מערכת COL | יום י"ג סיון ה׳תשע״ה 31.05.2015

נתון מזעזע: 8,000 מקרי מוות בשנה כתוצאה מעישון סיגריות

משרד הבריאות חושף נתונים ולפיהם העישון אחראי לכ-8,000 מקרי מוות בשנה, כ-700 מהם לא היו מעשנים בעצמם אלא נחשפו לעישון כפוי  עישון סיגריות - כל הנתונים
נתון מזעזע: 8,000 מקרי מוות בשנה כתוצאה מעישון סיגריות
(צילום ועיבוד: שמוליק סופר)
כתבנו לענייני בריאות

לרגל היום הבינלאומי ללא עישון, מפרסם משרד הבריאות נתונים מזעזעים, מהם עולה כי העישון אחראי לכ-8,000 מקרי מוות בשנה, כ-700 מהם לא היו מעשנים בעצמם אלא נחשפו לעישון כפוי.

בממוצע, המשמעות היא שלעישון יש אחריות לאחד מכל עשרה מקרי מוות בעולם. במצטבר, מדובר על כ-100 מיליון בני אדם שנפטרו מעישון במהלך המאה ה-20, ומספר הנפטרים מעישון עשוי להגיע למיליארד עד סוף המאה ה-21, רובם מהמדינות המתפתחות.

עשן הסיגריות מכיל כ-7,000 חומרים שונים, בהם כ-350 חומרים מסוכנים וכ-70 חומרים המוגדרים כמסרטנים בבני אדם. עשן הסיגריות פוגע בכל מערכות הגוף, ומידי שנה מתפרסמים מחקרים ארוכי טווח המוכיחים שהעישון גורם למגוון הולך וגדל של מחלות, כגון מחלות סרטן, מחלות לב וכלי דם, מחלות נשימה ועוד.

גם חשיפה לעישון כפוי גורמת לתחלואה קשה, נכות ואף למוות, אולם בגלל הקושי המחקרי לבודד ולהוכיח את מרכיב החשיפה לעישון כפוי כגורם לתחלואה מסוימת, רשימת המחלות שהוכח קשר סיבתי מובהק בינן ובין עישון הוא מצומצם יותר בהשוואה לתחלואה הנגרמת מעישון.

ההסכמה העולמית החד משמעית היא שהעישון יגרום למותם של שליש עד חצי מהמעשנים ויקצר את חייהם בכ-10 שנים, כשכל המעשנים צפויים לתחלואה שתפגע באיכות חייהם וחיי משפחתם. הערכת התמותה העולמית מעישון עומדת על ששה מיליון בני אדם מידי בשנה, המהווים 11% מכלל מקרי המוות בגברים ו-7% מכלל מקרי המוות בנשים.

עלויות נזקי העישון

העלות הישירה והעקיפה של נזקי העישון למערכת הבריאות מוערכת בכ-1.7 מיליארד ש"ח בשנה; עלויות עקיפות נוספות הנגרמות כתוצאה מהפסדי פרודוקטיביות של אובדן כושר עבודה וימי מחלה מוערכים בכ-1.9 מיליארד ש"ח; וערך אובדן חיי האדם, בחישוב ממוצע של כ-10 מיליון ש"ח לכל אדם, כפי שמקובל במדינות ה-OECD, מגיע לכ-8 מיליארד ₪ לשנה. בסך הכל עלויות העישון הישירות והעקיפות למשק הישראלי מוערכות בכ-12.8 מיליארד ש"ח לשנה.

כדאי לזכור שבמקביל לסכום זה, משקי הבית בישראל הוציאו בשנת 2014 מעל ל-8.2 מיליארד ש"ח על רכישת מוצרי טבק ועישון.

שיעור המעשנים בישראל בקרב בני 21 ומעלה, נכון לשנת 2014, עומד על כ-19.8%, כך על פי סקר הבריאות הלאומי. בשנת 2013, על פי "הסקר החברתי 2013" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שיעור המעשנים בישראל עמד על 23.1%, ואילו על-פי סקר "ידע, עמדות והתנהגות בריאותית בישראל 2013" שיעור המעשנים בקרב בני 21 שנים ומעלה עמד על 18.7%.

27.3% מכלל הגברים בישראל מעשנים ו-12.6% מכלל הנשים בישראל מעשנות.
בחלוקה לפי לאום, שיעור העישון הוא 26.3% באוכלוסייה הערבית ו-18.4% באוכלוסייה היהודית.

עוד עולה מהנתונים, כי למעלה ממחצית מהגברים המעשנים דיווחו על צריכה של 20-10 סיגריות ליום, הן בקרב יהודים והן בקרב ערבים. בקרב הנשים המעשנות, אחוז הנשים הצורכות פחות מ-10 סיגריות ליום הוא גבוה (כ-40%) ודומה בשתי האוכלוסיות.

בהשוואה עולמית, שיעור העישון בקרב גברים בישראל (27.3%) נמוך במעט מהממוצע (28.5%) של מדינות האיחוד האירופי. שיעור העישון בקרב נשים בישראל (12.6%) נמוך ביחס למדינות האיחוד (17.7%).

חשיפה לעישון כפוי: כ-35% מהמרואיינים הלא-מעשנים דיווחו כי הם חשופים לעישון כפוי: כ-30% מהיהודים ולמעלה ממחצית מהערבים, כשהמקומות המועדים ביותר לחשיפה לעישון כפוי היו בית המגורים (נשים) ומקום העבודה (גברים).

איך נגמלים?

רבים בישראל ובעולם מנסים להפסיק לעשן ללא הכנה מוקדמת, תמיכה מקצועית או תמיכה תרופתית. סיכויי ההצלחה של הפסקת עישון בדרך זו עומדים על אחוזים בודדים. לכן מומלץ לכל מעשן לפנות לקופת החולים שלו דרך המוקד הטלפוני או אתר האינטרנט של הקופה, או ישירות במרפאה שבה הוא מטופל.

בקופות החולים יכולים מעשנים לקבל תמיכה וייעוץ בהליך הפסקת עישון, באמצעות הצטרפות לסדנה או קבלת חומרי הסברה בנושא. באחדות מקופות החולים מוצעים למבוטחים ייעוץ גם טלפוני לגמילה מעישון וכן ייעוץ אישי.

הצטרפות לסדנה לגמילה מעישון היא הדרך היעילה ביותר להפסקת עישון והיא מוצעת חינם לכל מעשן דרך קופת החולים שלו. סדנה לגמילה מעישון מיועדת לכ-15 משתתפים ומנחה אותה יועץ מומחה לגמילה מעישון. הסדנה נמשכת כ-8 מפגשים, אחת לשבוע, כשעה וחצי כל מפגש.

במהלך הסדנה לגמילה מעישון לומדים המעשנים יחד על הרגלי העישון האישיים שלהם באמצעות ניהול מעקב ורישום מסודר של העישון, לומדים לשבור את ההרגלים הישנים ולאמץ הרגלים חדשים. הסדנאות מתקיימות בכל רחבי הארץ, במגוון שפות ומותאמות לקבוצות שונות באוכלוסייה.

המשתתפים בסדנה זכאים לרכוש תרופות מרשם לגמילה מעישון בסבסוד של 85%, ולרשותם עומדים גם תחליפי ניקוטין (מדבקה, מסטיק או סוכריית מציצה) הנמכרים בכל בית מרקחת. מנחה הסדנה מייעץ לכל מעשן לגבי אפשרויות השימוש בתרופות ובתחליפי ניקוטין בהתאם למצבו ולהעדפתו האישית של המעשן. משתתפי סדנה שלא יכולים או לא רוצים להשתמש בתרופות מרשם זכאים לסבסוד של 85% על תחליפי הניקוטין.

בשנת 2014 פנו 26,818 איש לגמילה מעישון בארבע קופות החולים, כ-40% מהם נשארו גמולים מעישון שנה לאחר הסדנה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.