מערכת COL | יום כ"ד סיון ה׳תשע״ה 11.06.2015

אינסטלטור בבוקר, מרצה מבוקש בערב. איך זה עובד?

המרצה ר' יואל פרידמן, ריתק את הקהל בערב חב"ד בשיחה של הרבי ותיבל בסיפורים חסידיים, כשהקהל המגוון שותה בצמא את דבריו ● המשתתפים לא חלמו לרגע, שרק לפני שעות ספורות טיפס המרצה המוכשר על גג בית לתיקון נזילה מדוד השמש ● איך הוא מתמרן בין התפקידים הניגודיים? ● מגזין שישי  אינסטלטור חסידי
אינסטלטור בבוקר, מרצה מבוקש בערב. איך זה עובד?
(צילומים: שניאור שיף וארכיון COL)
משה בן-חיים

המרצה ר' יואל פרידמן ריתק את הקהל בערב חב"ד בשיחה של הרבי ותיבל בסיפורים חסידיים, כשהקהל המגוון שותה בצמא את דבריו.

למאזינים בטח קשה היה לנחש, שרק לפני שעות ספורות טיפס המרצה המוכשר שלפניהם, על גג בית לתיקון נזילה מדוד השמש, ועוד קודם לכן פתח סתימה למישהו אחר בכיור... כזה הוא ר' יואל פרידמן, תושב כפר חב"ד עם חיוך חסידי לבבי. בבוקר אינסטלטור, בערב מרצה בחסד עליון.

לאחר נישואיו, כשסיים את שנת ה"כוילל", החל לשמש כאיש אחזקה בישיבה המרכזית בכפר חב"ד. בהמשך נטש את המקצוע והפך למתכנת מחשבים בכיר... עד משבר ההייטק הגדול בשנת תשס"א, אז עבר למקצוע 'אינסטלטור', בו הוא עוסק שנים רבות. 


ר' יואל פרידמן (במרכז) ב'שיעור המשנה' הקבוע בכל בוקר ב'מנדל'ס שול'

מה שהשאיר את ר' יואל כל השנים באינסטלציה, היא תחושת השליחות. שליחות באינסטלציה?! ובכן, התשובה היא כן. כך מספר ר' יואל:

"יום אחד, אחרי שפתחתי סתימת ביוב אצל לקוח, הוא מסתכל עלי ואומר: 'נתת לי לקח מעניין. אני כאברך צעיר, הייתי נוגע קצת בזקן, בכל מיני תירוצים. זה מפריע לי, קשה לי. עכשיו כשאני רואה אותך עם זקן מלא פותח סתימות ביוב, אין לי יותר תירוצים, נגע לי העניין הזה".

בסיפור נוסף נזכר ר' יואל מהתקופה בה עבד בישיבה: "יום אחד נכנסתי לאחד החדרים בפנימייה של הישיבה לתקן משהו. היה זה בימות הקיץ הלוהטים, והבחנתי בבחור שהיה שם עם ציצית מבד. שאלתי אותו: למה אתה לובש ציצית מבד? הוא ענה לי: 'כי חם לי!' הרמתי את החולצה שלי, והראיתי לו שאני הולך עם ציצית צמר. אמרתי לו: 'אני עובד קשה ויותר חם לי ממך! ובכל זאת, חסיד חב"ד צריך ללכת עם ציצית מצמר!'

וכאן הסיפור לא נגמר. ר' יואל שכח לגמרי מהמקרה הנ"ל, וכעבור שנים, פנה אליו אברך בכפר חב"ד ואמר לו: "אתה זוכר את הסיפור עם הציצית? בזכותך אני הולך רק עם ציצית מצמר"!


ר' יואל פרידמן

לא רק ברוחניות ר' יואל השפיע על הסביבה, אל גם בגשמיות כפשוטו. וכך היה המעשה: "פנה אלי מישהו ואמר לי: 'בזכותך יש לי היום עבודה'. לא הבנתי למה הוא מתכוין, והוא הסביר: 'עבדתי כ"כלי קודש", במשרה מכובדת בתחום החינוך.

"יום אחד פוטרתי ממשרתי, ולא מצאתי עבודה בתחום. ואז, הציעו לי לעבוד בחנות. התביישתי. חשבתי לעצמי: אברך בעל משרה תורנית כזו מכובדת (לשעבר) יהפוך לעובד בחנות?!: 'סי פאסט נישט!' (=לא מתאים) והנה, ראיתי אותך כדוגמה חיובית, ולקחתי את העבודה..."


ר' יואל פרידמן - צילום מסך מתוך שיעור שמסר באתר בית-חב"ד

אחרי משבר ההייטק, פנה אליו ידידו שניהל חברת הייטק גדולה, בהצעה שכמעט ואי אפשר לסרב לה: לעזוב את השרברבות, ולהיות שוב כמו פעם – מתכנת בכיר, עם תנאים מצויינים. ר' יואל החליט לכתוב מכתב לרבי.

את המכתב הכניס בין דפי אגרות הקודש. כשפתח את הספר, נדהם לקרוא ציטוט מתוך מכתב של הרבי, שהרגיש שנכתב ממש אליו: הסברא דלחפש תומ"י משרה אחרת, הנה מלבד הדוחק במשרות מתאימות, הרי גם כשימצא אי אפשר לדעת מראש אם לא יהיו שם ענינים המכאיבים יותר.

ר' יואל קיבל את הדברים כפשוטם, ולא היה מוטרד לרגע. "זה השליחות שלי וככה צריך", חשב לעצמו. אבל ידידו מתחום ההייטק, לא נתן שינה לעיניו יומיים רצופים, ור' יואל הבחין בכך. "מה אתה מודאג? המענה של הרבי היה רק עבורי, ולא עבורך?" מסתבר, שאחרי חצי שנה אכן הגיעה הנפילה הכואבת, וחברת ההייטק קרסה...

האם יש סתירה בין שתי המקצועות שלך? אינסטלטור, ומרצה?

"אני סבור שלא רק שאין סתירה בין השניים, אלא עבודת כפיים זה בסיס ביהדות, ובפרט בחסידות חב"ד. תנאים ואמוראים עסקו במלאכה ולמדו תורה. לצערי השתרשה מוסכמה שמי שעובד, זה דבר 'לא יהודי'. הרי המשנה מלמדת אותנו: 'כל תורה שאין עימה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון'".






תנאים ואמוראים עסקו במלאכה ולמדו תורה. ר' יואל בעבודתו

כמרצה מוכשר, וכאיש יודע ספר, מזכיר ר' יואל שלל דוגמאות על חשיבות עשייה ועבודה דווקא בעולם הזה הגשמי, כפי שהרבי מסביר בשיחותיו הק'.

במיוחד מציין ר' יואל את השיחה של הרבי על פרשת השבוע בנוגע לחטא המרגלים, שהטענה שלהם היתה שהם לא רצו להכנס לארץ ולעסוק בענייני העולם הזה הגשמיים, והעדיפו להשאר וללמוד תורה מפי הגבורה כמו שהיה במדבר.

האם יש קשר בין עבודתך כאינסטלטור, להרצאות שאתה מוסר? יש דימויים שאתה משתמש בהם בהרצאות מעולם האינסטלציה למשל?

"אין לי דחף לתת דימויים מאינסטלציה בהרצאות. לפני הרצאה אני מתכונן וחושב מה יעניין את הציבור שישתתף בה. אם צריך דימוי, אשתמש במסר הכי טוב שאני מכיר, מכל תחום".

ר' יואל פרידמן, מתחיל את שיגרת יומו, אחרי התפילה ושיעור הרמב"ם, במסירת שיעור משניות בביהכנ"ס מנדל'ס שול בשכונת לוי יצחק בכפר חב"ד.

איך התחיל שיעור המשניות?

"ראינו ב'היום-יום' שמשניות מטהרות את האוויר ובו ביום החלטנו ללמוד משניות כל בוקר אחרי שיעור הרמב"ם הקבוע". שיעור המשניות שמוסר ר' יואל נמשך כשנה כמעט, ומושך אליו צעירים ומבוגרים.

ונחזור לאינסטלציה ולקשר עם ההרצאות: מה לדעתך בכל זאת הקשר בין שני התחומים?

"בתחום האינסטלציה, הקשר עם הלקוחות הרבה יותר אישי מבתחום ההרצאות", אומר ר' יואל ומסביר: "בשני התחומים אני חייב לדעת מראש מי קהל היעד שלי. באינסטלציה למשל, טיפטוף אצל פלוני נחשב כבעיה חמורה, ואצל מישהו אחר, אם כל הבית שלו מוצף מהביוב המרכזי, הוא יישאר אדיש.

"לכן, מעבר לשאלה המקצועית מה אני צריך לתקן קודם, אני מקשיב ללבו של הלקוח שמתקשר אלי לדווח על תקלה. כך זה גם בהרצאה, שכדי שהיא תצליח, אני חייב לדעת היטב קודם מי קהל היעד שלי, ואליו לכוון את ההרצאה".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.