מערכת COL | יום כ"ז סיון ה׳תשע״ה 14.06.2015

פרשת "איחוד משפחות קליין": התעלומה נחשפת ● מיוחד

מספר ימים, לאחר שהסופר ר' שניאור-זלמן ברגר חשף ב-COL כי המזכיר הרב בנימין קליין ע"ה אירגן "איחוד משפחות" - בהוראת הרבי, בין בן-דודו ר' אברהם קליין למשפחות קליין מטשקנט, הגיעו פרטים נוספים לידיו של החוקר החסידי, השופכים אור על הפרשה וסייעו לפתור את התעלומה  פרשת איחוד משפחות קליין
פרשת
הרב קליין ע"ה משוחח עם הרבי. למטה: המענה של הרבי שפרסמנו בשבוע שעבר

שניאור-זלמן ברגר

חלפו אך מספר ימים, מאז פרסמתי בבמה זו
כי המזכיר הרב בנימין קליין בהוראת הרבי, אירגן "איחוד משפחות" בין בן דודו ר' אברהם קליין למשפחות קליין מטשקנט, אך לדידי זו הייתה חשיפה ראשונית, הרגשתי שחסרים פרטים קריטיים ולאחר תחקירים ועדויות שהתעוררו בעקבות פרסום החשיפה, בחסדי ה' נפתרה התעלומה ונחשפה חוליה נוספת – הרה"ח ר' בערל שייקביץ. והנה תמצית הפרשיה המרתקת:

המזכיר הרב בנימין קליין ע"ה, התבקש על ידי הרב שמחה גורודצקי, לאתר קרוב עם שם משפחה זהה, המתגורר בארץ הקודש, כדי שיבקש משלטונות רוסיה "איחוד משפחות" עם משפחות קליין החב"דיות המתגוררות בטשקנט ומאחרות שם מניינים והתוועדויות במסירות נפש. ר' בנימין שאל על כך את הרבי, אשר השיבו בחיוב.

בן דודו של המזכיר, הרב אברהם אליעזר קליין, סופר סת"ם מירושלים (אביו של הסופר הנודע הרב משה קליין מקראון הייטס), נבחר למשימה והוא הציג עצמו כאח של משפחות קליין מטשקנט, אשר הקשר עמם ניתק בימי השואה. וכדי להגיש את הבקשות החשובות, היה צורך לסור מספר פעמים לתל אביב, למלא טפסים מורכבים ולכתוב בקשות, ור' אברהם אליעזר לא יכול היה לעמוד בנסיעות הארוכות, לכן נבחר לו ממלא מקום והוא הרב בערל שייקביץ מכפר חב"ד.

ר' בערל הציג עצמו במשרדים המתאימים כ"אברהם קליין" וזייף את החתימה המתאימה בכל פעם שנדרש למלאת מסמכים. ומדוע שר' בערל ייקח על עצמו משימה מסוכנת כזו עבור משפחות קליין מטשקנט?

התשובה נעוצה בתקופת מלחמת העולם השנייה, אז ר' בערל יחד עם משפחתו וגם משפחות קליין ברחו מהחזית לטשקנט, ושם הייתה לו היכרות קרובה עם המשפחות ובמיוחד עם ילדי המשפחה, אז נערים צעירים, ובזמן הגשת הבקשות – אברכים בעלי משפחות.

מלבד זאת, מאז שיצא מרוסיה, דאג ר' בערל להגיש בקשות "איחוד משפחות" אמיתיות... למספר בני משפחה שלו, ולכן צבר ידע בתחום.

כאשר הבקשות היו מוכנות והיה צורך לשולחם כנראה לרוסיה, הרב שמחה גורודצקי שכאמור טיפל בכל הנושא, שאל את הרבי בנידון, וקיבל תשובה ברורה, בכתב יד קודשו של הרבי:

"ישלח הדרישות בשביל משפחות קליין שי' – אותן שקיבל".

מספר שנים, הוגשו בקשות, והתהליכים ארכו זמן, עד אשר בחודש סיון תשל"א, בימים אלו לפני 44 שנים, שלטונות רוסיה אישור יציאת חלק מהמשפחות והחלק הראשון של "משפחות קליין" הגיעו לארץ הקודש – והם מרת מרים קליין, עם בנה מו"ח הרב ליפא עם רעייתו וילדיו. ובתקופה הבאה, הגיעו שני אחיו – הרב זלמן קליין והרב משה קליין, עם בני משפחותיהם וכולם התיישבו בנחלת הר חב"ד. נסיים את הפרשיה המרתקת, במספר מילים אודות הקליינים מטשקנט שזכו לעלות לארץ הקודש, ב"איחוד משפחות" מורכב, שנעשה בעידוד וברכת הרבי.

מרת מרים קליין ע"ה, בת ר' שניאור זלמן חוסידוב מחשובי חסידי חב"ד בעיר פולטבה (חתום על כתב התקשרות לאדמו"ר הריי"צ). יחד עם בעלה ר' שמואל מנחם קליין (שנפטר לפני עלייתם לארץ הקודש), פתחה את ביתם בפולטבה, לנינגרד וטשקנט, בפני חסידים בפרט ויהודים בכלל, לאש"ל, תפילות והתוועדויות.

הרב זלמן קליין ע"ה – בעל מספר נודע, עמו עלו רעייתו מרת פערלא שתחי', והבנים: ר' יחזקאל ע"ה, ר' הרשל, ר' יוסף יצחק, ר' מענדל.

הרב משה קליין ע"ה – מקושר אמיתי, מאז עלה לאה"ק, שהה כל 'תשרי' אצל הרבי, ועבד ב'הכנסת אורחים'. עובד ועד נחלת הר חב"ד. עלה עם רעייתו מרת חיה ליבא ע"ה, ובנותיהם: פייגא גליצנשטיין, ודובה לוין.

הרב ליפא קליין שי' – מזכיר ישיבת 'אור שמחה'. עלה עם רעייתו מרת רחל שתחי', בתו: דובה הרשקופ ובנו: הרב מענדי קליין. (באה"ק נולדו, רעייתי חני ברגר, ויוסי קליין).

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.