מערכת COL | יום י' סיון ה׳תשע״ה 28.05.2015

מה החמאס רוצה? ● הפרשן הצבאי ישראל קצובר

השבוע, לראשונה מאז צוק איתן נורה טיל גראד מצפון מרכז רצועת עזה לעבר שטח ישראל, ופגע באיזור ליד יבנה ● החמאס מצידו מיהר להודיע שתפס את המשגרים. מה החמאס רוצה? האם צפויה התחממות נוספת? הפרשן המוערך ישראל קצובר עושה סדר ומסביר את הרקע למה שקורה בדרום  מה החמאס רוצה?
מה החמאס רוצה? ● הפרשן הצבאי ישראל קצובר
(צילומים: חיים טויטו, ברלה שיינר)
משה בן-חיים

מה בדיוק קרה השבוע? היו דיווחים סותרים בכלי-התקשורת.

"מה שקרה ברצועה השבוע, הוא ירי של ארבעה טילים לשטח ישראל מצפון מרכז הרצועה, כ-10 ק"מ בתוך השטח העזתי. נקודת שיגור זו מרוחקת מהגבול, וכדי להגיע לשטח ישראל, צריך שני דברים: אמצעים ויכולת מבצעית. שלושה טילים נפלו בתוך השטח העזתי, ורק אחד הגיע לשטח ישראל, ב"ה ללא נפגעים.

"ואכן, תושבים של היישובים הסמוכים לרצועת עזה דיווחו על כמה פיצוצים עזים. הם שמעו את הירי של הטילים, ובמיוחד בלילה הרעש נשמע למרחקים. מבדיקת שרידי הטיל שהתפוצץ בשטח ישראל, עולה כי מדובר בטיל "גראד", לראשונה מאז מבצע 'צוק איתן'".

מי ירה את הטיל?

"ההנחה בישראל היא לא מי ירה, אלא מי לא ירה. כלומר, ההנחה הרווחת שזה לא החמאס – למרות שכמה פעמים בעבר הזרוע הצבאית של החמאס התריסה מול הזרוע המדינית וירתה טילים לעבר ישראל.


צילום: דו"צ

"במקרים אלו הגורמים הקיצונים בזרוע הצבאית בראשות מוחמד דיף וסגנו מרואן עיסה רצו שהחמאס ילך יותר 'על הקצה' בעימות עם ישראל, וניסו להרגיז את 'חמאס המדיני' ולהראות לו מי ה'בעל הבית' ברצועה.

"הפעם לא היה זה החמאס – על שני חלקיו. מי שיכול לירות טיל כזה הוא ארגון הג'יהד האיסלמי שמקורב לאיראן. עובדה היא, שמיד לאחר הירי החמאס הוציא הודעה שהירי לא בוצע על ידו וכי הוא מחפש אחר היורים. לא עברו שעתיים וחצי והחמאס הודיע על תפיסת שלושת היורים אנשי הג'יהד האיסלמי.

"עוד עובדה ראויה לציון, שבוקר לפני הירי לעבר ישראל התנהלו חילופי אש בין כוחות ג'יהד איסלמי לחמאס ברצועה, מה שאומר שיתכן והירי בוצע ע"י הג'יהאד כדי לקרוא תגר על החמאס.

"ישראל מודעת לדברים הללו, אך החליטה שלא לשנות את מדיניותה הרגילה, והדליפה על תקיפה אופציונלית ברצועה. ואכן כשהתקיפה יצאה לפועל הפגיעה היתה ב'עץ ואבן'"...

האם צפויה התחממות נוספת בקרוב?

"בכך הסבב הנוכחי בעצם נגמר. התושבים שגרים ביישובים בדרום שומעים את הפיצוצים. הם רצים למקלטים וחיים בתחושת אין אונים.

"ישראל הורידה הרבה מהאיסורים שלה על הכנסת חומרים לרצועה, ואילו מאידך העזתים לא מצליחים לשקם עצמם מאז 'צוק איתן'. האוירה ברחוב העזתי לא טובה בשל כך, מדובר על 20,000 בתים הרוסים, ויתכן אף יותר.


(צילום ארכיון: מאיר דהן)

"לכן כל מיני ארגונים מושכים את חמאס לכל מיני כיוונים. כמו שמפקד חיל האויר אמר ש'אי הבנה קטנה יכולה להביא לעימות צבאי גדול'. כרגע המצב נרגע, אבל זה לא אומר שכך זה ימשך ביום, בשבוע, או בחודש הבא".

האם בכך יש סוג של "מאזן אימה" מול החמאס?

"מאזן אימה זו מטוטלת שוות משקל. כאן זה וודאי לא כך. הנזקים שספגו העזתים הם לא דבר של מה בכך ועדיין לא הצליחו להשתקם. ישראל בהחלט מאיימת עליהם. מאידך, התחושה שהצליחו להחזיק עימות מול ישראל במשך 53 יום, עלול לדחוף אותם ביום מסויים להרפתקה נוספת. מה שכן, הם ישקלו היטב לפני, כי הנזק שעלולים לספוג יכול להיות פי כמה ממה שהם הכירו.

"צריך להבין: הם נמצאים בלחץ דו צדדי, מצד ישראל, ומהצד השני ממצרים. המצרים הודיעו לאחרונה שבמהלך השנה האחרונה השמידו 521 מנהרות! זה המון. העזתים הבריחו משם הכל: אנשים, נשק, סחורות ומה לא. הלחץ של המצרים מורגש אצלם היטב.

"יש בעזה ויכוחים האם לנהל מו"מ עם ישראל או לא. לפעמים זה בא לידי ביטוי בויכוחים, ולעיתים בירי לעבר ישראל"...
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.