מערכת COL | יום כ"ט אייר ה׳תשע״ה 18.05.2015

"הצלם של הרבי" ● זיכרון להולכים

היום, כ"ט אייר חל היארצייט של ר' לוי יצחק פריידין שנחשב ל"צלם החצר" של הרבי ● זכה לצלם עשרות אלפי תמונות ושעות ארוכות של קטעי וידאו, ואף לקבל יחס מיוחד מצד הרבי וקירובים יוצאים מגדר הרגיל ● על הסרטים שלו: "זה היה הכי קרוב ודומה להיות במחיצת הרבי..."  לוי יצחק פריידין ע"ה
לוי יצחק פריידין 'הצלם של הרבי'. רישום אמנותי בעיפרון של הצייר יחיאל אופנר

בכ"ט אייר חל היארצייט של ר' לוי יצחק פריידין (כונה אצל החסידים בשם לוי איצ'ה) שנחשב ל"צלם החצר" של הרבי.

תולדותיו

נולד בברית המועצות בפוסטוב שבפלך ווילנא לאביו הרב יהודה לייב פריידין - רב העיר. בצעירותו שירת בצבא הרוסי, שם גם התקרב ליהדות באמצעות שלוחיו של הרבי.

עוד בהיותו בברית המועצות התמחה בצילום ועסק כצלם עיתונות, ולאחר עלייתו לארץ הקודש, נסע לרבי בפעם הראשונה לקראת חודש תשרי תשל"ו ולקח איתו לנסיעה את מצלמתו האישית.

קיבל אישור מהרבי

הפעם הראשונה בה ניסה לצלם את הרבי היה בעת מעמד חלוקת כוס של ברכה על ידי הרבי במוצאי שמחת תורה, וכאשר הוציא את מצלמתו והחל לצלם, ביקשו כמה מהבחורים לנסות להפריע לו לצלם את הרבי, אך הרבי התערב וביקש להניח לו. מאז ואילך הוא הפך להיות צלם קבוע בחצר הרבי, בעיקר בחודשי החגים אליהם הקפיד להגיע מאז אותה שנה.


פריידין אצל הרבי (ארכיון col)


הביא את 'חודש תשרי אצל הרבי' לריכוזי אנ"ש


פעמים רבות היה נוהג לאחר חזרתו ארצה לערוך את התמונות וסרטי הוידאו שצילם, וליצור וידאו מסכם בן שעה עד שעה וחצי מאירועי חודש החגים של אותה שנה, אותו היה מקרין בפני הקהל בריכוזים השונים של אנ"ש ברחבי הארץ תמורת תשלום סימלי.

תושב כפר חב"ד מספר על זוית מעניינת, ומרתקת, כיצד הוא ראה בר' לוי יצחק פריידין ע"ה, את מה שמסמל המושג "תשרי אצל הרבי".

"הסרטים של ר' לוי יצחק פריידין היו נעשים באומנות מיוחדת, כדי לתת לצופה הרגשה של נגיעה בהרגשה, באוירה, במקום."

"מי שחשב שר' לוי יצחק פריידין רק עמד והסריט את הרבי, אינו אלא טועה. ר' לוי יצחק הסריט אווירה.
שמעתי גם על ילד שפנה לאביו: 'אבא, בשנה הבאה גם אני רוצה לנסוע לרבי'. ענה לו אביו מיניה וביה: "ראית את הסרט של פריידין, לא?..."

"זה היה הכי קרוב ודומה להיות במחיצת הרבי... זה בשבילי היה ר' לוי יצחק פריידין ע"ה. אומן, שהביא לנו את חווית חודש החגים בצורה בלתי רגילה, ולא נשכח אותה כל חיינו."

בעל רגש חסידי חם

היה בעל רגש חסידי חם, דבר שהתבטא בין השאר בכך שכאשר אנשים שביקשו ממנו לצלם אותם כשיעברו לפני הרבי, היה מסרב לצלם אותם בדווקא בטענה שזה לא מתאים שהם חושבים על התמונה רגע לפני שהם עומדים מול הרבי.

לאורך השנים זכה לקירובים מיוחדים מהרבי שעצר מספר פעמים על מנת שר' לוי יצחק יצליח לקחת תמונה טובה וברורה יותר, ואף נגע במצלמתו פעם אחת בכניסתו לתפילה, כאשר המצלמה נשענה בחלקה על סידור שהיה מונח על הסטנדר של השליח ציבור. כמו כן פעמים רבות היה עומד על יד ביתו הפרטי של הרבי על מנת לצלם את הרבי יוצא מהבית בדרכו ל-770, וזכה שהרבי יזמין אותו להצטרף לנסיעה ברכבו האישי.

בנוסף, הרבי השפיע עליו באופן אישי יתחיל לגדל זקן, וכאשר הגיע לשהות בחודש תשרי תשמ"ג אצל הרבי יחד עם זקן, הודה לו על כך הרבי ואמר: "יישר כח שבאת עם הכלים [= המצלמות] ועם צלם אלוקים [=הזקן].


לוי"צ פריידין (מימין) באחד מאירועי חב"ד באה"ק (ארכיון שמואל בן-צבי)

הרבי העריך מאוד את התמסרותו לעבודתו כצלם, והתבטא פעם שאם תלמידי הישיבה ב-770 היו מתמסרים ללימוד כמו שפריידין מתמסר לצילום - היו נראים אחרת לגמרי.

במקביל לעבודתו כצלם החצר של הרבי, עבד גם כצלם המערכת של עיתון 'ברשת חב"ד' שיצא לאור בארץ באותם שנים.

התגורר בחולון, ולאחר פטירתו בכ"ט אייר תשנ"ג, נרכש ארכיון התמונות וסרטי הוידאו שלו על ידי חברת המדיה החב"דית Jewish Educational Media. נטמן בבית העלמין בחולון. רעייתו לאה, נפטרה שש שנים אחריו בז' אייר תשנ"ט ונטמנה לצידו.

ת.נ.צ.ב.ה.





הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.