מערכת COL | יום ד' אייר ה׳תשע״ה 23.04.2015

רב בעין הסערה: איך מתמודד הרב רבינוביץ עם הפרובוקציות?

מאבקים רבים ידע הכותל המערבי, שריד בית מקדשינו באחרונה. אך נדמה שמה שקרה בשבוע האחרון בידי קבוצה סהרורית, חצה את כל הגבולות ● הרב שמואל רבינוביץ רב הכותל והמקומות הקדושים, מספר בשיחה מיוחדת ל-COL על ההתמודדות, על הקריאה להסדיר את החוק למנוע בעתיד תופעות דומות, על הכנסת כלי חפירה כבדים להר הבית ● וגם: למה התכוון הרב רבינוביץ בהכרזתו על מעמד ברכת הכהנים שהיא קרובה יותר לגאולה מאשר לגלות? ● מגזין שישי פרובוקציית נשות הכותל
רב בעין הסערה: איך מתמודד הרב רבינוביץ עם הפרובוקציות?
הרב שמואל רבינוביץ (צילום: שמוליק סופר)
משה בן-חיים

לאחר הפרובוקציה המבישה של "נשות הכותל" שטלטלו בכותל ספר-תורה, פנה רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ וקרא למי שיעמוד בראש תיק הדתות, להסדיר חוקתית את מעמד ותקנות מסודרות בכותל, לבל יישנו בעתיד מקרים מעין אלו. האם ניתן לחוקק חוקים ותקנות כאלו? כיצד רב הכותל מתמודד למעשה עם הפרובוקציות? ומה הגיב הרב לידיעה על כלי חפירה כבדים בהר הבית?

"יש תקנות של המקומות הקדושים, שבהם נאסר פעילות פרובוקטיבית מהסוג שעשו לאחרונה ארגון המתקרא 'נשות הכותל'", הוא אומר, "תקנות אלו קיבלו גיבוי של בג"ץ, שהורה להקצות להם מקום מיוחד להן לתפילות, ואכן כך זה נעשה (בסמוך לאתר החפירות מימין ל'גשר המוגרבים'.


הרמטכ"ל הסיני בכותל (ארכיון)


"לפני כשנה, בית המשפט המחוזי העניק פרשנות אחרת, המאפשר להן להניח תפילין ולהתעטף בטלית ברחבת הכותל, דבר שגרם להתלקחות מחודשת, אחרי תקופה ארוכה שבה היה נדמה לכולם שהשקט שב לשרור. לכך בדיוק הקים רוה"מ וועדה מיוחדת, שנועדה למצוא פתרון לבעיה ולהמשך ה'סטטוס קוו' שהיה נהוג. אולם לצערי, הקבוצה הנ"ל לא נענתה להצעות, ובחודש האחרון הם ניצלו את האפשרות לעשות פרובוקציות נוספות".

בינתיים, עד שיתקינו תקנות חדשות, כיצד הנכם מתמודדים עם הבעיות חדשות לבקרים ולראשי חודשים?

"אוכל לומר בבירור, ש-99.9 אחוז מהציבור שמגיע לכותל נוהג בחרדת קודש, לפי מסורת ישראל, גם אלו שרחוקים משמירת תומ"צ. צריך להבין, שכאן מדובר בקבוצה שולית, ואנחנו עמלים שהפרצה הקיימת עדיין לא תנוצל פעם נוספת".

כיצד הרב מגדיר את הפעולות של "נשות הכותל" עם ספרי התורה?

במילה אחת: "פרובוקציה".

פורסם לאחרונה שכלים כבדים הוכנסו ע"י הוואקף להר הבית, וכי נעשים שם עבודות עם השלכות בלתי הפיכות. במה מדובר?

"הדבר הזה נבדק על ידי באופן אישי. מדובר סה"כ בהחלפת שטיחים מודבקים לריצפה, שנתרמו ע"י מלך ירדן עבדללה. לא בדיוק מה שפורסם".

אחרי מעמד ברכת הכהנים בחוה"מ פסח, התבטאתם שמעמד זה דומה יותר לגאולה מאשר לגלות. למה התכווין הרב בהתבטאות זו?

"התכוונתי שעם ישראל מגלה כזו זיקה ורצון לעלות לרגל, כמו שאמר נפוליאון כשראה את היהודים מתאבלים על חורבן בית המקדש: עם שכך יודע להתאבל, גם יזכה לראות בבניינו".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.