מערכת COL | יום א' סיון ה׳תשע״ה 19.05.2015

החל ממחר: שקיפות מחירים במוצרי המזון

החל ממחר תחל חובת השקיפות על מוצרי המזון ברשתות הגדולות, כחלק מ'חוק המזון' שיכנס לתוקף ● האם החוק החדש ישפיע על מחירי מוצרי המזון?  לכתבה המלאה
החל ממחר: שקיפות מחירים במוצרי המזון
(אילוסטרציה-צילום: ברלה שיינר, COL)

שקיפות במחירי רשתות המזון: מחירי כל המוצרים בכל הסניפים של 19 הרשתות הגדולות אמורים לעלות מחר (ד') למרשתת, ולהיות חשופים לעיני צרכנים המעוניינים להשוות מחירים. עד היום, בכדי להשוות מחירים, נאלצו הצרכנים ללכת פיזית לסניפים. כל זאת הודות לחובת השקיפות, שהיא חלק מ'חוק המזון', שיכנס לתוקף.

ארגוני הצרכנים מרוצים מהחוק החדש שלדעתם "יתן כח לצרכן". מאידך ברשתות הגדולות לא מתלהבים מהחוק החדש, וטוענים שהוא מיותר ועלול אף להביא להעלאת מחירים. מהם היתרונות והחסרונות של החוק החדש? האם ניתן לאכוף אותו, והכי חשוב: האם באמת יביא להורדת מחירי המזון?

הרשתות המחויבות לפרסם את מחירי כל המוצרים, בכל הסניפים שלהן, הן הרשתות הגדולות שהמחזור הכספי שלהן עולה על 250 מיליון שקל. מדובר בין היתר, מגה, רמי לוי, יינות ביתן, ויקטורי, חצי חינם וטיב טעם.

כל רשת מחויבת על פי חוק "לשדר" את כל הנתונים לאתר ייעודי החל ממחר, ה-20 במאי. רוב הרשתות כבר מוכנות לכך, למרות שרואות בכך בזה עול יקר.

קובץ חנויות הרשת יהיה במבנה אחיד וכך גם קובץ המצרכים והמחירים. קובץ המצרכים יכלול את קוד הרשת, תת רשת, מספר החנות, שעת עדכון מחיר המצרך, מספר הברקוד של המצרך, ברקוד פנימי, שם המצרך, שם היצרן או קוד היצרן, ארץ הייצור, תיאור המצרך, כמות המצרך, יחידת המצרך, מספר הפריטים במכירה במארז, המחיר הכולל של המצרך, מחיר ליחידת מידה של המצרך, האם המצרך משתתף במבצע ועדכון לגבי שינוי במחירו.

קובץ המבצעים יכלול שדות למצרך במבצע. לגבי מצרך המשתתף ביותר ממבצע אחד: תישלח רשומת פריט לגבי כל מבצע בנפרד. יהיה גם פירוט לגבי כפל מבצעים, שעת תחילת המבצע ושעת סיומו, תאריך תחילתו וסיומו, האוכלוסיה אליה הוא מכוון, כמות מינימום להשתתפות במבצע, הגבלת כמות לרכישה במסגרת המבצע, סכום מינימום של קנייה לשם השתתפות במבצע, המחיר לפני ואחרי, המחיר ליחידת מידה של המצרך לאחר המבצע, מינימום פריטים המוצעים במבצע בחנות וכל הגבלות נוספות הקשורות למבצע.

בנוסף, יפורט אופי המבצע: מהי מידת ההנחה באחוזים, מהו סכום ההנחה ברכישת מצרך במבצע, הנחת מועדון, התניית קבלת מחיר מבצע בקניית מצרכים נוספים, מצרך שני זהה בהנחה, מצרך שני לא זהה בהנחה ואוסף מצרכים בהנחה.

הצרכנים יוכלו להוריד קבצי מחירים וכן תתאפשר הדפסתם.

הקמעונאי יחויב לשמור את הקבצים, לרבות עדכונים, לתקופה של 3 חודשים ממועד פרסומם.

חוק השקיפות, טוב או רע ללקוחות?

כיוון שהרשתות יצטרכו לעדכן מחירים לכל סניף בפני עצמו, (המחירים לא אחידים ברוב המקרים בין הסניפים) יתכן שהדבר ישפיע על השוואת מחירים בכל הסניפים של אותה רשת.

חלק מהקמעונאים טוענים, שגובה ההשקעה בשידור הנתונים יתגלגל אל הצרכן. יש הטוענים שמי שיהנה מהנתונים האלה יהיו לא הצרכנים, אלא בעיקר הרשתות שיוכלו לנהל 'קרטל מחירים' בלי להידבר ביניהן, בשעה שהמחירים נגישים לכל אחד.

הצרכנים אכן, יהנו משקיפות. יחד עם זאת, יש חשש סביר למיניפולציות ע"י הרשתות.

בסופו של דבר, מי שקובע את המחיר זה הצרכן. ומי שמחליט אם לקנות או לא, אלו הם הצרכנים. כבר הוכח, שכח הקנייה נמצא אצל הצרכן, ורמת המחירים נקבעת בסופו של דבר על ידו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.