מערכת COL | יום כ"ב אייר ה׳תשע״ה 11.05.2015

פרשיית עוקץ מכה שוב: כך תזהרו מהשקעה מסוכנת

שוב פרשיית עוקץ בציבור החרדי: אברך הסתבך ככה"נ בשוק האפור והפיל עימו עשרות משקיעים בסכומים המוערכים במיליונים ● יועץ המשכנתאות החב"די ר' איתן אחיטוב, מסביר בראיון ל-COL איך קורה שהציבור החרדי נופל שוב ושוב בהונאות, ומה צריך לדעת לפני שחושבים על "השקעה סולידית?"  פרשיות העוקץ
פרשיית עוקץ מכה שוב: כך תזהרו מהשקעה מסוכנת
משה בן-חיים

פרשייה אחת עדיין לא שקעה, והנה צצה לה פרשייה נוספת: פורסם כי אברך הסתבך ככה"נ בשוק האפור והפיל עימו עשרות משקיעים בסכומים המוערכים במיליונים רבים.
האם הציבור החרדי נופל בקלות בפח?

ר' איתן אחיטוב, יועץ משכנתאות, ועוסק בתחום הנדל"ן:

לדעתי הבעיה לא מייחדת את הציבור החרדי. די אם נזכיר את מיידוף שהצליח להונות משקיעים מתוחכמים בסכומים עצומים ולמשך תקופה ארוכה או את פסק הדין שניתן בימים האחרונים בנוגע לחברת TGI שהונתה משקיעים בעסקאות השקעה עם תשואה מובטחת בנדל"ן בטורונטו.
 


ההונאה שמכונה גם "הונאת פונזי", פושטת ולובשת צורות שונות, אך העיקרון זהה, הבטחת תשואה חריגה שבעצם ממומנת מהונאה. יחד עם זאת, אפשר לשער שקל יותר להפיל את הציבור החרדי בהונאות מעין אלו. גם בגלל רמת האמון האישי הגבוהה יותר וגם בגלל הרצון להשקיע כספים במקומות שפחות גלויים לשלטונות המס.

מוזר, שאחרי כל כך הרבה מקרי הונאה, עדיין יש משקיעים שנופלים בפח?

בכלל לא מוזר. מי שיש לו מנה רוצה מאתיים, וכשאדם קשה יום מדמיין שיוכל להתעשר בקלות עיניו מתעוורות לסיכונים. נתאר לעצמנו אברך שמחזיק כמה עשרות אלפי שקלים פנויים, עשיר הוא לא יהיה מהם וגם לא יצליח לחתן את הילדים איתם. כשחבר מספר לו בהתלהבות על השקעה שמניבה 20% בשנה והוא מתחיל לדמיין את הריבית דריבית עד שההשקעה תצבור עד שהילדים יגדלו, הוא מאבד את הראש ואת... הקרן.

כיום, כשהריבית בבנק היא בערך 0.0000% (בשווייץ ודנמרק הריבית היום אפילו מתחת ל0% - מי שלוקח הלוואה מקבל כסף ומי שמפקיד כסף משלם ריבית), הכסף זורם יותר בקלות למקומות מסוכנים וגם לכיסיהם של רמאים.

אם אתם שומעים על השקעה כזו, תשאלו את עצמכם קודם כל, אם זה כל כך מוצלח, למה מנהל ההשקעות צריך את הכסף שלי? עדיף לו לשמור את זה לעצמו ולייצר עבור עצמו כסף מכסף.

מה המשקיע הפוטנציאלי צריך לדעת, כדי שלא ליפול בהונאה כזו?

יש כלל מאוד ברור בכלכלה - אין ארוחות חינם. אם מישהו מבטיח לך תשואה גבוהה יותר מאג"ח ממשלתית, זה כרוך בסיכון. נכון, יכול להיות שגם אתה וגם מציע ההשקעה לא מזהים את הסיכון – אבל הוא קיים, וצריך רק לזהות היכן הוא. ככל שהתשואה המובטחת גדולה יותר – הסיכון גדול יותר. הייתי מאוד מאוד חושש היום אם היו מבטיחים לי תשואה של יותר מ6%.

אבל יש מנהלי השקעות שיכולים להראות תשואות עבר הרבה יותר גבוהות?

אני אוהב לצטט בהקשר זה דימוי שנתן אחד המשקיעים המוצלחים ביותר – הסתמכות על תשואות עבר, כמוה כנהיגה במכונית תוך הסתכלות על המראה.

צריך להכיר בכך שכיום תיקי ההשקעות מלאים באגרות חוב שמי שיחזיק אותן עד לפדיונן יפסיד בוודאות כסף. אם אגרת חוב שתיתן בעוד שנה 105 ₪ נסחרת היום ב106- ₪, מישהו כאן יפסיד. ייתכן שלפני שנה היא עלתה 100 ₪ ובשנה האחרונה היא עלתה ב6% אבל מי שיחזיק בה מהיום ועד שהיא תיפדה, בוודאי יפסיד. זה המצב היום כמעט בכל אגרות החוב הממשלתיות. תשואת השנה הקודמת לחלוטין לא רלוונטית למה שיקרה מכאן ולהבא.

אם כבר הזכרנו השקעות וסיכונים, האם נכון לקנות דירה דרך קבוצת רכישה? ומה רמת הסיכון?

בקבוצת רכישה ישנם סיכונים מעבר לסיכון הקיים בכל רכישת נדל"ן (מיד שניה או מקבלן). הסיכון גדול במיוחד לפני הזכייה במכרז והוא הולך וקטן ככל שהפרויקט עובר את השלבים השונים (זכיה, היתרים, בחירת קבלן מבצע ובנק מלווה ועד להתחלת בניה בפועל).


הדמייה של פרוייקט מגורים בחריש (אילוסטרציה)


אין כיום שום פיקוח על הפרסומים של מנהלי קבוצות רכישה ואין להם שום מחויבות לעמוד מאחרי הפרסום.

הייתי ממליץ שלא להיכנס לקבוצת רכישה מבלי להתייעץ עם אדם שמבין בעלויות בניה ויודע לזהות האם ההבטחה שהקבוצה נותנת היא בת מימוש או שזהו מגדל הפורח באוויר.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.