מערכת COL | יום כ"ז אייר ה׳תשע״ה 16.05.2015

הרב לוינגר: "הרבי אמר לי שתומך בהתנחלויות ובמיוחד בחברון"

"כאשר ביקרתי אצל הרבי בחודש ניסן תשמ"א, זכיתי ב"ה להציג את כל המימצאים הללו בפני הרבי במשך למעלה מ-40 דקות!" ● בעקבות פטירת הרב משה לוינגר ע"ה, אנו מגישים תיאור של המנוח מהיחידות הנדירה לה זכה  הרב לוינגר
הרב לוינגר:
הרב לוינגר (צילום: י. בלינקו)

סיפר הרב משה לוינגר:

"הרבי - כמו אדמו"ר הרש"ב בזמנו, שכידוע אסף כספים בכל רחבי רוסיה במשך כשנה וחצי כדי לרכוש את "בית רומנו" - היה מאוד בעד החזרת הבנין לידינו.

כשבאנו לחברון, מצאנו את כל המפות והמסמכים של הבנין, ועל כולם הופיע שהשטח שייך ל"רבי יוסף יצחק שליט"א", שירש זאת מאביו - הרבי הרש"ב. לאחר מלחמת העולם הראשונה, כאשר אנשי חב"ד עזבו את הבנין, שלח הרבי הריי"צ מכתבים לגורמים שונים (ביניהם, הרב קוק זצ"ל) ש"יחזירו לי את נחלתי וביתי אשר בחברון", והרבי הריי"צ הצטער מאוד שהמקום עבר לידי הישמעאלים.

כאשר ביקרתי אצל הרבי מליובאוויטש בחודש ניסן תשמ"א, זכיתי ב"ה להציג את כל המימצאים הללו בפני הרבי במשך למעלה מ40- דקות! הרבי עודדני ודיבר בשבח ההתנחלות. בקשר לבית רומנו הרבי אמר לי בזו הלשון בעברית אשכנזית: "תקחו את הבית שלנו כמו שלקחתם את "בית הדסה" ובית הכנסת אברהם אבינו, זה דבר חשוב". מילותיו של הרבי עדיין מהדהדות באוזניי. כאשר דיבר איתי בנושא ההתנחלויות, אמר שתומך בזה, תוך שמוסיף: "ובמיוחד בחברון"!

הרבי התעניין מאוד בשלומו של מורי ורבי הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, אך לפחות שני שלישים מהשיחה, נסוב אודות חברון, ובעצם, מטרת בואי לרבי הייתה - תברון. בסיום השיחה שאלתי את הרבי: "אולי הרבי יבוא לבקר אותנו בשבועות בחברון?, "ואז ענה לי הרבי בחיוך: "מדוע אתה לא שואל אותי על פסח?"... (כזכור, היה זה ימים מספר לפני חג הפסח תשמ"א).

בית שניאורסון בחברון

בית שניאורסון ממוקם כ-‏10 מטר דרומית לבית הדסה. הבניין נבנה במאה ה-‏91 על ידי חסידי חב"ד והוא שימש כבית ועד, בית מדרש, הכנסת אורחים ולמגורים.

בית שניאורסון היה מקום מגורה של הרבנית מנוחה רחל סלונים לבית משפחת שניאורסון (נכדת אדמו"ר הזקן - רבי שניאור זלמן מלאדי ובת האדמו"ר האמצעי - רבי דוב בער), אשר שמשה כאם הישוב החב"די בחברון ואשר נודעה בצדקנותה וסגולותיה, והיתה נערצת על כל תושבי חברון.

ג
אולת הבית

לאחר הפוגרום בשנת תרפ"ט השתלטו הערבים על הבנין. בשנת תשל"ח פנה הרב משה לוינגר אל הרבי בבקשה להורות לכולל חב"ד, שהחזיק בבעלות הרשמית על הבנין, להעניק לו יפוי-כוח על בית שניאורסאהן. לאחר פניות חוזרות ונשנות מצד הרב לוינגר, הורה הרבי בהודעה טלפונית מי"ט כסלו תשל"ח לראשי כולל חב"ד, לפנות בנידון לרב מורה הוראה מאנ"ש.

בעקבות זאת נערכה הפגישה בבית רבה של העיר בני ברק, הרב יעקב לנדא. הרב לנדא הביע את דעתו שכדאי להעניק לרב לוינגר יפוי-כוח לגאול את בית שניאורסאהן. מייד לאחר שהוענק לו יפוי-הכוח, החל הרב לוינגר לפעול במהירות. הוא פנה לבעלי-הבית הערביים, ולאחר דין ודברים נגאל הבית.

הבית כיום

כיום - לבית שניאורסון נוספו עוד שתי קומות ולחזיתו הצפוני של הבניין הוצמד בניין חדש הנקרא 'בית השישה'. בצדו האחורי של בית שניאורסון נבנה בניין נוסף הנקרא 'בית פינק' ע"ש התורמים.

בבית שניאורסון מתגוררות כיום שש משפחות גדולות ובקומת הכניסה נפתח פעוטון.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.