מערכת COL | יום ד' אייר ה׳תשע״ה 23.04.2015

בזכות קניית הדג... ● סיפור לשבת

התנהגותו הקדושה הביאה אור מיוחד לכל בני הבית, והללו הביטו בהשתאות בצדיק האלמוני שהשתכן בביתם למשך השבת. לאחר הסעודה השלישית ערך רבי יצחק שאלת חלום, וביקש לדעת לשם מה נשלח לביתה של משפחה זו. האם מוטל עליו למלא משימה רוחנית כלשהי? התשובה שקיבל הפתיעה אותו... בזכות קניית הדג
בזכות קניית הדג... ● סיפור לשבת
(צילום: ישראל ברדוגו)
לוי שייקביץ

תכונה של בוקר ערב שבת-קודש עמדה בחלל השוק. יהודים התרוצצו בקדחתנות בין הדוכנים, משלימים את קניית מצרכי השבת, ממלאים את סליהם דגים, בשר, פירות וירקות. בין הקונים הייתה גם אישה צדקת אחת, נכדתו של הגאון רבי יעקב עמדין.

זו זכתה להינשא לתלמיד חכם מופלג, שגם ראה ברכה בעסקיו, וכך היו תורה וגדולה על שולחנם. סמוך לדוכן הדגים עצרה האישה ובחנה את שללם של הדייגים, שהיה פרוש בתצוגת ראווה על השולחנות הארוכים: שורות-שורות של דגים טריים ומשובחים.

מאז ומעולם יקרה בעיניה סעודת השבת. דרכה שאין היא מסתפקת במאכלים רגילים, אלא מתאמצת לחפש מאכלים משובחים כדי להרבות את עונג השבת. ולפתע זיהו עיניה את שחיפשה: דג נדיר ובעל טעם מיוחד, יוצא דופן בגודלו. "זה דג שראוי לכבד בו את השבת", שמחה האישה. היא ניגשה בזריזות אל הדוכן וביקשה לקנות את הדג. המוכר נקב בסכום גבוה, אבל האישה לא נרתעה מהמחיר היקר.

שום דבר לא עמד בעיניה אל מול כבודה של השבת. נפרדה האישה מסכום הכסף וקיבלה לידיה את הדג המשובח. בבואה לביתה עמלה האישה על ניקיון הדג, ולאחר מכן תיבלה אותו ושפתה קדרה על האש. כל אותה עת רחשו שפתיה תפילה לקב"ה: "אם זכיתי להשיג דג גדול ואיכותי כל-כך, אנא זמן לנו אורח חשוב ומכובד לשבת".

נוסף על מצוות עונג שבת הייתה עוד מצווה חביבה בעיניה – מצוות הכנסת אורחים. ביקשה אפוא האישה שכשם שזכתה להשיג דג מיוחד זה, לענג בו את סעודת השבת, כך יזכה אותה ה' באורח חשוב לכבוד שבת המלכה, שגם הוא יתענג מדג נדיר זה, בבחינת מצווה גוררת מצווה.

הזמן חלף. הכנות השבת הסתיימו, והשבת כבר כמעט פרשה את כנפיה על העיר. בליבה של האישה פיעמה התקווה שאולי בכל-זאת תזכה לקיים את מצוות הכנסת אורחים, שבה חשקה כל-כך, ואז תהיה שמחתה מושלמת.

לפתע נשמע קול עגלה עוצרת סמוך לביתה. הביטה האישה מבעד לחלון, ולהפתעתה ראתה יהודי זקן והדור פנים יורד ממנה ופונה לביתה. פניו הפיקו טוהר וקדושה, והאצילות ששיווה מראהו העידה כי מדובר באיש צדיק ומורם מעם. חדווה גדולה מילאה את ליבה של האישה.

בלב נרגש מיהרו היא ובני משפחתה לפתוח את ביתם לפני האורח החשוב, אף שלא ידעו את זהותו. האיש נמנע מלהציג לפני מארחיו את עצמו ואת פשר בואו, והללו נמנעו מלשאול שאלות. על-אף הסקרנות שאפפה אותם התייחסו לאורחם ביראת כבוד. הם לא ידעו כי גם האורח, הלוא הוא רבי יצחק מדרוהוביץ', אביו של רבי מיכל מזלוצ'וב, אינו יודע כלל לשם מה בא לעיר הזאת ולבית הזה.

מלכתחילה התכוון לעשות את השבת בביתו, עם בני משפחתו, ופתאום נצטווה מן השמים להיטלטל לכאן. כל השבת טרחו המארחים ככל שביכולתם להנעים את שהייתו של האורח במחיצתם. הוא מצידו גמל להם בדברי תורה משובבי נפש, שהשמיע במהלך סעודות השבת.

התנהגותו הקדושה הביאה אור מיוחד לכל בני הבית, והללו הביטו בהשתאות בצדיק האלמוני שהשתכן בביתם למשך השבת. לאחר הסעודה השלישית ערך רבי יצחק שאלת חלום, וביקש לדעת לשם מה נשלח לביתה של משפחה זו. האם מוטל עליו למלא משימה רוחנית כלשהי?

התשובה שקיבל הפתיעה אותו. דע לך, אמרו לו, שהגעת לכאן רק כדי לשמח את בעלת הבית, בת קדושים וצדקת גדולה כשהיא לעצמה, שבערב שבת טרחה וקנתה דג מובחר לפאר בו את שולחן השבת, ולאחר מכן הרבתה להתפלל ולבקש מה' שישלח לה אורח חשוב, שיאכל מן הדג. לכן נשלחת לשבות כאן, במענה לתפילתה ולבקשתה של האישה הזאת.

נפעם רבי יצחק מדרוהוביץ' למשמע הדברים. בשמחה התפלל ערבית וערך הבדלה. לאחר מכן הזמינו אותו בעלי הבית לסעודת 'מלווה מלכה', והוא נעתר בשמחה.

כשסיים את סעודת 'מלווה מלכה', ליוו המארחים את רבי יצחק למרכבה שהמתינה לו כדי לצאת בחזרה לביתו, וביקשו להיפרד ממנו לשלום. הם היו נרגשים על הזכות לארחו, ולא חדלו מלהודות לו על ששבת במחיצתם.

עם זה, סימן שאלה ברור ריחף על פניהם: מיהו האורח ומדוע בחר לשבות בביתם? הבחין רבי יצחק בתמיהתם של בני המשפחה, ופנה אל האישה ואמר: "אני מודה לך מאוד על הסעודות המשובחות ועל כל טרחתך למעני, אך אנא, מבקשך אני שתחדלי מלהתפלל בערב שבת שיזמן לך הקב"ה אורחים מיוחדים, שכן בגלל תפילתך נצטוויתי לצאת מביתי כדי להיות לכם לאורח ולעשות עמכם את השבת"...
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.