מערכת COL | יום י"ז סיון ה׳תשע״ה 04.06.2015

החגיגה שמרגשת את ערד: "ממשיכים בדרכו של הרב ליפסקר"

טקס בר המצווה לנערי ערד על המצדה החל לפני עשרות שנים על-ידי רבה של העיר הרב בן ציון ליפסקר ע"ה וממשיך ע"י יבדלחט"א השליח הרב יעקב מנדלזון ● בשיחה למגזין שישי מספר הרב מנדלזון על המיזם שמרגש את ערד  בר מצווה במצדה
החגיגה שמרגשת את ערד:
בר מצווה במצדה (צילום: ארכיון COL, שלמה-חיים ריבקין)
משה בן-חיים

שעת לילה מאוחרת הופכת לשעת בוקר מוקדמת. למעלה ממאה תלמידי תיכון בעיר ערד מעפילים במעלה שביל הנחש המתפתל אל המצודה. ים המלח נפרס במלוא הדרו וערפילי הלילה מתבהרים לאיטם, כשקרני השמש הראשונות מציצות מבעד לערי מדבר יהודה. המסע הרגלי הזה הוא סיומו של מסע רוחני אותו עברו בסדרת שיעורים, כהכנה לגיל מצוות.

הרב יעקב מנדלזון, שליח הרבי לערד מזה 25 שנה, ממשיך את המסורת הנפלאה בהכנת הנערים לבר מצווה, של חותנו רב העיר הנמרץ והבלתי נשכח, השליח הרב בן-ציון ליפסקר ע"ה, שהתמיד בה 32 שנה.

רב העיר הרב יוסף אלבו, יזם את הרעיון לפני 45 שנה, ומאז ועד היום משתתף גם הוא בכל שנה באירוע. גם ה'גרעין התורני' נוטל חלק חשוב בפרוייקט.


הרב יעקב מנדלסון

מדי שנה חוזרת המסורת על עצמה: בני המצוות מקבלים מנה גדושה של יהדות וזוכים להכיר מקרוב את הרבנים מסבירי הפנים, ומקיימים טקס מרגש שמחזק את חיבורם למסורת אבות.

השירה האדירה פורצת כשמגיעים התלמידים לראש ההר. ספר התורה מוצא מארון הקודש, פרוכת נפרסת מעליו, ולקול מארש חגיגי צועדים הנערים הנרגשים אל המתחם המגודר.

שקיות התפילין שלהם כבר מחכות ומוכנות, ותלמידי ישיבת תות"ל בקרית גת שהגיעו לסייע בשמחה מגישים סיוע בהנחת התפילין לזקוקים לכך. במקביל, מפשילים עשרות מההורים את שרווליהם להנחת תפילין ביום שמחת בניהם. ה'תמימים' מנצלים את ההזדמנות ל"מבצע תפילין" רחב היקף במלואו.


בר המצווה בהר המצדה

השירה מתגלגלת במעלה ההר, "אדון עולם" ו"שיר המעלות". ברכת התורה בוקעת ועולה ברגש וקריאת שמע יחד מילה במילה מהדהדת בין המבנים הקדומים שעוד עומדים על תילם.

שיאו של המעמד, בקריאת התורה. שלושה תלמידים נקראים אל הספר בזה אחר זה, כהן לוי וישראל, וקולו של בעל הקורא מתנגן בנעימות מהדהד בבת קול מדברית. את הנערים מלמד הרב מנדלזון במשך מספר שבועות, בתקופה שלפני החגיגה המרגשת.

הרב מנדלזון, איך בני הנוער בכיתות מקבלים את השיעורים ביהדות?

"מאוד מרגש אותי לשבת בכיתה וללמד אותם תורה. פעמיים שלוש בשבוע, אתה נקשר לילדים. יש שבאים אלינו הביתה, ללמוד עוד על יהדות ולהניח תפילין. אני מלמד אותם על יהדות, ועל ההלכות הנוגעות לזמנים, כגון לפני פסח על ההלכות הנצרכות, ולפני ל"ג בעומר על התהלוכות. את התוצאות רואים בשטח".


צילום: שלמה חיים ריבקין

"אספר דוגמה: בב' תמוז חל בר מצווה של נער מערד, לרגל הבר מצוה, הוריו לוקחים אותו לטיול לארה"ב. הטיסה נקבעה ל-12 בצהריים, ומערד הם יוצאים בשמונה בבוקר. הוא יגיע לבית הכנסת לתפילת ותיקין כדי לעלות לתורה ולהניח תפילין".

אתה חש כממשיך דרכו של חמיך הרב ליפסקר בפעילות?

"בוודאי, תחושה מיוחדת לשיר עם הילדים את הניגונים שהרב ליפסקר היה שר איתם". הרב מנדלזון מספר על נער, שהושפע עמוקות מהפעילות בר מצווה של חמיו הרב בן ציון ליפסקר ע"ה, וכיום הוא אברך חב"די אב לילדים בקהילת חב"ד בערד.

מה הכי מרגש אותך בכל האירוע?

"כשאנו עומדים על המצדה, מול ים המלח, סביבנו הרים נישאים ואני רואה את הזריחה. ואז אנו שרים: 'שיר למעלות אשא עיני אל ההרים, מאין יבוא עזרי'. זה הרגע המרגש בעיני, מול ההרים לומר את הפסוקים הללו, עם קבוצה של מאה נערים. אתה חש את המילים".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.