מערכת COL | יום כ"ב אייר ה׳תשע״ה 11.05.2015

הרב לוין בשיעור לצפייה: מה בעייתי ב"הסכם קדם נישואין"?

רבו השואלים ודורשים, המבקשים לשמוע בירור ושורש ההלכה, אודות מה שהמציאו "הסכם קדם נישואין", כדי למנוע בעיות "עיגון" ו"מסורבות גט" ● הרב שלום-בער לוין, מסר שיעור מפורט בנושא, בו ביאר וסיכם את החששות בהלכה שנגרמים על ידי "הסכם" זה  הסכם קדם נישואין 
הרב לוין בשיעור לצפייה: מה בעייתי ב
רבו השואלים ודורשים, המבקשים לשמוע בירור ושורש ההלכה, אודות מה שהמציאו "הסכם קדם נישואין" (Prenuptial-agreement), כדי למנוע בעיות "עיגון" ו"מסורבות גט".

הרב שלום-בער לוין, מסר שיעור מפורט בנושא, בו ביאר וסיכם את החששות בהלכה שנגרמים על ידי "הסכם" זה.

כמו כן כתב סיכום הלכתי והיסטורי בנושא – איך התייחסו לבעיה הזאת גדולי הפוסקים במשך הדורות.

***

התורה אומרת שהגט חייב להיות ברצון הבעל. חכמי המשנה אומרים שלפעמים יש לכפות אותו לתת גט.

הגמרא והרמב"ם מסבירים מדוע זה מועיל מה שכופים אותו, באופנים אלו. עיקר הבעיה היא כשהאשה אומרת מאוס עלי הבעל ורצוני לקבל גט ואיני רוצה להשאר עגונה.

הרמב"ם הציע שגם במקרה זה אפשר לכפות אותו לתת גט, וחלקו עליו כל הפוסקים, וטענו שהגט יהי' פסול. ולכן נפסק בשלחן ערוך שאם האשה טוענת מאוס עלי ורצוני בגט, תלוי הדבר ברצון הבעל.

רבינו תם הציע שלפעמים אפשר שהקהלה תחרים את הבעל עד שיתן גט, בלי שום כפיה עליו, רק להמנע מלדבר אתו ולעשות לו טובות. וגם זה לא התקבל בהלכה, אלא במקרים יוצאים מהכלל.

לפני עשרות שנים עלה רעיון שהבעל לפני הנישואין מקבל על עצמו קנסות גבוהים, אם האשה תרצה גט והוא לא ירצה לתת. והרי אין זו כפיה, כי הוא עצמו קיבל זאת על עצמו.

אמנם הרשב"א פסק, שאם הוא קיבל על עצמו קנס אם לא יתן גט, ואחר כך חזר בו, ומכריחים אותו לתת גט על ידי הקנסות הגבוהים, הגט פסול. וכן פסקו רוב הפוסקים.

ואפילו אם לא חזר בו, נפסק בשו"ע שלא לכתוב גט, עד שמתירים אותו מכל התחייבות שהוא קיבל על עצמו לתת גט. ובכל גט שעורכים במאות השנים האחרונות, אומרים לבעל, אולי קיבלת על עצמו שבועה או קנין וכדומה, שתתן גט, ושכחת. על כן עדיף שתאמר לפנינו, שאם קבלת עצמך כזו התחייבות, תאמר לנו שאתה חוזר בך מהתחייבות זאת ונתיר לך. ורק אחרי שמתירים לו כותבים את הגט.

לפני עשרות שנים, הי' דיון ברבנות הראשית בארץ ישראל, אם יש למצוא עצה כזו שהבעל מקבל על עצמו קנס, ובסוף פסקו והחליטו, שאם ניתן הגט על ידי קנסות אלו, הגט בטל. ובתחלה אסור לבעל לקבל על עצמו כאלו קנסות, בשום אופן.

לפני עשר שנים עלה רעיון חדש של "הסכם קדם נישואין", שהבעל אינו מקבל על עצמו "קנס", כי אם שהוא מקבל על עצמו חיוב "מזונות" גבוה, אם וכאשר האשה תרצה להפרד ממנו.

בהסכם זה לא מזכירים "קנס", ולא מזכירים "גט", מזכירים רק חיוב "מזונות" שהוא קיבל על עצמו, במקרה שהאשה תיפרד ממנו. וזה לדעתם לא נקרא "קנס" ואינו גורם שהגט יהי' על ידי כפיה.

אמנם רבים מגדולי הרבנים בדורינו טוענים שזה רק "שינוי השם", ואשר למעשה מדובר ב"קנס" עצום שהבעל מקבל על עצמו, קנס כזה שהוא לא יוכל לעמוד בו בשום אופן.

בפרט אם מדובר ב"מזונות" של 150$ ליום, שהם 55,000$ לשנה (עם הוספות – לפי מדד יוקר המחיה), שהיא משכורת ממוצעת של אדם בארה"ב, דהיינו שהוא חייב לתת לאשה את כל המשכורת שלו, כך שלא ישאר עבור עצמו אפילו פרוטה אחת לדירה, ולאוכל, ולבגדים. ואיך נקרא לזה "מזונות", הרי מדובר ב"קנס" גדול שמחייב אותו ליתן גט בכפיה.

ואפילו לדעת הרבנים שאפשר לכנות זאת בשם "מזונות" (ולא קנס), היינו דוקא כאשר לא מזכירים את נתינת ה"גט", ולא מזכירים את הבעיה של "עיגון" האשה, בהסכם זה.

משא"כ אם עושים הפגנות ואסיפות עם, וממריצים חתנים וכלות לחתום על הסכם זה – כדי למנוע את הבעיה של "עגונות", על ידי שהבעל יהי' מוכרח לתת גט, הרי אפשר שאז כל הרבנים יסכימו שזה נקרא גט בכפיה, שאינו גט.

לכן נמנעים אצלנו מלחתום על הסכמים כאלה, בכל אופן, למרות גודל דאגת והשתדלות הרבנים להביא לנתינת הגט על ידי הבעל במקום הצורך. ובלשון הרבינו תם שהזכרנו קודם, שעדיף "עיגון" מאשר חשש ממזרות על הבנים שיוולדו אחרי גט שנעשה בכפיה.

והעיקר הוא, שיהי' אצל כולם שלום בית, מתוך אהבה ואחוה, בבנין עדי עד, ובבני חיי מזוני רויחי.

וידאו מהשיעור ניתן לצפייה בלחיצה כאן

אודיו של השיעור ניתן להאזנה בלחיצה כאן
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.