מערכת COL | יום י"א אייר ה׳תשע״ה 30.04.2015

התחממות בגבולות: מה באמת קורה מאחורי הקלעים?

אחרי תקופה של שקט יחסי, שוב יש "התחממות" בגבולות. בגבול הצפוני, בו ארעו מספר תקריות לאחרונה ● ואילו בדרום מתפרסמות הערכות על כוננות של החמאס למלחמה, הכוללת שיקום המנהרות וניסויים בירי טילים ● הפרשן הצבאי המוערך ישראל קצובר, עושה סדר בדברים, ומבהיר את התמונה ● מיוחד למגזין שישי  התחממות בגבולות
התחממות בגבולות: מה באמת קורה מאחורי הקלעים?
ישראל קצובר (צילום: ברלה שיינר) על רקע נפילת טיל בצפון

משה בן חיים

אחרי תקופה של שקט יחסי, שוב הנושא הבטחוני עולה לכותרות: בצפון ארעו ספר אירועים מקומיים, ביניהם נסיון של מחבלים להניח מטענים על הגבול, והסתיים בהריגתם ע"י חיילי צה"ל. שני פצצות מרגמה נחתו בשטח עין זיוון ברמת הגולן, לדברי גורמים צבאיים כתוצאה מ'זליגת הקרבות' בשטח סוריה.

במקביל כמעט, נפוצו שמועות מגורמי חוץ שהארכי טרוריסט והמבוקש מספר אחת מוחמד דף ימ"ש, נותר חי מנסיון החיסול נגדו במבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון. כמו כן פורסם בהרחבה על מאמצים כבירים של החמאס להתחמש בטילים נוספים, לשקם את מנהרות התקיפה, וגם פורסם על נסיון לפיגוע מיקוח גדול וחטיפה היל"ת נגד יישובים ישראלים הסמוכים לגדר עם עזה.

הפרשן הצבאי ישראל קצובר, מסביר את מפת האינטרסים האיזורית, ועל המצב הביטחוני באזורינו.

מגמה לא ברורה

למרות המתיחות בגבול הדרומי, והידיעות שפורסמו על התחמשות החמאס למלחמה הבאה, נשמעו הערכות שלא מדובר בעימות צפוי בקיץ הקרוב, כי עזה עדיין בתהליך שיקום. הנך שותף להערכות אלו?

"כמעט כל המלחמות באזורינו, קרו דווקא ששני הצדדים לא ממש רצו אותן. אי אפשר לדעת לאן המגמה מובילה, המצב יכול להתדרדר.

"הנושא של החמאס הוא בראש המודעות הישראלית, שעוקבת אחרי מה שמתרחש. יש מרוץ בשני כיוונים של כל הגורמים הקשורים לנושא העזתי. מצד אחד, החמאס מבין שיש עליו ביקורת קשה. עברו תשעה חודשים, וההבטחות שלהם לשיקום הרצועה לא קויימו. עבר חורף קשה על אלפים מתושבי הרצועה שנשארו עם בתים פגועים וללא קורת גג אחרי 'צוק איתן'. מיום ליום גוברת המחאה נגד חמאס, והיא מחלחלת. גם בעולם הבטיחו 6-7 מליארד דולר לשיקום הרצועה, ורק חלק קטן מזה מומש, והדבר מביא להתמרמרות נגד חמאס.

"בחמאס יש קול כפול. הגורמים הצבאיים טוענים שבכל אשם הדרג המדיני שהכשיל את ה'מבצע הגדול' של החמאס, ובכך לטענתם הכשיל את הנצחון שלהם. 'אנחנו הכנו תכנית פריצה גדולה להשתלטות על יישובים וחטיפה המונית (היל"ת), ואם התכנית היה יוצאת אל הפועל, מצבינו היה הרבה יותר טוב', אומרים הגורמים הצבאיים בחמאס. ההגיון שלהם פשוט: אם על חייל אחד חטוף ישראל שחררה אלף מחבלים, כמה תשחרר על כמה עשרות (היל"ת)?  לטענתם, מי שדחה את המבצע הגדול היה הדרג המדיני של החמאס.

"מחבלי חמאס בטורקיה, נכנסו באמצע לתמונה, וביצעו את החטיפה של שלושת הנערים הי"ד. ישראל יצאה למבצע 'שובו בנים' בעקבות החטיפה, שהתגלגל אחר כך ל'צוק איתן', ובכך ה'מבצע הגדול' של החמאס לא יצא לפועל.


הפגנת כח של החמאס ברצועת עזה (צילום מסך מתוך סרטון חמאס)

"ואילו מאידך, הדרג המדיני מאשים את הדרג הצבאי במצב שנוצר ובכאוס שנוצר ברצועה. הויכוח הזה התפרץ והכניס לתוכו גם את נושא הארכי טרוריסט מוחמד דף. הזרוע הצבאית מציגים את הסיפור שלו וכיצד ניצל מתקיפה ישראלית כדי להאדיר את שמם ולהציג תמונת הישג מסויימת.

"ישראל קיבלה אחרי 'צוק איתן/ פנייה מקטאר, הרואה עצמה מייצגת את הפלסטינים, ובה בקשה מישראל להכניס חומרי מלט ובנייה לשיקום הרצועה. ישראל הסכימה בתנאי שהקטארים יחד עם אונר"א יפקחו שאכן החומרים יגיעו לשיקום בתי תושבים ולא לשיקום מנהרות. ישראל אישרה סדר גודל של 14000 טון מלט, התושבים רואים בעזה את המשאיות ואומרים: 'רק רגע. מאות משאיות הגיעו לעזה. למה לא רואים את השיקום של הבתים?'. מסתבר, שהחמאס גם בחלק שכן העביר לאזרחים, תיעדף על פי שיקוליו את החברים שלו, ולא דאג לתושבי הרצועה. לכן, מי שאין לו שם פרוטקציה, הוא ממורמר.

"באים אנשי הדרג המדיני, וטוענים להישגים: יש ייצוא חקלאי מוגבר, בעיקר לישראל בשנת השמיטה (הערת המראיין: יש לציין את הכשרון הנדיר של החקלאים הפלסטיניים, שהירקות שהם מייצאים לישראל הם בדוגמאות שונות ומשונות, ואין עגבנייה זו דומה לחברתה. לא במראה, לא בצבע בטעם, ולא באיכות...) יש ייבוא מוגבר של חומרי שיקום, העברה מוגברת של דלק, יש תוספת של 5000 פועלים היוצאים לעבודה בישראל יום יום, דבר המקל על האבטלה הגואה ברצועה. ואילו הגורם הצבאי טוען, שזה כלום, ויכלו להגיע להישגים משמעותיים הרבה יותר.

"בתוך כל הוויכוח הזה, יצא ראש ממשלת חמאס הנייה והתבטא שהישראלים אומרים שהם ניצחו, והנה מוחמד דף נשאר בחיים, והוא מתכנן את הסבב לוחמה הבא.


(צילום ארכיון: מאיר דהן)

"ישראל עוקבת אחרי כל זה, ופונה לקטארים ולחמאס בטענה שלא יתכן שיכניסו חומרי בנייה לעזה וסיוע, והם יכינו את המערכה הבאה".

האיראנים גם מעורבים איכשהוא בסיפור הזה?


"אסור להתעלם מהקשר האיראני בסיפור הזה. פעם החמאס היה ה'בן' של האחים המוסלמים. מאז שהיחסים התערערו בין המצרים לחמאס, וסגירת המנהרות בין רפיח לעזה, חלה התקררות, והחמאס מצא באיראנים בן ברית חדש. התקציבים והנשק מוזרמים מסיני לרצועה, במנהרות בודדות שעדיין פועלות שם, ובדרכים נוספות.

"זה כאילו שתי מדינות בתוך מדינה אחת. אחת מטפלת בנושא האזרחי, והשנייה מכינה את המלחמה הבאה נגדינו.

"גם מבחינת ישראל, המצב לא בריא. בה' באייר היה ירי של טילים על שטח ישראל ע"י אחד האירגונים. הדרג המדיני שחשש מהתלקחות מחודשת עם ישראל, עצר 14 מעורבים, דבר שהביא מיד למהומות. כל צד רוצה להראות שהוא השולט למעשה ברצועה. בישראל שומעים ורואים ומתמרמרים על כך שבזמן שמקילים על העזתים הם מתכוננים לעימות הבא".

לאן כל זה עלול להתדרדר?

"החשש הגדול של ישראל שהארגונים ישגרו טילים ותהיה פגיעה משמעותית באזרחים ח"ו. לישראל לא תהיה ברירה אלא להגיב ביד קשה, וכך יכול לצאת עוד סבב לחימה".

מה קורה בגבול הצפון? יש קשר בין המצב בצפון למצב בדרום?

"אין קשר ביניהם, זה משהו אחר לגמרי. יש שם מתיחות 'על אש קטנה' כל הזמן, ומה ששינה את זה לאחרונה, זה שיש כל העת נסיונות של האיראנים להעביר אמצעי לחימה המכונים 'שוברי שוויון".  

למה הם עושים את זה? מה האינטרס שלהם כאן?

"מכמה סיבות. החיזבללה נתון בלחץ כבד מצד העם והממשלה הלבנונית. הוא מסובך גם במלחמה שלו לצד אסד נגד ארגוני דאע"ש וג'בהת אל נוסרא – שבימים כתיקונם הם שונאים אך חברו יחד להפיל את אסד.

"התפרסם לאחרונה סיפור על נער בן 14 (!) שנהרג בשורות חיזבללה למען אסד. הארגונים דאע"ש וג'בהת די סוגרים על אסד, ולאחרונה נורו פצצות מרגמה על הארמון שלו. בסוריה ובחיזבללה חוששים שכלי נשק מתקדמים יפלו בקרוב לאירגונים הללו, והם מנסים להבריח אותם ללבנון דרך כביש לבנון דמשק. הכביש הזה משמש בשני דרכים. האחת: כוחות חיזבללה עוברים דרכו מלבנון לסוריה לסייע לאסד. מצד שני, כלי הנשק מועברים דרכו מסוריה ללבנון.


טיל מתקדם מדגם 'קורנט' הנמצא בשימוש החיזבללא (צילום מסך)

"לאחרונה התפרסם בידי מקורות זרים כי ישראל תקפה ארבע פעמים משלוחים כאלו. (בפעם האחרונה גורם ישראלי הכחיש).

"יש כאן שתי אסטרטגיות בהתנגשות: מצד אחד, ישראל הודיעה מספר פעמים שלא תרשה העברת נשק המוגדר 'שובר שוויון' ותפעל בכל הדרכים שתמצא לנכון, למנוע זאת. שר הביטחון בוגי יעלון גם הצהיר כך לאחרונה. מצד שני, החיזבללה הצהיר שכל תקיפה ישראלית תענה בתגובת נגד שלו. כמו שקרה עם ירי טילי ה'קורנט' לעבר שיירה ישראלית בתוך שטח ישראל, לפני כחודש, כתגובה על תקיפה של ישראל (עפ"י מקורות זרים).

"יש שיאמרו, שאיראן מסובכת בהגנה על שלטון אסד, ולא תסתבך בתגובה נגד ישראל. מאידך יש שאומרים הפוך, שדווקא כעת הם ירצו להגיב. כל הדברים הללו מביאים לכך שאיזור הצפון נמצא בעירנות וכוננות מתמדת, כי לא ניתן לדעת אם ומתי יגיבו בצד השני".

כשאומרים איראן, יש קשר להסכם הגרעין בלוזאן?

"עפ"י מקורות זרים, יכול להיות שיש כאן מצד ישראל מסר מסויים להסכם לוזאן, סוג של הבעת אי שביעות רצון שמדינות חותמות הסכם עם מדינה מסוכנת שתומכת בגלוי בטרור.

"בינתיים, יש עלייה גדולה מאוד בטרור המוגדר 'עממי' ברחבי איו"ש, והרמת ראש שלא היתה קודם. צריך לשים לכך לב, ולפעול מבעוד מועד".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.