, ב"תשובות לשאלות החיים" לראשונה הספר יצא לאור בהוצאת ספרים גדולה, הפונה לציבור הרחב, הוצאת 'ידיעות ספרים', עם הכוח שלה להגיע לקהלי יעד רחבים מאוד.

יש כאן צעד גדול להפצת המעיינות חוצה, ויש לציין שהיוזמה היא של הרב משה שילת, שהציע ל'ידיעות ספרים' להוציא לאור את הספר הזה, ודחף והוביל את הוצאת הספר".


ד"ר יחיאל הררי, מחבר רב המכר "סודו של הרבי":

בשנתיים שחלפו מאז ש'סודו של הרבי' ראה אור, קיבלתי תגובות אוהדות רבות מקהלים מגוונים. איש עסקים אחד 'סימס' לי שבמהלך הקריאה הוא מצא את עצמו מזיל דמעה כמה וכמה פעמים. שאלתי אותו מה בביוגרפיה של הרבי גרמה לו לכך? תשובתו הייתה שהוא מצא ברבי תשובות לשאלות רבות ששאל את עצמו. שאלות נפשיות, פנימיות. והנה הוא מוצא בדרכו של הרבי תשובות להתמודדויות אישיות שלו. "את הביוגרפיה קראתי כספר פסיכולוגיה", אמר לי.

ראש ישיבה בסאטמר סיפר לי שהקריאה בספר שינתה לחלוטין את דעתו על הרבי. שאלתי אותו אם לא הפריע לו שהספר לא נכתב בשפה תורנית. הוא ענה שההפך הוא הנכון, הוא מצדו בכלל חשב שהמחבר אינו שומר תורה ומצוות.

 
תגובות משמחות רבות אחרות היו של אנשים שאמרו שהביוגרפיה עוררה בהם עניין ללמוד לעומק את תורת החסידות ואת שיחותיו ומאמריו של הרבי. הם פנו אלי וביקשו שאמליץ להם על מקומות אמינים ואיכותיים בהם יוכלו ללמוד את "השקפת החסידות".

התגובה "החמה" ביותר שקיבלתי הייתה דווקא הבוקר. ניגשתי למחסני ידיעות ספרים, ומנהלת החשבונות שאלה אותי: "מה הספר הבא שאתה עומד להוציא לאור? תוך כדי שיחה היא הציגה אותי כמחבר 'סודו של הרבי' למזכירה שישבה לידה. המזכירה, האחראית על רישום נתוני המכר, סיפרה בהתלהבות שהספר ממשיך להימכר בהצלחה בחנויות. וההצלחה הזאת, גם שנתיים אחרי, בהחלט מסקרנת אותה לקרוא על 'סודו של הרבי'.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.